تهران -ایرنا- بسته اخبار اجتماعی ایرنا در بیست وهشتم شهریور به فراخوان مشمولان اعزامی پایه خدمتی،گواهی بهداشت برای صادرات ۱۵میلیون تن فرآورده غذایی،هشدار به خانواده‌ها برای معلم بلاگرها،حضور تیم‌های درمانی هلال‌احمر در بیروت،درمان یک میلیون و ۶۰۰ هزار معتاد،ورود دانش‌آموزان به عرصه هوش مصنوعی،موادغذایی ممنوعه دربوفه مدارس،ساماندهی وخروج اتباع غیرمجاز و تغییرات کنکور به سال۱۴۰۴ نمی‌رسد پرداخته است.

در بسته خبری پیش رو مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را باهم مرور می‌کنیم ،امروز سرویس جامعه خبرگزاری ایرنا با اخبار مختلفی از حوزه اجتماعی ایران همراه بود که گزیده این اخبار را می‌توانید در ادامه بخوانید.

اورژانس نیازمند ۴ هزار آمبولانس و ۶ هزار تکنسین جدید است

 رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: اورژانس نیازمند ۴ هزار دستگاه آمبولانس و استخدام ۶ هزار تکنسین جدید برای ارائه به موقع خدمات درمانی به مردم است.

جعفر میعادفر در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، اورژانس را یک نهاد حاکمیتی و هزینه بر دانست و گفت: از آنجا که خدمات اورژانس سبب افزایش اعتماد اجتماعی در بین آحاد جامعه شده است، تقویت ناوگان آن رضایت عمومی را ارتقا می‌دهد.

وی با بیان اینکه اورژانس در پیشانی حوزه سلامت قرار دارد، افزود: خدمات اورژانس در شرایط اضطرار و رایگان ارائه می‌شود و تاخیر در ارائه خدمت آن قابل جبران نیست.

میعادفر خواستار اولویت بخشی به اورژانس در برنامه های وزارت بهداشت شد و افزود: با توجه به اینکه رئیس جمهور نیز سابقه حضور در این وزارتخانه دارد، به نظر می‌رسد شناخت کافی از نیازهای این بخش دارد.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

ارائه خدمات الکترونیک قضایی سیار در ۲۰ استان

 مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی گفت: اکنون در ۵۰ شهر از ۲۰ استان کشور و بیش از ۱۸۰ دفتر، خدمات الکترونیک قضایی سیار ارائه می‌شود.

محمدرضا سلطانی در چهارمین نشست هم‌اندیشی نمایندگان دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با تبریک و تهنیت میلاد رسول اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) و گرامیداشت هفته وحدت اظهار داشت: آنچه در کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اتفاق می‌افتد، حاصل کار گروهیِ اعضای هیأت مدیره و اعتماد و اطمینان ریاست مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه است.

وی به تشکیل کارگروه‌های تخصصی ایده‌پردازی اشاره کرد و افزود: در این دوره از نشست هم‌اندیشی نمایندگان استانی، کارگروه‌های تخصصی و کارشناسی تشکیل و از دو هفته قبل در فضای مجازی فعال شدند؛ همچنین از روز گذشته نیز این کارگروه‌ها به فعالیت خود ادامه دادند و حاصل اقدامات آنها با حضور کارشناسان کانون جمع‌بندی شد که در همین جلسه نتایج آن توسط دبیر هر کارگروه ارائه خواهد شد.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

ساماندهی بیش از هزار کلاس درس کانکسی در اولویت قرار دارد

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس وزارت آموزش و پرورش گفت: تاکنون و در قالب طرح دانش آموز شهید رضا پناهی یک هزار و ۷۳ مدرسه کانکسی مستقل با جمعیت بالای ۱۰ دانش آموز در سراسر کشور شناسایی شده و ساماندهی بیش از هزار و ۸۲۶ کلاس درس در اولویت قرار گرفته است.

 حمیدرضا خان محمدی تاکید کرد: ساماندهی مدارس کانکسی مورد استقبال بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و جمعی از خیرین مدرسه ساز قرار گرفت و به زودی شاهد درخشش مدارس زیبا و ایمن در شأن فرزندان ایران به جای فضاهای کانکسی خواهیم بود.

وی یادآورشد: این سازمان در مسیر تحقق ماموریت‌های نظام تعلیم و تربیت طرح دانش آموز شهید «رضا پناهی» را با محوریت ساماندهی مدارس کانکسی با جمعیت بالای ۱۰ دانش آموز در دستور کار قرار داده است.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

ساماندهی و خروج اتباع غیرمجاز نیازمند قانون‌گذاری و پرهیز از موازی‌کاری

بیش از چهار دهه از میزبانی اتباع خارجی که به ایران پناه آورده‌اند، می‌گذرد؛ اگرچه مردم ایران بنا به توصیه‌های دینی در این سال‌ها حسن همسایگی و میزبانی را به جا آورده‌اند اما فقدان قوانین منسجم برای جلوگیری از ورود اتباع از سویی و رخداد برخی حوادث در سال‌های اخیر سبب شده تا متولیان، نسخه طرد اتباع غیرمجاز را بپیچند.

از ابتدای زیست انسان بر کره خاکی موضوع مهاجرت به عنوان یک از شکل های زیست انسانی مطرح بوده و انسان‌ها برای دسترسی به زندگی بهتر و یا دور شدن از شرایط سخت زندگی مانند فقر، بیماری، مسائل سیاسی، کمبود غذا، بلایای طبیعی، جنگ، بیکاری اقدام به مهاجرت کردند، اما مهاجرت در مفهوم بین‌المللی به جلای وطن به هر دلیل و یا قبول تابعیت کشور دیگر گفته می‌شود.

با این تعریف، می‌توان ایران را یک کشور مهاجرپذیر و بزرگترین میزبان پناهندگان و مهاجران در یک سده اخیر قلمداد کرد؛ چه در زمان جنگ جهانی اول که آوارگان لهستانی در ایران پناه داده شدند و چه در نیم قرن اخیر که شاهد مهاجرت اتباع خارجی از شرق و غرب کشور بوده‌است به طوری که در دوره‌ای به دلیل جنگ‌های داخلی افغانستان مردمان این دیار به ایران پناه آوردند و یا حتی وقتی صدام گروهی از عراقیان را از کشور طرد کرد، راهی ایران شدند.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

موادغذایی ممنوعه در بوفه‌های مدارس کدامند؟/عرضه تنقلات فله‌ای ممنوع

رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه گفت: فرآورده‌های غلات حجیم شده، یخمک، نوشابه، ساندویچ‌های سوسیس، کالباس، ناگت، فلافل، پیتزا، آب نبات، سمبوسه، پیراشکی و سایر مواد غذایی ناسالم که ارزش غذایی کمی دارند نباید در بوفه مدارس عرضه شوند.

فرشته فزونی با اشاره به اهمیت تغذیه دانش‌آموزان همزمان با شروع آغاز سال تحصیلی اظهار کرد: دانش‌آموزان از نظر وضعیت تغذیه‌ای در یکی از مهم‌ترین دوره‌های زندگی خود هستند. در این دوران علاوه بر افزایش نیاز به تامین انرژی و پروتئین، رفتارها و باورهای تغذیه‌ای شکل می‌گیرد که نقش مهمی در انتخاب مواد غذایی و سلامت دانش‌آموزان درآینده دارد.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

جشن جوانه‌ها در ۲۷ هزار مدرسه کشور برگزار شد

جشن جوانه‌ها برای بیش از یک میلیون و ۳۲۲ هزار دانش آموز امروز - چهارشنبه ۲۸ شهریورماه - در ۲۷ هزار مدرسه سراسر کشور برگزار شد.

محمد مهدی کاظمی در آیین جشن جوانه‌ها به دختران دانش آموز اظهار داشت: در جشن جوانه‌ها شاهد به ثمر نشستن میوه‌های باغ تعلیم و تربیت هستیم.

وی خطاب به دانش آموزان افزود: شما از دوره ابتدایی وارد دوره متوسطه اول یعنی دوران نوجوانی شده‌اید، بنابراین به طور طبیعی مسئولیت‌های دیگری بر شما محول خواهد شد که باید برای این مسئولیت‌ها تلاش کنید.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برای این مسیر اقداماتی باید انجام داد که در گام اول مطالعه مناسب و با کیفیت است، همچنین معلمان برای آموزش برنامه‌ریزی کنند.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

درمان یک میلیون و ۶۰۰ هزار معتاد در کشور/ عرضه متادون در بازار سیاه

رئیس هیات مدیره کانون انجمن های صنفی مراکز درمان سو مصرف مواد کشور گفت: یک میلیون و ۶۰۰ هزار معتاد در مراکز سو مصرف مواد تحت درمان هستند و هر فردی که خود را به این مراکز سو مصرف مواد معرفی کند از تعقیب دستگاه قضایی مصون است.

علی غلامی در حاشیه برگزاری دومین همایش ملی تازه های اعتیاد و چالش های آن دریک نشست خبری که در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد، افزود: سالی ۳ هزار میلیارد تومان این مراکز با فروش داروهای ترک اعتیاد به وزارت بهداشت سود می رسانند.

وی با اشاره به فعالیت ۹ هزار مرکز درمان سو مصرف مواد در کشور گفت: تولیت این مراکز با وزارت بهداشت بوده و با کمپ های ترک اعتیاد که توسط بهزیستی مجوز می گیرند، متفاوت است.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

تغییرات کنکور به سال ۱۴۰۴ نمی‌رسد/تاکید بر ورود دانش‌آموزان به عرصه هوش مصنوعی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برخی پیشنهادات برای تغییر مصوبه کنکور مطرح است اما از آنجا که هر تغییری یک سال قبل باید انجام شود، در صورت اصلاح بندهایی از این مصوبه به آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ نمی‌رسد.

حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه در آیین افتتاحیه چهاردهمین کنگره سراسری اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان اظهار داشت: اتحادیه از ابتدای انقلاب فعالیت خود را آغاز و افراد در تراز جمهوری اسلامی را با برنامه‌های وزین فرهنگی تربیت کرده است.

وی با اشاره به اینکه هوش مصنوعی آینده را با امروز بسیار متفاوت خواهد کرد، گفت: اتحادیه انجمن اسلامی دانش‌آموزان اگر در این زمینه در فضای حکمرانی قرار نگیرد، موفقیت در عرصه دانش و فناوری حاصل نمی‌شود.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

هشدار به خانواده‌ها در آغاز سال تحصیلی؛ مراقب معلم بلاگرها باشید

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: معلم بلاگرها نباید دانش‌آموزان را برای جمع‌آوری دنبال کننده در فضای مجازی در معرض استرس و تنش قرار دهند و تصاویر آنها را منتشر کنند.

با گسترش فعالیت‌های مجازی و افزایش تعداد معلم بلاگرها در چند سال اخیر بویژه در ایام همه گیری کووید ۱۹ که استفاده از ابزارهای نوین ارتباطی برای آموزش عمومی کودکان فراگیر شد، فیلم‌های بسیاری از معلمان، دانش‌آموزان و کلاس درس در فضای مجازی منتشر شد.

در برخی از فیلم‌ها شاهد انتشار تصاویر دانش‌آموزان بودیم که کارشناسان علوم تربیتی و روانشناسان ضمن انتقاد از انتشار تصاویر کودکان در فضای مجازی آن هم بدون اجازه از والدین، آن را مصداق نقض حقوق کودکان دانستند.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

حضور تیم‌های درمانی هلال‌احمر ایران در بیروت/حال عمومی سفیر خوب است

رئیس جمعیت هلال احمر ضمن محکومیت حادثه تروریستی در لبنان گفت: هلال‌احمر با تمام‌توان در کنار مجروحان این حادثه تروریستی است.

پیر حسین کولیوندافزود: با هماهنگی صلیب سرخ و وزارت بهداشت لبنان و در راستای کمک‌های بشردوستانه، تیم‌های امدادی و جراحان چشم را به لبنان آوردیم تا بتوانیم تسکینی بر آلام مجروحان این حادثه تروریستی باشیم.

وی گفت: در صورت لزوم، آمادگی داریم تا مجروحان بدحال این حادثه را برای ادامه روند درمان، به ایران منتقل کنیم.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

کودکان در دنیای دیجیتال؛ از واقعیت تا خیال

زندگی برای کودکان ما امروز حکایت شمشیری دولبه است؛ آرزوهای دست نیافته ما و تلاش بیهوده برای جبران آن ناکامی‌ها در یک سو و هنجارها و چارچوب‌های دنیای مجازی که در شکل دادن به روح و اندیشه آنها الزامات خود را دارد، در سوی دیگر قرار گرفته است.

قصه آن روز، بیشتر از گذشته توجه‌ام را جلب کرد. در مطب روانپزشکی نشسته بودم تا نوبتم شود. سر همه توی گوشی بود. بزرگ و کوچک. به جز زن میانسالی که بیحال به نظر می رسید. من هم نشسته بودم و مراجعه کنندگان را که بیشتر کودک و نوجوان بودند و همراه والدین خود آمده بودند را نگاه می کردم.

در این فکر بودم که چه اتفاقی می‌افتاد اگر موبایل را از دست آن آدمها می گرفتیم. البته در مورد بزرگترها شاید این اتفاق شدنی نبود اما گاه گداری که والدین گوشی را از دست فرزندان خردسال خود می گرفتند، اتفاقهای جالبی می افتاد.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

ارائه گواهی بهداشت صادرات ۱۵ میلیون تن فرآورده غذایی

مدیرکل امور فرآورده های غذایی و آشامیدنی وزارت بهداشت گفت: در سال گذشته گواهی بهداشت برای صادرات ۲۵۳۹۳ مورد محصولات غذایی و آشامیدنی به میزان حدود ۱۵ میلیون تن صادر شده است.

عبدالعظیم بهفر اظهار کرد: با توجه به محدودیت در واردات فرآورده نهایی بسته بندی شده و واگذاری شیرخشک اطفال به اداره کل مکمل و فراورده های طبیعی و سنتی، شناسه گذاری فرآورده سیر نزولی داشته است.

وی با اشاره به اقدامات اداره کل غذا، تصریح کرد: بروزرسانی قوانین و مقررات ایمنی غذایی در راستای ارتقاء و تقویت امور نظارتی و تعاملات بین المللی، استقرار نظام ملی پایش شاخص های ایمنی و سلامت فرآورده های غذایی و آشامیدنی با ارزیابی خطر بالا در تولید محصولات سلامت از جمله این اقدامات بوده است.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

فراخوان مشمولان اعزامی پایه خدمتی مهر ۱۴۰۳

سازمان وظیفه عمومی فراجا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: همه مشمولان دارای برگ آماده به خدمت به تاریخ مهر ۱۴۰۳ باید در محل و مراکز درج شده در برگ معرفی‌نامه مشمولان حضور یابند.

سازمان وظیفه عمومی فراجا امروز چهارشنبه ۲۸ شهریور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: همه مشمولانی که برگ آماده به خدمت به تاریخ مهر ماه سال ۱۴۰۳ دریافت کرده‌اند، باید با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+۱۰)، برگ معرفی‌نامه مشمولان به مراکز آموزش را دریافت و برابر اطلاعات درج شده در آن اقدام کنند.

براساس این اطلاعیه، این دسته از مشمولان باید روز یکشنبه یکم مهر ۱۴۰۳ در ساعت، محل و مراکزی که در برگ معرفی‌نامه مشمولان اعلام شده، حضور یابند و به خدمت دوره ضرورت اعزام شوند.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

احتمال از دست رفتن سرمایه با یک کلیک

معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا فراجا گفت: بازار رمز ارز بسیار پر نوسان و مستعد دستکاری قیمت است و ورود به این بازار پر ریسک بوده و احتمال از دست دادن سرمایه وجود دارد و ممکن است با یک کلیک همه سرمایه فرد از بین برود.

سرگرد جواد مختار رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامی ایرنا درباره فعالیت صرافی‌های غیرمجاز اظهار داشت: صرافی رمزارزی، یک مدل کسب و کار نوظهور است که در بیشتر کشورهای جهان از جمله ایران، هنوز در مراحل اولیه تنظیم‌گری و مجوزدهی قرار دارد. این نوظهور بودن، به دلیل ماهیت تکنولوژیک و سرعت بالای تغییرات در حوزه رمزارزها، باعث شده است تا نهادهای نظارتی سنتی نتوانند به سرعت با آن همراه شوند.

وی تصریح کرد: بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال فاقد مجوز قانونی هستند و سابقه کلاهبرداری و دسترسی غیرمجاز در این حوزه وجود دارد؛ بنابراین توصیه پلیس این است که سرمایه‌گذاران با احتیاط کامل و پس از انجام تحقیقات کامل در این بازار فعالیت کنید.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

اگر قصد دنبال کردن اخبار گروه جامعه ایرنا به صورت کامل در حوزه‌هایی مانند محیط زیست، زنان و خانواده، رفاه و تأمین اجتماعی، حقوقی و قضایی، آموزش و پرورش، بهداشت و سلامت، هلال احمر، اورژانس، انتظامی و حوادث، بهزیستی، مسائل و آسیب‌ها و مدیریت بحران را دارید، پیشنهاد می‌کنیم هر روز سری به این سایت‌ https://www.irna.ir/service/society بزنید.