خرم آباد - ایرنا - تهیه لباس فرم مدارس یکی از دغدغه های والدین هر ساله در آغاز سال‌تحصیلی است که در مواردی با سردرگمی انها برای انتخاب جنس و کیفیت دوخت مناسب و بهتر در تولیدی‌های لباس منجر می‌شود.

به گزارش ایرنا، یکپارچه‌کردن و یکرنگ بودن دانش‌آموزان در مدارس برای ایجاد نظم، از جمله دلایلی است که پای لباس فرم را از دهه هشتاد به مدارس باز کرد تا دانش‌آموزان فارغ از تفاوت در جنس و رنگ لباس به تحصیل بپردازند.

پوشاک مدارس در بیشتر کشورها با بهره گیری از فرهنگ و نماد ملی لباسی مناسب برای دانش آموزان است تا علاوه بر فرهنگ‌سازی و استفاده از طرح های سنتی از همان دوران کودکی و نوجوانی با این نمادها و فرهنگ ها آشنا شوند.

لباس فرم برای دختران و پسران دارای طرح و رنگ متفاوت است و در برخی مدارس با استفاده از چند رنگ و ترکیب پارچه های ساده و طرح دار به ویژه برای دختران طراحی شده که هر یک می تواند برای بچه ها جذاب باشد و ضمن بالابردن اعتماد به نفس آنان، دغدغه والدین در رابطه با اینکه هر روز یک نوع لباس برای فرزندانشان تهیه کنند، را رفع کرده است.

اگرچه تهیه لباس فرم مدارس تا حدودی به یکی از دغدغه های اصلی والدین تبدیل شده اما در چند سال اخیر به موضوع لباس فرم مدارس توجه ویژه شده است، هر مدرسه متناسب با تصمیم شورای مدرسه متشکل از رییس انجمن اولیا و مربیان، نماینده معلمان و مدیر مدرسه اقدام به انتخاب یک لباس مناسب با بهره گیری از رنگ، جنس و مدل می کند تا دانش آموزان سال تحصیلی را با پوشاک نو آغاز کنند در طول سال نیز از این لباس استفاده کرده و متحدالشکل بودن را از دست ندهند.

براین اساس در راهکار پنج - سه سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش طراحی و ارائه الگوی لباس و پوشش مناسب، متنوع، زیبا و آراسته مبتنی بر فرهنگ اسلامی - ایرانی برای مربیان و دانش‌آموزان پسر و دختر در راستای تقویت هویت اسلامی - ایرانی مورد تاکید قرار گرفته است.

جنس، کیفیت، نوع دوخت و وسایل جانبی از مواردی است که در انتخاب پوشاک مدارس باید مدنظر قرار گیرد، اما آنچه در این سال ها مورد چالش قرار گرفته، کیفیت پایین پارچه و دوخت است که با قیمت بالا در بین دانش آموزان توزیع می شود و این امر موجب نارضایتی و گلایه خانواده ها شده است.

با وجود اهداف تعیین شده برای استفاده از لباس فرم در مدارس، آنچه که همچنان لباس فرم را درگیر چالش کرده این است که خانواده ها معتقدند نظارت دقیقی بر تهیه و تامین پوشاک مدارس وجود ندارد و در نهایت لباسی با کیفیت پایین و البته قیمت بالا به دست مصرف کننده می رسد.

بنا بر اظهارات برخی والدین دانش اموزان این طرح از اهداف خود دور شده چراکه تلاش بر این بود تا دانش آموزان به دور از تجمل و تفاوت به لحاظ سطح طبقاتی و درآمد خانواده با یک لباس متحدالشکل در مدارس حضور پیدا کنند اما اکنون گویی لباس فرم به کالایی لوکس تبدیل شده که بسیاری از والدین به سختی قادر به تهیه آن هستند و بار مالی زیادی را تحمل می کنند و معتقدند این رقم در کنار دیگر وسایل مانند لوازم التحریر و کیف مدرسه که باید برای آغاز سال تحصیلی تهیه شود، هزینه بالایی است.

از دیگر موضوعات مورد گلایه خانواده ها این است که هر سال برخلاف دستورالعمل ابلاغی وزارت آموزش و پرورش مبنی بر اینکه اجباری در تهیه لباس فرم جدید نیست و دانش آموزان می توانند از لباس سال قبل خود استفاده کنند، اولیای مدرسه اجبار به تهیه لباس جدید با طرح و رنگ متفاوت کرده و عملا هزینه آن را به خانواده ها تحمیل می کنند این در شرایطی است که به عنوان مثال یک خانواده با سطح درآمد پایین، ممکن است ۲ یا سه فرزند در سنین مدرسه داشته باشد که این کار علاوه بر دیگر هزینه ها، برای آن خانواده مشکل ساز است.

با وجود تاکید مسوولان وزارت آموزش و پرورش نیز در قالب دستورالعمل ابلاغی به مدارس و اعلام سیاست کلی کشور برای انتخاب یا تعیین لباس فرم دانش آموزان، تحمیل نکردن و تعیین لباس متناسب با شرایط سنی، جنس و رعایت ارزش های دینی و فرهنگی است اما گویا به این موضوع در برخی مدارس چندان توجهی نشده است.

از طرفی نیز سایزهای نامناسب لباس های فرم برای دانش آموزان در برخی تولیدی‌ها والدین را سرگردان خیاطی‌ها کرده تابلکه باوجود شلوغی این صنف در آستانه سال‌تحصیلی بتوان لباس های فرم را برای دانش آموزان سایز کنند.

کیفیت و رنگ های متفاوت پارچه ها نیز در تولیدی ها والدین و دانش آموزان را راهی خیاطی‌های مختلف کرده است تا بتوانند رنگ و جنس مناسب را برای دانش آموزان تهیه کنند.

به همین منظور انتخاب لباس یکدست و منظم برای دانش آموزان، می تواند شخصیت و اعتماد به نفس آن ها را تقویت کند که بهتر است در این رابطه از آنان نظر خواهی شود.

به نظر می رسد باید پوشش مدارس و تهیه لباس فرم با نظرخواهی از خانواده ها و متناسب با توان مالی آنها و در نزدیک ترین کارگاه تولیدی به مدرسه انجام شود.

اما در این میان خانواده هایی هستند که باید برای تهیه لباس فرم در مراکز عرضه، سرگردان می‌شوند و در نهایت لباس هایی نامتناسب و غیراستاندارد را با قیمت های بسیار بالا خریداری کنند.

زهرا دانش آموز دبیرستانی شهرستان خرم آباد با شکایت از وضعیت لباس فرم مدارس گفت: در چند روز گذشته به همراه مادرش برای تهیه لباس به چندین تولیدی رفته است که متاسفانه به دلیل رنگ های مختلف از لباس فرم مدرسه موفق نشده رنگ لباس مورد نظر مدرسه اش را پیدا کند و ناچار به خرید لباس فرم با رنگی متفاوت از همکلاسی هایش شده که از این موضوع خیلی ناراحت است.

وی اظهار داشت: با وجود اینکه هزینه بیشتری نسبت به بقیه همکلاسی هایش برای لباس فرم پرداخته اما رنگ و کیفیت دوخت لباسش با دیگران متفاوت است.

طرح و رنگ لباس فرم مدارس لرستان در سه سال اخیر تمدید شده است

رییس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش لرستان گفت: در راستای ساماندهی لباس فرم مدارس وزارت خانه آموزش و پرورش هرساله لباس فرم منسجم و مناسب با مقاطع تحصیلی دانش آموزان را طراحی و برای سایر استان ها ابلاغ می کند که در سطح استان ها نیز پیرو این دستور العمل برای لباس فرم دانش اموزان تصمیم گیری می شود.

ابوذر پیرحیاتی اظهار کرد: براساس ماده ۸۵ آیین‌نامه اجرایی مدارس و بخش نامه وزارت آموزش و پرورش ادارت کل آموزش و پرورش استان ها و انجمن اولیا و مربیان مدارس می توانند در مورد لباس فرم و طرح آنها پیشنهادهایی را به اداره انجمن اولیا ومربیان ارجاع دهند و تغییراتی در این زمینه داشته باشند.

وی ادامه داد: در لرستان از سه سال گذشته در راستای حمایت از اولیا در بحث شکل و طرح لباس مکاتباتی مبنی بر نغییر نکردن طرح و رنگ لباس انجام شده تا لباس فرم مدارس هرسه سال یکبار تغییر کند که این طرح از ۱۴۰۰ آغاز و تا سال ۱۴۰۴ ادامه خواهد داشت و امسال سومین سال تکرار طرح و رنگ لباس فرم مدارس است.

وی عنوان کرد: امسال نیز به منظور آماده سازی لباس فرم مدارس دانش آموزان از خردادماه مکاتبات لازم با تمام شهرستان و مناطق استان انجام شده است.

پیرحیاتی گفت: قیمت نهایی لباس فرم مدارس براساس جلسات با نماینده اصناف، صنعت معدن وتجارت و اداره آموزش و پرورش مصوب شد و در این راستا ۲ نوع پارچه کج راه و ترگال درجه یک در نظر گرفته شد و نرخ های مورد نظر مصوب و در کارگروه تعیین و تایید شد.

وی افزود: نرخ های مصوب شده به اصناف استان ابلاغ شده و هیچ تولیدی مجاز به فروش لباس فرم مدارس غیر از نرخ مصوب شده نیست.

۲۲ تولیدی لباس فرم مدارس در استان به مدارس معرفی شده است

رییس انجمن اولیا و مربیان اموزش و پرورش لرستان گفت: با توجه به ابلاغیه وزارت اموزش و پرورش هیچ مدیر مدرسه ای نباید اولیا را به تولیدی خاصی معرفی کند و به همین جهت ۲۲ کارگاه تولیدی لباس فرم مدارس در استان مجاز به تولید و عرضه لباس فرم مدارس هستند که دانش آموزان می توانند لباس مورد نیاز خود را از آنها تهیه کنند.

وی افزود: این تولیدی ها مکلف به تهیه لباس فرم مدارس با جنس باکیفیت معرفی شده با نرخ مصوب برای دانش آموزان هستند و هرگونه تخلف با برخورد جدی مواجه خواهد شد.

پیرحیاتی اظهار داشت: در این راستا بازدیدهای مستمر توسط تیم های نظارتی سازمان بازرسی، تعزیرات حکومتی، صنعت معدن و تجارت و آموزش و پرورش در حال انجام است و هرگونه تخلف پس از شناسایی تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه قیمت مانتو و شلوار ترگال دخترانه با کیفیت درجه یک چهار میلیون و ۸۰۰ هزار ریال و پارچه کج راه درجه یک چهار میلیون ۳۸۰ هزار ریال در نظر گرفته شده است، ادامه داد: در بازدید های مختلفی از تولیدی های سطح استان کیفیت پارچه ها مورد تایید قرارگرفته است و خوشبختانه پارچه های با کیفیت برابر با مصوبات برای تهیه لباس فرم دانش آموزان تهیه شده است.

۲۰ مورد تخلف از مدارس خرم آباد در حوزه لباس فرم مدارس ثبت و برخورد شد

پیرحیاتی با اشاره به ثبت گزارشاتی مبنی بر تخلف برخی تولیدی ها در نحوه عرضه لباس فرم مدارس دانش اموزان افزود: براساس گزارشات واصله برخی مدیران اقدام به معرفی دانش آموزان به تولیدی ها کرده اند که در این راستا پس از بازرسی های انجام شده صورتجلسه های مورد نیاز انجام و با مدیران خاطی برخورد شده است.

وی اظهار داشت: در این راستا ۱۲ مدرسه متخلف در ناحیه یک خرم آباد و هشت مدرسه نیز در ناحیه ۲ شناسایی و مورد برخورد قرار گرفتند.

وی تاکید کرد: براساس دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش هیچ مدیر مدرسه ای مجاز به معرفی دانش آموزان به تولیدی ها نیست و دانش آموزان می توانند از هر طریقی که تمایل دارند لباس فرم مدرسه را براساس طرح و زنگ ابلاغ شده تهیه کنند.

وی ادامه داد: در این راستا ۲۲ تولیدی تهیه و عرضه لباس فرم مدارس در استان مجاز به فعالیت شدند که دانش اموزان می توانند به هر کدام از این تولیدی ها مراجعه کنند.