بجنورد-ایرنا- معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شمالی گفت: هنرمندان موسیقی مقامی خراسان شمالی در دومین جشنواره منطقه ای "آوای کویر" که به میزبانی بیرجند برگزار شده بود خوش درخشیدند.

مسعود مرواری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: "صادق شیروانی" و "صادق غلامرضازاده" در بخش دوتارنوازی بالای ۱۸ سال و "محمدامین حدادیان" و "راستین غفاری"در دوتار نوازی زیر ۱۸ سال در زمره برگزیدگان قرار گیرند.

وی ادامه داد: در بخش گروهی نیز گروه های موسیقی "نغمه‌های شاه جهان" و "دایان" درخشیدند و از "محمد رضا سجادی" به عنوان پدیده جشنواره نیز تقدیر به عمل آمد.

دومین جشنواره منطقه‌ای موسیقی مقامی "آوای کویر" با حضور هنرمندانی از استان‌های شرق کشور روز شنبه (۲۴ شهریور) در بیرجند آغاز به کار کرد و به مدت سه روز ادامه داشت و شب گذشته به کار خود پایان داد.

موسیقی ریشه دار و اصیل ایرانی را باید در خراسان جستجو کرد، جایی که محل پیوند فرهنگ های مختلفی از ترک، لر، کرد تا بلوچ و کرمانج است و موسیقی در رگ و خون مردم این دیار تنیده شده و به رسم و آیین پدران خود، علاقمندی به موسیقی محلی را حفظ کرده اند.

شمال خراسان در برگیرنده شهرهای بجنورد، اسفراین و شیروان از مناطقی است که خواستگاه موسیقی در قالب نواهای کردی،ترکی و ترکمنی محسوب می شود و سازهای کمانچه، سورنا، دوتار، دهل و نی بر دستان نوازندگان این خطه شورآفرینی می کند.

مردم این دیار به گنجینه فرهنگ ها معروف هستند و این موضوع را می توان در سبک زندگی، آداب، رسوم و سلایق افراد به وضوح مشاهده کرد و این خود موجب جاذبه و متفاوت بودن این خطه شده است.

ویژگی خاص این سرزمین موجب شده تا موسیقی‌دان های زیادی از این خطه هنرور در سطح کشوری و ملی صاحب عنوان شوند و نام آوران این دیار باشند، امسال نیز هنرمندان این مرزو بوم در سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر شرکت کردند و همچون گذشته می درخشند.