چابهار - ایرنا - مدیرکل دفتر روستایی و شوراهای استانداری سیستان و بلوچستان گفت: سفرای پنج کشور مالزی، اندونزی، برونئی، هند و پاکستان در جشنواره مونسون چابهار حضور داشتند و از غرفه‌های این جشنواره بازدید کردند.

ادهم کرد زابلی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ۸۶ غرفه صنایع‌دستی، محصولات کشاورزی و انواع تولیدات و هنر دست زنان و مردان بلوچ و سیستانی در جشنواره مونسون چابهار دایر شده است.

وی افزود: این جشنواره با هدف معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های روستایی استان با همکاری منطقه آزاد تجاری چابهار، استانداری و میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حال برگزاری است.

مدیرکل دفتر روستایی و شوراهای استانداری سیستان و بلوچستان گفت: ما در این جشنواره با رویکرد عرضه و فروش محصولات و صنایع‌دستی روستاییان و پخت و پز غذاهای سنتی بلوچستان، برگزاری موسیقی محلی و همچنین مسابقات بومی و محلی سعی در شناسایی هر چه بیشتر ظرفیت‌های گردشگری روستاهای استان داریم.

وی ادامه داد: با توجه به برگزاری نمایشگاه روستا آباد و جشنواره بین المللی مونسون در منطقه آزاد چابهار تعدادی از واحدهای صنعتی و معدنی استان در این نمایشگاه محصولات خود را که بیشتر در مناطق روستایی در حال تولید هستند در معرض بازدید عموم قرار دادند.

کرد با بیان اینکه این جشنواره به مدت ۶ روز از ۲۴ تا ۲۹ شهریور ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۳ برگزار می‌شود اظهارکرد: شهر چابهار به داشتن آب‌ و هوای خوش، طبیعت سرسبز و موقعیت جغرافیایی عالی در تابستان شناخته می‌شود و به همین خاطر لقب چهاربهار ایران را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: «خیری عمر» سفیر مالزی در ایران و کاردار کشور هندوستان و تعداد زیادی از علاقه‌مندان به این سبک و آداب و رسوم مردم از غرفه چابهار و شهرستان‌های استان بازدید کردند.

مدیرکل دفتر روستایی و شوراهای استانداری سیستان و بلوچستان ادامه داد: این جشنواره با هدف معرفی فرهنگ و سنن، آداب و رسوم و سبک زندگی روستاییان و عشایر در حوزه‌های تولید صنایع‌دستی، سبک ازدواج، کشاورزی و ماهیگیری دایر شده است که با استقبال گسترده گردشگران و بازدیدکنندگان همراه بوده است.

وی افزود: تنوع فرهنگی و زیستی در سواحل مکران این سرزمین را به گنجینه‌ای بی‌بدیل از مواریث فرهنگی تبدیل کرده که می‌تواند سبب رونق گردشگری در منطقه باشد.