سمنان - ایرنا - سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گرمسار با اشاره به جاذبه‌ها و ظرفیت‌های مهم این شهرستان شامل ۱۰۵ اثر ثبت‌شده در فهرست میراث ملی، گفت: رونق صنعت گردشگری نیازمند توجه ویژه مسوولان است.

غلام عباس خاکسار روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به ۱۰۵ اثر ثبتی در فهرست آثار میراث ملموس و ناملموس شهرستان گرمسار بیان کرد: یکی از این آثار کاروانسرای شاه عباسی قصر بهرام واقع در رشته کوه «سیاه کوه» محسوب می‌شود که در فهرست آثار جهانی ثبت است.

وی افزود: ۲ منطقه نمونه گردشگری «بنه‌کوه» و «بهورد» در شهرستان گرمسار وجود دارد که در زمره مناطق حفاظت شده استان سمنان، با گونه های جانوری و گیاهی خاص قرار دارد.

وی با بیان اینکه ایستگاه راه‌آهن بنه‌کوه از جاذبه‌های گردشگری است که به عنوان ایستگاه مادر در راه‌آهن کشور ثبت شد، گفت: این شهرستان دارای ۱۵ واحد تاسیسات گردشگری شامل هتل، هتل سنتی، اقامتگاه سنتی و بومگردی، مجتمع بین راهی و سفره‌خانه سنتی است.

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گرمسار با اشاره به آمار اسکان و اقامت زائران در دهه آخر ماه صفر در اماکن اقامتی این شهرستان، بیان کرد: اقامت در تاسیسات گردشگری یک‌هزار و ۱۲۰ نفر، اسکان در مدارس ویژه کارکنان آموزش و پرورش یک‌هزار و ۶۱۹ نفر و اقامت در بوستان ها و کمپ‌های گردشگری ۶ هزار و ۵۵۰ نفر بود.

وی اضافه کرد: شهرستان گرمسار به عنوان پایتخت نمک، جزیره اقوام و دروازه کویر در کشور معرفی شده و دارای جاذبه‌های طبیعی معادن نمک، جاده سنگ فرش، فسیل آباد، کوه اژدها است که از مناطق امن بدون آلودگی نوری برای رصد و مطالعه ستارگان محسوب می‌شود.

به گزارش ایرنا، گرمسار غربی‌ترین شهرستان استان سمنان است که به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن بین ۲ استان تهران و سمنان، وجود امکانات زیربنایی مناسب و استعدادها و منابع طبیعی و معدنی بسیار خوب از جمله معادن غنی نمک و سولفات سدیم، راه های ارتباطی مناسب شامل راه های دسترسی جاده ای و ریلی و آزادراه گرمسار- قم، نیروی کار ساده و متخصص در منطقه و توانایی جذب سرریز جمعیت مناطق همجوار، از موقعیت مطلوبی برای توسعه و رشد صنعت گردشگری برخوردار است.