زاهدان - ایرنا - رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان حجم اقدامات حدنگاری در سیستان و بلوچستان گفت: بزودی جشن پایان حدنگاری را در استان برگزار خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسن بابایی روز چهارشنبه در آیین تکریم و معارفه مدیرکل ثبت اسناد و املاک سیستان و بلوچستان، بیان کرد: خدمت به موقع، سریع و بی‌منت به مردم در دوران تحول و تعالی مورد تاکید ریاست قوه قضاییه است.

وی ادامه داد: پس از سفر رئیس قوه به سیستان و بلوچستان احداث ۱۴ واحد ثبتی در اقصا نقاط استان در دستور کار قرار گرفت که هفت واحد به بهره‌برداری رسیده و در ۲۲ بهمن سالجاری هفت مورد باقی مانده افتتاح خواهد شد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار کرد: در سیستان و بلوچستان ۸۷ درصد اراضی کشاورزی حدنگاری شده که از میانگین کشوری بالاترست.

وی با بیان اینکه ۱۷ درصد اراضی منایع طبیعی حدنگاری شده که این امر با همراهی بخش‌های مختلف میسر شده است افزود: استفاده از ظرفیت شورای حفظ حقوق بیت‌المال به خوبی در این استان انجام می‌شود.

بابایی با اشاره به اقدامات صورت گرفته، گفت: در سیستان و بلوچستان بواسطه وسعت بالای استان و کمبود امکانات و نیروی انسانی انجام این حجم از کارها بسیار قابل تقدیر است.

وی ادامه داد: اگر این شتاب صورت بگیرد می‌توانیم به زودی جشن پایان حدنگاری اراضی کشاورزی را در سیستان و بلوچستان به عنوان اولین استان کشور برگزار کنیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول نیز اشاره کرد و افزود: این قانون مطالبه جامعه از حاکمیت برای تضمین مالکیت و امنیت معاملات بود که از سوم تیرماه سالجاری اجرای آن در سراسر کشور عملیاتی شده است.

وی خاطرنشان کرد: انتظار داریم الزام مشاوران املاک به استفاده از سامانه کاتب و اجرای قانون در دستور کار مراجع قضایی استان قرار بگیرد و برای این امر می‌توان از گشت‌های نظارت بر عملکرد مشاوران املاک زیر نظر رئیس کل دادگستری استان استفاده کرد.

بابایی در خصوص اجرای قانون الزام اشاره کرد و گفت: از ائمه جماعات، روحانیون اهل سنت و تشیع انتظار داریم در مساجد و سخنرانی‌های خود مردم را از ابعاد این قانون مطلع سازند.

وی اظهار کرد: رئیس قوه قضاییه و رییس جمهور پیگیر و حامی اجرای قانون حدنگاری هستند، امید که بتوانیم با کمک دستگاه‌های ذیربط به زودی شاهد اتمام عملیات حدنگاری در کشور باشیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: سازمان ثبت به طور رایگان صدور سند را برای روستاییان در دستور کار قرار داده و برای تسریع در این روند نیازمند همراهی و همکاری بخش‌های مختلف از جمله ارگان‌های روستایی هستیم.

اقدامات ارزشمندی ثبت اسناد و املاک در سیستان و بلوچستان

رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان نیز در این آیین ضمن تبریک هفته وحدت و میلاد حضرت رسول اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع)، گفت: اقدامات بسیار خوب و گسترده‌ای در دوره جدید شاهد هستیم که همگی حاصل مدیریت جهادی رئیس سازمان ثبت است و این روحیه را در مدیران استانی نیز شاهد هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی موحدی راد با اشاره به عملکرد اداره کل ثبت اسناد و املاک در سیستان و بلوچستان در بخش دیگری از سخنان خود به قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول اشاره کرد و افزود: از تاریخ سوم تیرماه سالجاری این قانون لازم الاجرا شده است و دستگاه قضایی از این تاریخ تکلیفی در خصوص رسیدگی به اختلافات احتمالی در اسناد عادی نخواهد داشت.