تهران-ایرنا- کارشناس امور سیاسی و راهبردی دانشگاه روابط بین‌الملل مسکو (MGIMO) اظهار داشت که جمهوری اسلامی ایران رویکرد آمریکا و تروئیکای اروپا (انگلیس، آلمان و فرانسه) را در قبال برنامه هسته‌ای خود خصمانه و سیاسی می‌داند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از تاس، «آدلان مارگویف» کارشناس امور سیاسی دانشگاه روابط بین‌الملل مسکو در نشست تخصصی کلوب «والدای» با عنوان «نه شرقی نه غربی» در گزارش خود تاکید کرد: این کشورها در حالی ایران را به «همکاری ناکافی» با آژانس بین المللی انرژی اتمی متهم می کنند که رهبران روسیه معتقدند ایران به تمام تعهدات خود در توافق هسته ای عمل کرده است.

وی با اشاره به مواضع «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه در همین ارتباط، خاطر نشان کرد: پوتین بارها اعلام کرده است که ایران به تمامی تعهدات خود در برنامه هسته ای عمل کرده است و هیچ شکایتی از تهران در این خصوص وجود ندارد.

به گفته این کارشناس مسائل سیاسی و استراتژیک، پوتین همچنین تاکید کرده است که آمریکا به طور یکجانبه از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) خارج شد و اروپایی ها همچنان بدون برداشتن هیچ گامی رو به جلو از ایران می خواهند به تعهدات خود عمل کند.

مارگویف به اقدامات ایران برای غلبه بر تحریم های غرب اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران با اقداماتی از جمله تضمین ثبات اقتصاد کلان، ایجاد سیستم تکیه بر منابع خود از طریق حمایت از تولید و حمایت از اقشار آسیب پذیر اجتماعی از طریق قیمت گذاری و پرداخت یارانه کوشیده است تا بر تحریم های غرب غلبه کند.

وی درعین حال به موضوع مذاکرات برای رفع تحریم ها اشاره کرد و گفت: تجربه نشان داده است که لغو و یا کاهش تحریم ها از طریق مذاکره غیرممکن است.

این کارشناس روس افزود: دستیابی به توافق با آمریکا در ارتباط با برنامه هسته ای ایران فقط یک بار امکانپذیر بود. ما در حال حاضر شاهد آن هستیم که تحریم ها بلیط یک طرفه هستند و تضمین پایداری توافقات دشوار است.

این کارشناس روس تاکید کرد که حتی اگر یک بار در نتیجه توافقات، ایران موفق به حذف یا کاهش تحریم ها شده باشد، اطمینان از پایداری و انطباق این توافق با کشورهایی که خودشان تصمیم می گیرند، بسیار دشوار است.

مارگویف ادامه داد که آمریکا تصمیم می گیرد چه زمانی تحریم ها را اعمال و یا آن ها را متوقف کند و در این امور کاملا خودسرانه عمل می کند.