کرمانشاه – ایرنا – نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه گفت: وحدت امروز در کشور و استان کرمانشاه نتیجه سالها تلاش و ایستادگی علمای بزرگ اهل سنت و تشیع است که جانانه در مسیر تقریب مذاهب و ادیان گام برداشتند.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام حبیب الله غفوری روز سه شنبه در سی و ششمین همایش وحدت که امسال با شعار " وحدت امت اسلامی، نجات غزه مظلوم " و با حضور ۵۰۰ تن از علما شیعه سنی و اهل حق استان، در سالن انتظار کرمانشاه برگزار شد، با بیان اینکه استان کرمانشاه رنگین کمانی از اقوام و مذاهب است، افزود : در این استان به دلیل حضور مردم اهل سنت، اهل حق و اهل تشیع، وحدت معنای ویژه تری دارد.

وی با اشاره به اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که تنها ۳۶ میلیون نفر جمعیت داشت، تمام قدرت های شرق و غرب در مقابل انقلاب اسلامی ایستادند گفت : آنها از هر تلاشی برای تضعیف و نابودی انقلاب اسلامی دریغ نکردند چراکه معتقد بودند دوران دین و دین داری تمام شده است اما با پیروزی انقلاب اسلامی تفکری به وجود آمد که برای آنها بسیار خطرناک بود.

نماینده ولی فقیه در استان کرمانشاه با بیان اینکه فرمایشات امام راحل مبنی بر لزوم وحدت امت اسلامی و دنیای اسلام، تمام نقشه های آنها نقش بر آب کرد افزود: دشمنان هنوز هم از اتحاد و همدلی بین مسلمانان نگران هستند چراکه می دانند اگر وحدت در بین امت اسلامی ایجاد شود، با تمام ظرفیت هایی که در جهان اسلام وجود دارد، می توانیم به قدرت اول جهان در تمام زمینه ها تبدیل شویم.

محمدطیب صحرایی استاندار کرمانشاه هم در سخنان کوتاهی با اشاره به اینکه در این ایام باید روحمان را جلا دهیم و در مسیر وحدت گام برداریم گفت : تمام مردم مسلمان امروز باید دشمن مشترک خود را بشناسیم و کودکان خود را هم با این ادبیات فاخر رشد دهیم.

حجت الاسلام جواد فاطمی نسب مدیر مرکز اسلامی استان کرمانشاه هم در این همایش با بیان اینکه اگر حاکمان دولت های اسلامی و ملت های مسلمان وحدت داشته باشند، امروز شاهد جنایت های اسراییل در جهان نخواهیم بود گفت : اگر حاکمان کشورهای اسلامی مرزهای خود را روی اسراییل ببندند، تمام سیاست ها و در نهایت خود آنها متلاشی می شوند.

هفته وحدت ابتکار تاریخی حضرت امام (ره)

به ابتکار حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی از ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول به عنوان هفته وحدت نامگذاری شده است.

به روایت اهل سنت ۱۲ ربیع الاول سالروز ولادت حضرت محمد (ص) است و اهل تشیع معتقدند که آن حضرت در ۱۷ ربیع الاول متولد شده است.

در استان کرمانشاه که بیش از ۲۴ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد؛ حدود ۲ میلیون نفر جمعیت در ۱۴ شهرستان و بیش از ۲ هزار و ۵۹۵ روستا سکونت دارند که از این تعداد نیمی از جمعیت در مرکز استان زندگی می کنند.

این استان بافتی قومی و مذهبی دارد و اقوام کُرد، لک، جاف و ترک و همچنین مذاهب و فرق اهل تسنن، تشیع و اهل حق در آن سکونت دارند.

به دلیل تنوع قومی و مذهبی و وجود خُرده فرهنگ های فراوان از استان کرمانشاه به عنوان هندوستان ایران نام می برند، کرمانشاه از پیشینه تاریخی نیز برخوردار است و سنگ نوشته ها و بناهای تاریخی دوران قبل از اسلام و دیگر دوره های تاریخی نشان از وجود فرهنگ و تمدن در این دیار دارد.