تهران- ایرنا- رئیس اداره موزه‌های کل کشور گفت: قرار است برای اولین بار موزه مرکزی شهدا هوشمندسازی شود.

یوسف قدیانی در گفت و گو با خبرنگار ایثار و شهادت ایرنا، با بیان اینکه به دنبال اجرای طرح آزمایشی هوشمندسازی موزه مرکزی شهدا هستیم، اظهار داشت: در این طرح با استفاده از صوت، تصویر، امکانات سکوها (اپلیکشن) و نرم‌افزارهای مختلف فرد در مقابل هر جایگاهی (ویترین) که قرار می‌گیرد، می‌تواند با شهدا تعامل برقرار کند. مثلا یک صوت از شهید پخش و یا یک فیلم از او نمایش داده شود.

وی با تاکید بر اینکه موزه‌های نوین از موزه‌داری سنتی خارج و به موزه‌های تعاملی تبدیل می شوند، افزود: مخاطبان در موزه‌های سنتی با آثار شهدا تعامل برقرار می‌کنند و اهداف را به اشتراک می‌گذارند.

رئیس اداره موزه‌های کل کشور گفت: به دنبال ایجاد تور مجازی موزه شهدا به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی هستیم تا مخاطبان در داخل و خارج از کشور بتوانند به صورت مجازی از این موزه بازدید کنند.

قدیانی با بیان اینکه ۷۵ هزار اثر از آثار و اسناد هزار و ۴۰۰ شهید و بیش از ۲ هزار اثر هنری شامل نقاشی، خوشنویسی، تذهیب و مینیاتور در موزه مرکزی شهدا در تهران نگهداری می‌شود، افزود: سال گذشته بیش از ۱۲ هزار بازدیدکننده داخلی شامل شبکه های مجازی و حقیقی هستند و بیش از ۵۰۰ گردشگر خارجی از موزه مرکزی شهدا بازدید کردند.

رئیس اداره موزه‌های کل کشور گفت: موزه‌ها یک رسانه هستند. ما فرهنگ ایثار و شهادت را از طریق آثار و اسناد به جا مانده از شهدا در موزه‌ها به نسل‌ها منتقل کنیم. افرادی که برای بازدید از آثار شهدا به موزه می‌آیند، احساس خوب و قرابت بیشتری با شهدا پیدا می‌کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که رسانه ها تا چه حد به موزه های شهدا توجه دارند و آیا مستندی درباره این مکان ساخته شده است، اظهار داشت: رسانه‌های دیداری و شنیداری در مناسبت‌های فرهنگی و مذهبی خبر و فیلم تهیه و منتشر می‌کنند.

قدیانی درباره برنامه های در نظر گرفته شده برای هفته دفاع مقدس نیز گفت: هر ساله در هفته دفاع مقدس و مناسبت‌های فرهنگی برنامه های مختلفی در نظر می‌گیریم. امسال نیز یک نمایشگاه نقاشی با عنوان پرچمداران در موزه مرکزی شهدا گشایش یافت و اخبار و رویدادها به صورت خبر برای پایگاه های خبری تهیه و در اختیار رسانه ها قرار داده می‌شود.

رئیس اداره موزه‌های کل کشور افزود: بازدید از موزه های شهدا و نمایشگاه پرچمداران برای همه مردم آزاد است اما اگر بازدیدها به صورت گروهی باشد، نیازمند مکاتبه است. چون برای گروه‌ها مصاحبه در نظر گرفته می‌شود و سعی می‌کنیم خبر آن را تهیه کنیم.

قدیانی گفت: موزه شهدا در سال ۱۳۶۶ به محل جدید در خیابان طالقانی منتقل و بخش الحاقی و تکمیلی این موزه در سال ۱۳۸۴ به آن اضافه شد و اکنون تالارهای ۱۶ گانه شهدا به‌ صورت رایگان، برای بازدید علاقه‌ مندان دایر است.