اصفهان- ایرنا- نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان با تاکید بر ضرورت نرخگذاری در حوزه حمل و نقل گفت: حمل و نقل جاده‌ای، رکن اساسی اقتصاد کشور است.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد، روز چهارشنبه در دیدار با مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان افزود: یکی از مسائلی که همواره مورد توجه ماست و در باره آن اشتباه عمل می‌شود، نرخگذاری برای رانندگان است که در این زمینه به افزایش قیمت اجناس و لوازم یدگی توجه کافی نمی‌شود.

امام جمعه اصفهان افزود: تورم ناشی از بی‌ارزش شدن پول کشور است بنابراین ما با این نحوه نرخ‌گذاری مخالف هستیم زیرا باید برای تعیین نرخ‌ها تمام جزئیات و تورم سالانه در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به افزایش جمعیت و چاپ بی‌رویه پول تصریح کرد: این عوامل باعث بروز تورم در هر کشوری می‌شود. لذا هر رئیس‌ جمهوری باید اولویت‌های اقتصادی را در نظر بگیرد و به مسائل اولویت‌دار بپردازد.

طباطبائی نژاد، اقدام مثبت جمهوری اسلامی در بیمه کردن رانندگان را گامی ارزشمند در حمایت از این قشر اعلام کرد.

وی همچنین بر اهمیت واگذاری برخی امور سازمان حمل و نقل جاده‌ای به بخش خصوصی تأکید کرد و افزود: اموری مانند اخذ عوارض جاده‌ای و خط‌کشی را می‌توان به بخش خصوصی واگذار کرد، زیرا دولت به تنهایی درآمد ندارد و تأمین مالی آن از طریق دریافت مالیات و فروش نفت است.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد، توانایی اداره کشور را نشانه قدرت اسلام در حوزه مدیریت و حکمرانی عنوان کرد و گفت: باید به دولت کمک کنیم تا به دنیای غرب نشان دهیم که اسلام می‌تواند با کار نیروهای جهادی و مردم، کشور را اداره کند.

امام جمعه اصفهان خاطرنشان کرد: این که برخی می‌گویند اگر با آمریکا باشیم وضع کشور بهتر می‌شود، درست نیست زیرا کشورهایی که اکنون با آمریکا همپیمان هستند هیچ چیزی از خود ندارند و آنها با اصل دین ما مخالف هستند و تا تابع آنها نشویم از ما راضی نخواهند شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اصفهان نیز در این دیدار به نقش محوری این استان در حمل و نقل کشور اشاره کرد و گفت: استان اصفهان با ۱۲ هزار کیلومتر جاده بعنوان چهارراه ترانزیت کشور شناخته می‌شود و روزانه بالغ بر یک میلیون و سیصد هزار تردد در راه‌های اصلی و پرتردد این خطه انجام می‌شود.

فرزاد دادخواه افزود: در حوزه راهداری و ساخت راه‌های روستایی، اجرای پروژه‌های مورد مطالبه، در دستور کار قرار گرفته است.

وی ارتقاء ایمنی راه‌ها بمنظور کاهش حوادث رانندگی و تلفات ناشی از آن را از اولویت‌های اصلی این اداره کل دانست و اعلام کرد: برای ارتقاء کیفی رویه آسفالت، قراردادی بالغ بر سه هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های روکش آسفالت جاده‌ها منعقد شده است.

وی همچنین به فعالیت بیش از ۲۰ اکیپ آسفالت در سطح استان اشاره کرد و گفت: از سال گذشته تاکنون بیش از ۵۲ کیلومتر راه روستایی احداث و ۷۰۰ کیلومتر روکش آسفالت انجام شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اصفهان همچنین از اجرای ۴۰۰ پروژه فعال در استان خبر داد و تصریح کرد: توجه ویژه به اجرای پروژه‌های اولویت‌دار تمام شهرستان‌ها، امتیازی است که در سال گذشته سبب کسب رتبه برتر این اداره کل بین ۶۵ دستگاه استان شده است.

وی گفت: در هفته دولت،۲ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان پروژه در استان اصفهان افتتاح شد و به بهره برداری رسید.

دادخواه تصریح کرد: استان اصفهان رتبه نخست حمل بار کشور با بیش از ۵۵ میلیون تن در سال و رتبه دوم جابه‌جایی مسافر درون و برون استانی با ۹ میلیون نفر را دارد.

وی افزایش بی‌رویه قیمت قطعات و لوازم و عدم تناسب هزینه و درآمد را از عمده مشکل رانندگان دانست و افزود: با وجود این چالش‌ها، ناوگان حمل و نقل بویژه در طرح اربعین حسینی، توانست بیش از چهار هزار دستگاه خودرو را برای جابه‌جایی زائران اصفهانی به مرزهای چهارگانه اختصاص دهد.

در این جلسه، نمایندگان صنف حمل و نقل کالا و مسافر نیز مشکلات خود را بیان کردند و بر عدم تولید و واردات ناوگان مسافری، اسقاط نشدن ناوگان فرسوده بار و افزایش بی‌رویه قیمت قطعات و اجرت تعمیرات تأکید کردند و خواستار توجه ویژه به این بخش شدند.

استان اصفهان دارای ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه است که بدلیل موقعیت خاص آن در مرکز بعنوان چهارراه ترانزیت بار و مسافر کشور، رُتبه نخست حمل بار و رُتبه دوم حمل مسافر را داراست.