بجنورد- ایرنا- مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۶۰ درصد از ۴۶ هزار باغ استان درجه ۲ و سه است که باید اصلاح و احیا شود.

صفدر صفدری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بر ایجاد باغ های درجه یک و نوین تاکید و افزود: بیشتر باغ های استان بر پایه بذری ایجاد شده است که باردهی لازم را بعد از سال ها از دست داده است و احیا مهمترین راهکرد برای اصلاح محسوب می شود.

وی گفت: تاج درخت دیرگل و تجاری در روش سرشاخه کاری به تنه درخت اصلی پیوند زده خواهد شد و درخت احیا می شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ادامه داد: ارقام تجاری انواع میوه ها در برابر خشکسالی، تنش کم آبی بیماری ها و آفات مقاوم هستند.

وی عنوان کرد: هرساله بهار زودرس باعث گل دهی برخی از درختان می شود که سرمای دیررس زمستانه آن را می خشکاند، اینک باید از ارقامی استفاده کرد که دیر گل و از این سرما فرار کنند.

صفدری با بیان اینکه عملکرد تولید در باغ های درجه ۲ و ۳ نسبت به باغ های درجه یک پایین است افزود: سرمایه گذاری در بخش باغی با توجه به منابع آب محدود، بلندمدت است و نیازمند تغییر نگاه باغ داران از باغ های سنتی به سمت باغ های نوین است.

وی تصریح کرد: اکنون در این استان ۲۹ نوع محصول باغی تولید می شود که بیشترین سطح مربوط به انگور است و در این سال ها اقداماتی در راستای اصلاح و نوسازی تاکستان ها نیز انجام شده است که از آن جمله طرح سرشاخه کاری و اجرای طرح فراز است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: اکنون در این استان طرح سرشاخه کاری در باغ های انگور، پسته و گردو اجرا می شود که از باغ داران می خواهیم به توصیه کارشناسان در این زمینه توجه کنند.

به گزارش ایرنا، سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

۲۹ محصول باغی در استان خراسان شمالی وجود دارد که مهمترین آن انگور است و این محصول از نظر تولید و سطح زیر کشت رتبه ۱۰ کشوری را دارد.

۴۴ درصد جمعیت یک میلیون نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.