ارومیه- ایرنا- شهردار خوی با اشاره به برگزاری جشنواره و همایش های ملی و بین‌المللی در هفت روز فرهنگی خوی گفت: این شهر با حضور ۶ گروه موسیقی، ۴۸ هنرمند خوشنویس و دهها صاحب نظر حوزه ادب، فرهنگ، هنر و شعر میزبان بزرگترین جشنواره فرهنگی کشور شده است.

حسن نصرالله پور روز سه شنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال رویداد ملی شمس و مولانا در سه بخش موسیقی اصیل ایرانی، خوشنویسی و شعر و نیز همایش بین‌المللی باحضور شرکت کنندگان و اساتید داخلی و خارجی در قالب هفت روز فرهنگی خوی برگزار می شود که از روز گذشته آغاز شده است.

وی اضافه کرد: این رویداد فرهنگی تا هشتم مهر ادامه خواهد داشت که هر روز شاهد برنامه های مختلف در حوزه های گوناگون و رخدادهای جدید خواهیم بود.

وی با اشاره به تعداد شرکت کنندگان در جشنواره موسیقی شمس و مولانا، اظهار کرد: امسال در بخش موسیقی اصیل ایرانی از میان ۳۵۰ گروه موسیقی سنتی و اصیل ایرانی ۶ گروه از استان های کرمانشاه خراسان رضوی، همدان، آذربایجان غربی و شرقی اجرا خواهند داشت.

شهردار خوی ادامه داد: در بخش خوشنویسی از ۴۸ هنرمند خوشنویس شهرهای نیشابور و شیراز و همدان و شاهرود و تبریز و خوی و ارومیه ۴۰ اثر ودر بخش شعر نیز از ۶۰۰ اثر از شهرهای مختلف کشور هفت اثر به مرحله نهایی راه یافته اند.

نصراله پور همچنین از برگزاری همایش بین‌المللی شمس و مولانا در روزهای هفتم و هشتم مهرماه خبر داد و افزود: همایش بین‌المللی شمس و مولانا با سخنرانی هشت سخنران داخلی و ۹ سخنران از کشورهای هندوستان، پاکستان، ترکیه و آمریکا به صورت حضوری و آنلاین برگزار خواهد شد.

اجتماع بزرگ هنرمندان نقاش در رویداد هفت روز فرهنگی خوی

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای شهر خوی نیز گفت: کارگاه نقاشی با حضور هنرآموزان این حوزه و ۶ استاد برجسته نقاشی در پیاده‌ راه تازه تاسیس شریعتی خوی برگزار شد.

محمدرضا پیری افزود: در قالب کارگاه نقاشی، تصویر پرتره ۶ تن از مفاخر خوی به تصویر کشیده شد و هنرآموزان آثاری از اماکن تاریخی، گردشگری و تفریحی خوی را نقاشی کردند.

وی اضافه کرد: این کارگاه یک روزه بوده و پس از داوری، به ۶ اثر برگزیده جوایزی از طرف شورای اسلامی شهر و شهرداری خوی اهدا می شود.

وی اظهار کرد: آثاری که به صورت پرتره در این کارگاه توسط اساتید خلق می‌شوند، تحویل موزه شمس خواهد شد.

همایش نجوم و رصد آسمان شب برگزار شد

رویداد هفت روز فرهنگی خوی، در این رویداد آیتم هایی ازجمله رصد آسمان شب با تلسکوپ، برگزاری غرفه های کودک و نجوم، نقاشی نجوم کودکان و نمایشگاه نجوم برپا شد.

همچنین کارگاه کار با تلسکوپ، غرفه آشنایی با ستارگان، مسابقه نجوم همراه به جوایز برای شرکت کنندگان در این برنامه تدارک دیده شده بود.