اراک - ایرنا - استان مرکزی یکی از استان‌های مهم و تاثیرگذار در دوران دفاع مقدس بود که علاوه بر حمایت‌ها و پشتیبانی لجستیکی، هفت‌هزار و ۲۰۰ شهید منتسب از این استان در این دوران تقدیم کرد، ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر جانباز شدند و حدود یک‌هزار نفر نیز سال‌ها در اسارت رژیم بعث بودند.

به گزارش ایرنا، مردم مومن و ولایی استان مرکزی بویژه جوانان و نوجوانان با شروع جنگ تحمیلی، به ندای امام راحل لبیک گفتند و برای دفاع از میهن در جبهه‌های حق علیه باطل حاضر شدند و اجازه دست درازی به دشمن ندادند.

بسیاری از مادران سرزمین آفتاب مشتاقانه دلبندان خود را راهی جبهه‌های جنگ می‌کردند و خود نیز هرچه در توان داشتند برای کمک به رزمندگان اسلام به کار می‌گرفتند تا دشمن نتواند ضربه‌ای به این کشور وارد کند.

استان مرکزی کارنامه درخشانی در دوران مقاومت و ایثار از خود به یادگار گذاشته و رزمندگان این خطه در دوران دفاع مقدس، روحیه ایثار، شهادت طلبی، اخلاق و صداقت را به معنای واقعی نمایش دادند و بسیاری از آنها جان شیرین خود را در طبق اخلاص گذاشتند و خون پاک خود را تقدیم کردند تا کسی جرات نکند به زنان، مردان و فرزندان این مرز و بوم دهن کجی کند.

استان مرکزی به عنوان یکی از قطب‌های صنایع مادر تخصصی در هنگامه جنگ تحمیلی اگرچه به‌صورت مستقیم در پهنه جغرافیایی درگیر نبرد نبود اما از نظر حضور نیروی انسانی در جبهه‌ها، پشتیبانی فنی و تجهیزاتی و کمک‌های مردمی جلوه‌های نابی را در کارنامه دفاع مقدس به ثبت رسانده که در نوع خود کم نظیر است.

استان مرکزی به لحاظ نزدیکی به استان های غربی کشور، وظیفه سنگینی در پشتیبانی از رزمندگان اسلام بر عهده داشت و سلحشوران این استان نیز نقش موثری در پیروزی در مقابل رژیم بعثی ایفا کردند.

شاید دهه‌های امروز و نسل جوان جامعه کمتر با آن دوران آشنا باشند که در هفته دوران دفاع مقدس بهترین فرصت برای معرفی مردان و زنان شجاعی است که جانانه از وطن دفاع کردند و امروز می‌توانند الگوهای خوبی برای نسل حاضر باشند.

کارنامه استان مرکزی در دوران دفاع مقدس درخشان است

یک پیشکسوت دوران دفاع مقدس از استان مرکزی گفت: رزمندگان این استان در قالب یگان‌های مختلف از قبیل جمعیت هلال احمر، دانشگاه علوم پزشکی، گروه مهندسی ۴۲ قدر و لشگر ۱۷ علی‌ابن ابیطالب(ع) به جبهه‌ها اعزام شدند.

محسن کریمی افزود: همچنین رزمندگان بسیار زیادی از استان مرکزی به صورت پراکنده از یگان‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران و کمیته به جبهه‌ها اعزام شدند که در مورد آنها آمار و ارقام مشخصی وجود ندارد.

وی بیان کرد: استان مرکزی در دوران دفاع مقدس، کارنامه درخشانی دارد که نیاز است به نسل جوان بیش از پیش ارایه شود.

کارخانه ماشین‌سازی اراک با اعزام ۴۸۷ رزمنده، شرکت صنایع آذرآب با ۲۰۵ رزمنده، آلومینیوم اراک با ۶۴۷ رزمنده، هپکو اراک با ۳۵۸ رزمنده، شرکت صنایع اراک با ۲۹۰ رزمنده، کمباین‌سازی با ۱۹۰ رزمنده، آونگان با ۲۰۰ رزمنده و شرکت آلومرول نیز با ۱۸۹ رزمنده بیشترین نیروهای خود را در بین صنایع استان مرکزی در دروان دفاع مقدس به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل اعزام کردند.

این پیشکسوت دفاع مقدس استان مرکزی ادامه داد: از میان صنعتگران اعزامی از کارخانه‌های صنعتی استان مرکزی به‌خصوص اراک، ۵۰ رزمنده از واگن پارس، ۵۴ رزمنده از آلومینیوم، ۴۳ رزمنده از ماشین‌سازی، ۱۰ رزمنده از شرکت صنایع آذرآب، ۱۰ رزمنده از شرکت صنایع و پنج رزمنده از کارخانه کمباین‌سازی اراک علاوه بر شهدای بمباران صنایع اراک در پنجم مرداد سال ۱۳۶۵ در جبهه‌ها به درجه رفیع شهادت نایل آمدند.

استان مرکزی در همه ایام جنگ حداقل پنج گردان داشت

یکی دیگر از پیشکسوتان دوران دفاع مقدس در استان مرکزی گفت: دفاع مقدس یک گنجینه بسیار ارزشمند و بزرگی است که باید از ابعاد مختلف مورد توجه قرار گیرد و هرچه به این موضوع پرداخته شود، روحیه مقاومت، خودباوری، دفاع و پیشرفت در کشور بیشتر می‌شود.

محمدحسن آصفری افزود: مسئله دفاع مقدس مهم و ارزشمند است و باید از ابعاد گوناگون مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: با حضور چشمگیر مردم یک سانتی متر از خاک کشور از دست نرفت، علی رقم اینکه ۳۷ کشور اروپایی و آسیایی دنیا همراه رژیم بعث عراق بودند و به این رژیم کمک می‌کردند.

این پیشکسوت دوران دفاع مقدس از استان مرکزی ادامه داد: مهترین دلیل پیروزی در دوران دفاع مقدس در مرحله اول عنایت و لطف خداوند، سپس توسل رزمندگان به ائمه اطهار(ع) و بعد حمایت همه‌جانبه ملت ایران بود.

آصفری یادآور شد: در آن دوران شیرازه ارتش از هم پاشیده بود و اگر حضور نیروهای مردمی در کمک به نیروهای مسلح نبود، سرنوشت جنگ مشخص نبود.

این پیشکسوت دوران دفاع مقدس از استان مرکزی اضافه کرد: این استان در نیروهای پراکنده پارتیزانی و چریکی در جبهه‌های غرب نیز فعالیت داشت.

آصفری اظهار کرد: تجهیزات بخش زیادی از کارخانه‌های استان مرکزی در آن دوران در اختیار دفاع مقدس بود، تعدادی از واحدها گلوله توپ‌ها و تفنگ‌های رزمندگان را درست می‌کردند، برخی در تولید شناور برای عملیات آبی و خاکی فعالیت داشتند و تعدادی هم در حوزه‌های امدادرسانی کارهای بزرگی در کمک به ایجاد قرارگاه‌های بزرگ انجام دادند.

در دوران دفاع مقدس سعی بر این بود که همه به نوعی مشارکت داشته باشند و استان مرکزی به دلیل نیروی متخصص و فنی و امکانات و ماشین‌آلات در جنگ نقش به سزایی داشت وی گفت: همیشه در استان مکزی بیش از پنج گردان رسمی از شهرهای مختلف این استان حضور داشت و کمتر از این تعداد وجود نداشت.وی عنوان کرد: بیشتر عملیات گردان‌های استان مرکزی در خط شکن و خط مقدم بود، به طور مثال در آزادی خرمشهر سه گردان امام حسن(ع)، امام حسین(ع) و امام سجاد(ع) از اراک درگیر آزادسازی خرمهشر بودند و در همه عرصه‌ها این استان حضور چشمگیری در دفاع مقدس داشت.

این پیشکسوت دوران دفاع مقدس از استان مرکزی افزود: حضور پررنگ استان مرکزی در این دوران، باعث ناراحتی رژیم بعثی شد و این خشم را با بمباران منازل، کارخانه‌جات و تاسیسات مجموعه سایت انجبرک اراک نشان دادند، اما این حملات سبب نشد حضور مردم در دفاع مقدس کمرنگ شود و حتی بیش از پیش شد.

حضور پررنگ رزمندگان استان مرکزی در جبهه‌های جنوب و غرب کشور

یکی دیگر از پیشکسوتان دوران دفاع مقدس از استان مرکزی گفت: رزمندگان این استان با آغاز جنگ تحمیلی در جبهه‌های جنوب و غرب کشور حضور پیدا کردند و از اولین عملیات که در ۲۳ مهر سال ۱۳۵۹ با عنوان عملیات دزفول انجام شد تا عملیات مرصاد که در پنجم مردادماه سال ۶۷ انجام شد، نقش تاثیرگذار داشتند.

محسن گلشن‌زاده افزود: بسیاری از رزمندگان استان مرکزی از جمله امیر سرتیپ غلامعباس پشتاره، سردار رحیم آنجفی و سردار کاوه نبیری از فرماندهان ارشد و تاثیرگذار در طول هشت سال دفاع مقدس بودند.

وی ادامه داد: در عملیات بیت‌المقدس و فتح خرمشهر حدود ۲ هزار رزمنده استان مرکزی در قالب پنج گردان، ۲۴ ساعت شبانه‌روز دوشادوش دیگر رزمندگان جانفشانی کردند تا دشمن بعثی را از خاک پاک وطن بیرون کنند که ۳۳۰ شهید والامقام در این عملیات حاصل جانفشانی و سلحشوری رزمندگان استان مرکزی بود.

حضور قدرتمند صنایع اراک در کمک به رزمندگان اسلام

یکی دیگر از پیشکسوتان هشت سال دفاع مقدس استان مرکزی هم، کمک‌ها و پشتیبانی‌های استان مرکزی به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل را بسیار حیاتی و سرنوشت ساز عنوان کرد و گفت: وجود صنایع قدرتمندی همچون شرکت هپکو در این استان نقش بسیار تاثیرگذاری در تغییر نتیجه عملیات‌ها به نفع رزمندگان ایران داشت چرا که ماشین‌آلات راهسازی هپکو اراک در کوتاهترین زمان ممکن به جبهه‌ها انتقال داده شدند و با ایجاد خاکریزهای پی در پی، هم سلامتی رزمندگان تامین می‌شد و هم تسلط نیروهای خودی بر روند عملیات بیشتر می‌شد.

اسماعیل غلامی اضافه کرد: همچنین کارخانه ماشین سازی اراک نیز با ساخت پل‌های معلق در عرض رودخانه اروند نقش موثری در پیروزی عملیات‌های مختلف ایفا کرد.

۳۱ شهریورماه تا هفتم مهرماه به عنوان هفته دفاع مقدس نامگذاری شده است.