ایلام - ایرنا - آب شرب سالم، اشتغال جوانان و لزوم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و خارجی، بهره‌مندی از خدمات بیمارستانی و درمانی از جمله مطالبات مردم شهرستان ملکشاهی به شمار می‌رود که نظام و دولت با اجرای طرح‌هایی در این حوزه‌ها از جمله احداث بیمارستان، تصفیه خانه و سرمایه گذاری خارجی در راستای پاسخگویی به این مطالبات گام بر می‌دارد.

به گزارش ایرنا، شهرستان ملکشاهی یکی از شهرستان‌های استان ایلام با مرکزیت شهر ارکواز است، این منطقه در سال ۱۳۸۵ به یکی از شهرستان‌های تابعه ایلام تبدیل شد.

مردم این شهرستان در طول هشت سال دفاع مقدس، نقش مهمی در دفاع از مرزهای کشور در برابر رژیم بعثی داشتند اما بعد از جنگ، این منطقه همچون سایر نقاط استان ایلام از قافله توسعه کشور عقب افتاده بود اما همت مسئولان کشوری و استانی در چند سال اخیر بر اجرای طرح‌های مختلف توسعه‌ای و تلاش برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام این شهرستان معطوف شده تا گام‌هایی مهم برای توسعه و جبران عقب‌ماندگی‌های این شهرستان برداشته شود.

بیمارستان ۶۴ تختخوابی، طرح آبرسانی به شهر و تصفیه خانه و احداث کارخانه سیلیکون منگنز با حضور سرمایه‌گذار چینی از جمله طرح‌هایی است که در زمینه اشتغال، درآمدزایی، ایجاد رونق اقتصادی، بهره‌مندی مردم شهرستان از نعمت آب آشامیدنی سالم و خدمات بهتر درمانی و بهداشتی بسیار تاثیرگذار بوده و در این شهرستان در حال اجراست.

امروز استاندار ایلام در بازدیدی سرزده از این طرح‌ها بازدید کرد و در جریان روند اجرایی این پروژه‌ها قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام روز چهارشنبه در جریان بازدید استاندار ایلام از طرح آبرسانی و مجموعه تصفیه خانه آب شهر ملکشاهی، اظهار کرد: طرح آبرسانی شهرستان ملکشاهی از سال ۱۳۹۱ آغاز شده است تا کنون۲ هزار و ۸۶۷ میلیارد ریال برای این طرح هزینه شده است.

حمد محمدی" تصریح کرد: سال گذشته یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال از محل طرح و ۲۰۰ میلیارد ریال از طریق بنیاد علوی تامین اعتبار شده و امسال نیز ۹۰۰ میلیارد ریال مصوب شده است که این میزان نیز افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه این طرح شامل ۲۴ کیلومتر و نیم خط انتقال آب، ۲۵ کیلومتر خط اختصاصی انتقال برق، ۹ هزار مترمکعب مخزن، سه باب ایستگاه پمپاژ با یک تصفیه‌خانه است، افزود: پیشرفت فیزیکی تصفیه‌خانه در حال حاضر ۸۶ درصد است و بخش فرایندی این تصفیه خانه بر اساس وعده پیمانکار تا آخر مهرماه به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام یادآور شد: پیمانکار سازهای ساختمانی این تصفیه خانه انتخاب‌شده و در هفته آینده کار خود را آغاز خواهد کرد و پیش‌بینی می‌شود که ۲ الی سه ماه اجرای کار ساختمان‌های اداری، سوله و نگهبانی آن هم انجام شود.

محمدی با بیان اینکه با اجرای این طرح، مشکل آب شرب شهر ارکواز ملکشاهی، مهر و روستاهای مسیر و به‌ علاوه بخش صنعت این شهرستان برطرف خواهد شد، افزود: با راه‌اندازی تصفیه خانه آب شهر ارکواز ملکشاهی و ایستگاه‌های پمپاژ بیش از ۱۵۵ لیتر در ثانیه آب سد ایلام تصفیه شده و به مخازن ذخیره بین راهی منتقل و از آنجا وارد مدار توزیع شهر ارکواز ملکشاهی و روستاهای اطراف خواهد شد.

استاندار ایلام نیز در این بازدید، اظهار کرد: امروز به صورت سرزده‌ و بدون اطلاع قبلی مدیران، کارفرمایان و مسئولان از سه پروژه مهم شهرستان ملکشاهی شامل تصفیه‌خانه آب ملکشاهی، کارخانه آلیاژ سیلیکون منگنز و بیمارستان ۶۴ تختخوابی به‌منظور آگاهی از روند درصد پیشرفت فیزیکی و رفع کمبودها و کاستی های‌ این طرح‌های بازدید شد که پیگیری های لازم در راستای تسریع در روند اجرایی این پروژه‌ها انجام شد.

"حسن بهرام‌نیا" با بیان اینکه خوشبختانه این پروژه‌ها از روند اجرایی بسیار خوبی برخوردار هستند، یادآور شد: تصفیه‌خانه آب شرب شهر ملکشاهی و روستاهای اطراف ان، با دبی ۱۵۰ لیتر بر ثانیه آمادگی تامین آب آشامیدنی و بهداشتی این شهرستان را به‌طور کامل دارد و فاز اول این طرح اجرایی شده و فرایند هوادهی، لخته و آشغال گیری، ته‌نشینی رسوبات در حال انجام است.

وی با بیان اینکه این طرح قرار بود در هفته دولت سال جاری به بهره‌برداری برسد، یادآور شد: به مسئولان اجرایی طرح اعلام کردیم که باید پروژه به صورت کامل تکمیل شود و بعد به بهره‌برداری برسد، ساختمان انبار مواد شیمیایی تصفیه خانه در حال ساخت است و انتطار می‌رود که طرف مدت ۲ هفته آینده به بهره‌برداری برسد.

استاندار ایلام با بیان اینکه بر اساس وعده‌ای که پیمانکار طرح و مسئولان آب و فاضلاب استان داده‌اند این طرح تا اواخر مهرماه سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید، گفت: مردم شهرستان ملکشاهی از سال‌های گذشته منتظر افتتاح و بهره‌برداری از این طرح هستند، این در حال است که قبل از دولت سیزده حدود ۵۰۰ میلیارد ریال برای این طرح هزینه شده بود اما در دولت سیزدهم حدود ۲ هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال برای تکمیل این طرح هزینه شده است.

بهرام‌نیا بیان کرد: دومین پروژه این شهرستان بیمارستان ۶۴ تختخوابی بوده که هم اکنون بیش‌از ۹۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که این بیمارستان در پنج طبقه با ظرفیت ۶۴ تخت در مراحل نهایی تکمیل و نصب تجهیزات و در آستانه بهره‌برداری است.

وی بیان کرد: سومین پروژه‌ این شهرستان کارخانه آلیاژ سیلیکون منگنز با سرمایه‌گذاری شرکت چینی است که عملیات اجرایی آن از سال گذشته آغاز شده و تا دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌ رسد.

استاندار ایلام خاطرنشان کرد: تکمیل این طرح‌ها به طور قطع زمینه ساز توسعه شهرستان ملکشاهی و برخورداری مردم آن از خدمات ارزشمند نظام و دولت است.

به گزارش ایرنا، استاندار ایلام در جریان این بازدیدها بر تسریع در روند اجرایی و تکمیل پروژه‌های شهرستان ملکشاهی تاکید کرد.

آنچه می‌توان گفت این است که با اجرا و بهره‌برداری کامل از طرح‌هایی که در بالا به آنها اشاره شد به طور قطع شهرستان ملکشاهی از روند رو به رشدی برخوردار خواهد شد، از بیمارستانی که موجب کاهش تردد بیماران این شهرستان به مرکز استان خواهد شد، از آب آشامیدنی سالم بهره‌مند خواهند شد، تعدادی از جوانان این منطقه در کارخانه سیلیکون منگنز مشغول خواهند شد و در نهایت موجب حرکت این شهرستان کمتر توسعه یافته به سوی توسعه و آبادانی خواهد شد.