تهران- ایرنا- رئیس دفتر شبکه مرکزی رادیو و تلویزیون چین در تهران که یکی از خبرنگاران خارجی حاضر در نشست اخیر خبری رئیس‌جمهوری اسلامی ایران بود، تاکید کرد که ایران در برابر آمریکا از خطوط قرمزش شامل منافع و امنیت ملی کوتاه نخواهد آمد.

لی جیانان رئیس دفتر شبکه مرکزی رادیو و تلویزیون چین (CMG) در تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آسیا- اقیانوسیه ایرنا، اظهار داشت: رئیس‌جمهور ایران فردی بسیار خردمند و دارای سیاست‌های عملی است.

وی افزود: پزشکیان درباره روابط تهران-پکن بر دوستی همیشه با کشورهای دوست و تمایل تهران بر توسعه روابط دوجانبه و چند جانبه با کشورهای چین، روسیه و سایر کشورها درچارچوپ‌های چندجانبه مانند سازمان همکاری شانگهای و گروه بریکس، اشاره کرد.

لی این موضع‌گیری رئیس‌جمهور ایران را نشانه «سیاست‌های عملی پزشکیان در راستای پذیرش چندقطبی‌شدن جهان و مقابله با یک‌جانبه‌گرایی غربی-آمریکایی» دانست که با روند توسعه کنونی جهان سازگار است.

این خبرنگار چینی با بیان اینکه ایران تمایلی به گفت‌وگو با غرب تحت شرایط ناعادلانه و نابرابر ندارد، به نقل از رئیس جمهور و مقام‌های ارشد ایرانی تصریح کرد: تهران ممکن است با غرب بر سر رفع تحریم‌ها گفت‌وگو و مذاکره کند، اما هرگز از خط قرمز خود یعنی منافع ملی و مردم، عبور نخواهد کرد.

وی با اشاره سخنان پزشکیان مبنی بر اینکه تهران شروع کننده هیچ جنگ و درگیری نبوده و کشورهایی مانند آمریکا، جنگ‌ به ایران تحمیل کرده اند، بیان کرد: حتی اگر در آینده شاهد گفتگوهایی بین ایران و آمریکا در برخی سطوح باشیم، می‌توان پیش‌بینی کرد که ایران هرگز از اصول و مواضع خود، به‌ویژه در زمینه مسائل امنیت ملی و حاکمیت کوتاه نخواهد آمد.

لی ادامه داد: رئیس‌جمهور ایران درباره وضعیت منطقه‌ نگرشی محتاطانه دارد.

وی درباره موضع دکتر پزشکیان در مورد رد هرگونه ارسال تسلیحات نظامی ایرانی به روسیه، یمن و همچنین تاکید تهران به همکاری با کشورهای منطقه برای حفظ صلح و ثبات منطقه‌ای، تصریح کرد: من معتقدم این موضع‌گیری بیانگر «نگرش راهبردی» ایران است.

این خبرنگار چینی ادامه داد: ایران از یک سو در همکاری با محور مقاومت منطقه‌ای به مقابله با تجاوزات نظامی و تهدیدات اسرائیل می‌پردازد و از مردم فلسطین حمایت می‌کند، از سوی دیگر تهران مایل است بر پایه منافع مشترک و سیاست برد-برد با کشورهای عربی منطقه اختلافات را از بین برده و همکاری کند.

وی با اشاره به برقراری روابط سیاسی ایران و عربستان، افزود: تهران با کشورهای دیگری همچون اردن و مصر نیز به تعاملات دیپلماتیک مثبت دست خواهد یافت که این یک گام بزرگ در روند صلح خاورمیانه خواهد بود.

لی به ویدیوی منتشر شده در فضای مجازی و برخورد و تعامل شوخ‌طبعانه و خوش‌ذوق رئیس‌جمهوری ایران با وی اشاره کرد که بازتاب بسیاری در شبکه‌های اجتماعی داشت.

وی افزود: این اتفاق کوچک به‌خوبی نشان‌دهنده جذابیت شخصیت رئیس‌جمهور است.

رئیس دفتر شبکه مرکزی رادیو و تلویزیون چین (CMG) در تهران گفت: من مطمئنم که با سیاست‌های رئیس‌جمهور ایران، روابط آتی « ایران- چین» روزبه‌روز بهتر و مردم دو کشور به هم نزدیک‌تر خواهند شد.