بغداد – ایرنا – میثم نیلی مدیرعامل مجمع ناشران ایران، گفت: اگر بتوانیم روایت از غزه را تقویت کنیم، این روایت از مظلومیت مردم فلسطین ضربه مهلکی بر رژیم صهیونیستی وارد می کند که تاثیر آن کمتر از مبارزه‌ی، مجاهدانِ حماسه و جهاد و گروه‌های مسلح در غزه نیست.

به گزارش ایرنا، میثم نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی و رئیس شورای عالی جایزه جهانی ادبیات فلسطین در حاشیه بازدید از بیست و پنچمین نمایشگاه بین المللی کتاب بغداد، علایق فرهنگی بین ایران و عراق را بسیار فراوان و متنوع دانست و اظهار داشت: اگر قرار باشد ما بخواهیم این علایق را سرمایه‌ای برای تقویت مناسبات اقتصادی، فرهنگی و هنری فیمابین ببینیم، بایستی این گونه‌ی از نمایشگاه‌ها را جدی‌تر بگیریم.

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی با بیان اینکه حضور ناشران ایرانی در نمایشگاه‌های کشورهای همسایه هنوز جدی نیست، افزود: دلیل این حضور کمرنگ تعداد کم آثار ترجمه ناشران است که متناسب با این نمایشگاه‌ها چاپ نمی‌شود که لازم است این مسئله با انجام مشورت‌هایی از سوی مؤسسه هایی که با تجربه بیشتری در این زمینه مشغول به فعالیت هستند و در این زمینه پیشکسوت هستند، مدیریت شود تا حضور معنادارتری را از ناشران ایرانی در این نمایشگاه‌ها شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در طول چند سال گذشته اتفاقات خوبی در زمینه ترجمه آثار اتفاق افتاده است، خاطرنشان کرد که در حال حاضر کتاب‌های زیاد و فوق‌العاده خوبی را که اتفاقاً تشنگی بازارهای جهانی هم نسبت به آن‌ها وجود دارد در زمینه‌های تاریخ جهان، روانشناسی و زمینه‌های فکری و تبیین مبانی انقلاب اسلامی و ادبیات مقاومت و فلسطین انتشار یافته اما باید بیش از پیش تلاش کرد و بایستی همت مضاعفی به‌خرج بدهیم تا بتوانیم کمبودها در این بخش را جبران کنیم.

نیلی، حضور ناشران مصری در نمایشگاه بغداد را چشم‌گیر دانست و افزود: شاید بیش از ۲۰۰ ناشر مصری در نمایشگاه بغداد حضور دارند که حدود یک‌سوم نمایشگاه را به خود اختصاص داده اند درحالی که باید ایران با توجه به اشتراکات فکری و فرهنگی و علایق مشترک این سهم از نمایشگاه را به خود اختصاص می داد.

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی با بیان اینکه تعداد کتاب‌های حوزه انقلاب اسلامی نیز در این نمایشگاه کم ارائه شده است و حتی نتوانسته‌ایم بنیانگذار جمهوری اسلامی راهم به درستی در این نمایشگاه معرفی کنیم، خاطرنشان کرد آثاری که از ایشان در نمایشگاه دیده می‌شود، کتاب‌های مروبط به پژوهش است در حالی که نیاز عمومی جامعه عراق این‌ نوع کتاب‌ها نیست.

وی در ادامه گفت: امسال کتاب‌هایی از آقای عباسی ولدی و دیگر آثار درحوزه مقاومت ترجمه شده بود و در حوزه روایات یا به عبارتی روان های هویتی و آثار فرهنگی ایران و نوجوانان نیز در نمایشگاه وجود داشت که خوشبختانه دیده شدند و موثر بودند.

وی ناشران مصری‌ را پیشتاز تولید و عرضه رمان و داستان و تاریخ شفاهی در نمایشگاه کتاب بغداد دانست و گفت: ناشران فلسطینی، اردنی و سپس ناشران لبنانی، سوری و ایرانی در این زمینه فعالیت کرده بودند که امیدواریم به‌واسطه برگزاری دور دوم جایزه جهانی فلسطین شاهد افزایش کتاب‌های روایت از فلسطین و مردم این سرزمین و جهش این آثار باشیم.

دیدار مدیرعامل مجمع ناشران ایران با رئیس نمایشگاه بغداد

مدیر عامل مجمع ناشران ایران در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب بغداد همچنین با رئیس اتحادیه ناشران عراق و رئیس نمایشگاه بغداد دیدار و در باره راههای افزایش همکاری ناشران دو کشور گفت و گو کرد.

میثم نیلی و عبدالوهاب رضی در این دیدار همچنین در باره برگزاری دومین جایزه جهانی فلسطین که در عراق برگزار خواهد شد، راههای همکاری دو کشور را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

رئیس شورای عالی جایزه جهانی ادبیات فلسطین در این دیدار در باره اهمیت روایتگری مظلومیت و اقتدار مردم غزه و همچنین مقاومت ملت فلسطین در مقابل تجاوزگری های رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

رئیس اتحادیه ناشران عراق نیز در سخنانی با تاکید بر اهمیت همکاری بیش از پیش با ناشران ایرانی بر اهمیت موضوع فلسطین در حوزه کتاب و روایت گری و نقش جایزه جهانی ادبیات فلسطین در این زمینه تاکید کرد.

بیست و پنچمین نمایشگاه بین المللی کتاب بغداد با حضور ۶۰۰ ناشر از ۲۱ کشور از جمله عراق، کشورهای عربی و جمهوری اسلامی ایران و با حضور نویسندگان و اندیشمندان مختلف در حال برگزاری است.

۷۵ ناشر از جمهوری اسلامی ایران با ۱۵۰۰ عنوان کتاب در این نمایشگاه شرکت کرده است.

این نمایشگاه تا روز یکشنبه اول مهرماه از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۲ شب پذیرای علاقمندان به حوزه کتاب و کتابخوانی است.