تهران-ایرنا- تارنمای پولیتیکو به نقل از وزیر دفاع انگلیس نوشت، وی قصد دارد توافق دفاعی امضا شده بین انگلیس و فرانسه در سال ۲۰۱۰ را به دلیل افزایش تهدیدها تقویت کند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، این رسانه آمریکایی افزود: جان هیلی که ژوئیه (تیر) گذشته به دنبال پیروزی چشمگیر حزب کارگر در دولت کی یر استارمر پست وزارت دفاع را برعهده گرفت، ماه جاری میلادی با متحدان انگلیس در گروه تماس دفاع از اوکراین، در آلمان دیدار کرد.

وزیر دفاع انگلیس در این سفر، زمان مذاکرات دوباره درباره توافق دفاعی موسوم به «لنکستر هاوس» با فرانسه را «مناسب» توصیف کرد و گفت «مطمئن است که فرانسوی ها به دنبال آن هستند که میزان همکاری را افزایش دهند».

هیلی گفت، این تلاش کشورش عمل به «وعده های قبل از انتخابات» را نشان می دهد و دولت ما روابط انگلیس با اروپا و به ویژه با کشورهای پیشتاز اروپایی را ترمیم خواهد کرد.

استارمر بلافاصله بعد از روی کار آمدن به عنوان نخست وزیر انگلیس گفت، به دنبال «رویکرد جدیدی برای تنظیم دوباره روابط انگلیس با اروپا و از جمله برقراری توافقات امنیتی جدید با اتحادیه اروپا» است.

توافق لنکستر هاوس در سال ۲۰۱۰ توسط دیوید کامرون نخست وزیر محافظه کار وقت انگلیس و نیکولا سارکوزی رئیس جمهوری وقت فرانسه امضا شد و بر اساس آن دو کشور متعهد شدند همکاری نزدیکی تری بین نیروهای مسلح خود در توسعه تجهیزات نظامی داشته باشند.

پولیتیکو به نقل از دو مقام آگاه از برنامه های دو کشور که با پانزدهمین سالگرد امضای این توافق مصادف شده، مدعی شد، نسخه به روز شده این توافق دفاعی، بر تقویت همکاری ها بین دو کشور در سایه خصومت روسیه تمرکز دارد.

یکی از این مقامات -که به بهانه حساسیت موضوع خواست نامش فاش نشود- توضیح داد که این طرح بخشی از تلاش گسترده تر برای به رسمیت شناختن «نقش مسائل دفاعی در دیپلماسی» و در چارچوب طرح های دولت استارمر برای احیای روابط با اتحادیه اروپا است.

یک دیپلمات فرانسوی آگاه از مذاکرات لندن-پاریس، گفت: بسیار از تماس های اولیه خود با دولت استارمر خوشحال هستیم. نخست وزیر جدید انگلیس از زمان پیروزی در انتخابات در سه ماه قبل، سه نشست دوجانبه با امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در واشنگتن دی سی، انگلیس و فرانسه داشته است.

این دیپلمات فرانسوی گفت، مکرون به استارمر گفت که مسئله امنیتی و دفاعی کلیدی است و ما اکنون توافق لنکستر هاوس را داریم و باید آن را تقویت کنیم.

روابط با آلمان

پولیتیکو در بخش دیگری از گزارش خود به نقل از مقام آگاه از طرح های لندن نوشت: یک تیم مذاکره کننده انگلیسی در اقدامی جداگانه این هفته وارد برلین شد تا مذاکرات درباره جزییات توافق دوجانبه اعلام شده از سوی استارمر و اولاف شولتس صدر اعظم آلمان را در اجلاس اخیر سران ناتو را آغاز کند.

انتظار می رود تقویت همکاری ها در تولید موشک های دوربرد، اولویت این مذاکرات را تشکیل دهد و آلمان و انگلیس به عنوان بخشی از وظایف جدید خود درداخل این کشور تلاش خواهند کرد رای دهندگان را نسبت به افزایش بودجه دفاعی متقاعد کنند.

به نظر می رسد استارمر علاقه مند به کمک به وجهه مکرون و شولتش است که هر دو با فشارهای داخلی از سوی جنبش های اروپاستیز مواجه هستند.

کاخ سفید نیز از رویکرد نخست وزیر جدید انگلیس برای احیای روابط با اتحادیه اروپا استقبال کرده است.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه انگلیس این هفته در کنفرانسی مطبوعاتی در لندن، تلاش های استارمر برای تقویت روابط با اروپا را «اقدامی مثبت برای انگلیس، اروپا و آمریکا» توصیف کرد و مدعی شد که این اقدام به نفع متحدان ترانس آتلانتیک است.