تهران- ایرنا- بیش از ۳ میلیون و ۲۴۰ هزار دانشجو بعد از پایان تعطیلات تابستانی از امروز (اول مهر ۱۴۰۳) به کلاس‌های دانشگاه‌ها برگشتند؛ در حالیکه سکاندار جدید نظام آموزش عالی بازگشت نشاط، امید و احترام به جامعه دانشگاهی را اولویت خود اعلام کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، هر ساله با آمدن مهر ماه و بازگشایی دانشگاه‌ها بعد از تعطیلات تابستانی تکاپو برای شروع تحصیل بین دانشجویان شروع می‌شود. البته به دلیل دیرتر برگزار شدن کنکور و طولانی‌شدن روند انتخاب رشته تا ۲۱ شهریور، دانشجویان جدید هنوز به دانشگاه وارد نشده‌اند.

اما دانشجویان مقاطع مختلف طبق زمان‌بندی اعلام شده واحدهای درسی خود را انتخاب کرده‌اند و در این بین دانشجویانی که در شهرهایی غیر از محل سکونت خود تحصیل می‌کنند از دو هفته قبل به دنبال ثبت نام برای خوابگاه دانشجویی یا جستجوی مکانی مناسب برای سکونت در دوران تحصیل هستند.

سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ در شرایطی در دانشگاه‌های سراسر کشور شروع می‌شود که حسین سیمایی‌صراف به عنوان وزیر علوم دولت چهاردهم پس از کسب رای اعتماد در مجلس شورای اسلامی از سوم شهریورماه در دفتر کار مستقر شده است.

اولویت وزیر علوم بازگشت شادی و نشاط به دانشگاه‌ها

سیمایی صراف از همان روزهای نخست شروع به کار خود در وزارت علوم بر رفع چالش‌های آموزش عالی تاکید داشت و معتقد بود که دانشگاه محیط علمی فرهنگی است و باید تلاش کنیم انسان در آن به تعالی، رشد و آرامش برسد.

وزیر علوم درباره اولویت برنامه‌های خود تاکید کرد: اولویت من این است که نشاط، امید، احترام و کرامت انسان را برگردانم و این از خلال گفت و گو و درک متقابل صورت می‌گیرد و گرنه به لحاظ عملی کارهای خوبی صورت گرفته است و کارهای خوبی هم با همین مضیقه‌هایی که ما از لحاظ اقتصادی داریم صورت خواهد گرفت.

سعید حبیبا معاون وزیر علوم‌ و رئیس سازمان امور دانشجویان نیز در هفتادوپنجمین نشست معاونان دانشجویی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور گفت که دانشجویان باید احساس کنند کرامت و عزت آنها در محیط دانشگاه ها حفظ می شود، همانطور که رئیس جمهور هم معتقد است جای دانشجو در دانشگاه است؛ پس دانشگاه ها باید محیط امنی برای دانشجویان باشد.

نزدیک به ۳.۵ میلیون دانشجو سال تحصیلی جدید را شروع کردند

براساس آخرین آمار اعلامی از سوی موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی به عنوان مرجع ارائه آمار آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سه میلیون و ۲۴۹ هزار و ۶۰۱ دانشجو در کشور مشغول به تحصیل هستند که یک میلیون و ۶۳۱ هزار و ۹۶ دانشجو زن و یک میلیون و ۶۱۸ هزار و ۵۰۵ دانشجو مرد هستند. به طور میانگین ۱۲.۶ درصد دانشجویان مقطع کاردانی، ۶۳.۹ درصد دوره کارشناسی، ۱۶.۲ درصد مقطع کارشناسی ارشد و ۳.۱ درصد دوره دکتری حرفه‌ای و ۴.۲ درصد مقطع دکتری تخصصی تحصیل می‌کنند.

امسال نیز همچون سال گذشته سال تحصیلی اکثر دانشگاه‌ها از اول مهر شروع می‌شود و کلاس‌ها حضوری خواهد بود و در برخی موارد امکان حضور و غیاب هوشمند در برخی دانشگاه‌ها فراهم شده است.

آمادگی دانشگاه‌ها برای ورود دانشجویان

طبق گفت‌وگوهای خبرنگار گروه علمی ایرنا با روسای دانشگاه‌های کشور، اعلام کردند در تابستان خود را برای شروع سال تحصیلی جدید آمده کرده‌اند. از جمله اقداماتی که دانشگاه‌ها برای شروع سال تحصیلی جدید انجام می‌دهند نوسازی خوابگاه‌ها، خرید تجهیزات و لوازم مورد نیاز است. در ادامه بخش‌هایی از گفت‌وگوی ایرنا با روسای دانشگاه‌های تراز بالای کشور درباره اقداماتی که در این دوره انجام داده‌ایم آمده است.

عبدالله معتمدی رئیس دانشگاه علامه گفت که در طول تابستان تلاش کردیم خوابگاه ها را آماده کنیم و تعمیر و تجهیز انجام شده است. در سال تحصیلی جدید برای نزدیک به ۴ هزار دانشجو خوابگاه فراهم شده است و یک خوابگاه متاهلی جدید ۱۰۶ واحدی نیز آماده تحویل است.

امیرضا شاهانی رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی اظهارداشت: در تابستان خوابگاه‌ پسرانه دانش با ظرفیت ۸۰۰ نفر و خوابگاه‌های قیطریه و اندیشه دخترانه نوسازی شد و در خوابگاه‌ها پزشک و مشاور هم مستقر هستند. همچنین در نظر داریم جشنی برای ورود دانشجیوان جدیدالورود در نیمه مهرماه برای آشنایی با فضای آموزشی با حضور خانواده‌ها برگزار کنیم.

سال تحصیلی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر از ۱۷ شهریورماه شروع شده است. به گفته علیرضا رهایی رئیس این دانشگاه پیش از شروع سال تحصیلی از تیرماه امسال تمهیداتی از جمله تعمیرات و آماده سازی خوابگاه‌ها برای ورودی‌های جدید در سطح کارشناسی و تحصیلات تکمیلی برای هر ورودی به تفکیک خانم‌ها و آقایان پیش بینی شده بود و دانشگاه تلاش کرده محیط شادی برای دانشجویان فراهم شود.

زهرا ناظم بکائی رئیس دانشگاه تک جنسیتی الزهرای (س) تهران گفت: خوابگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی دانشگاه الزهرا بازسازی و بروز رسانی شدند و از طرفی محیط خوابگاهی بانشاطی را برای دانشجویان و حتی نورودیان فراهم کردیم.

تقویم آموزشی دانشگاه‌ها

طبق آخرین خبرها کلاس‌های درس دانشگاه‌های صنعتی شریف، خوارزمی، بهشتی، شاهد و دانشگاه آزاد از اول مهر شروع می‌شود. همچنین دانشجویان جدید الورود دانشگاه تهران از هفته دوم مهرماه، خوارزمی از هفته چهارم مهر ماه وارد دانشگاه می‌شوند.

دانشگاه‌های علامه طباطبایی و امیرکبیر جزو دانشگاه‌هایی هستند که کلاس‌های درس آنها در شهریورماه آغاز شد. انتخاب واحد دانشجویان همه مقاطع تحصیلی دانشگاه علامه از ۱۷ شهریورماه شروع شده است و یکم تا چهارم مهرماه آخرین مهلت حذف و اضافه است. در دانشگاه امیرکبیر انتخاب واحد دانشجویان در دوره کارشناسی ۱۰ و ۱۱ شهریور و تحصیلات تکمیلی ۱۳ شهریور بود و مهلت حذف و اضافه دانشجویان این دانشگاه برای دوره کارشناسی ۲۵ شهریور و تحصیلات تکمیلی ۲۶ و ۲۷ شهریور اعلام شد.