تهران- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه حضور در میدان رقابت با دنیای علم‌ و ‌فناوری، جز با توسعه و تقویت سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) ممکن نیست، گفت: اتفاقات خوبی در مجموعه سازمان سمپاد رقم خورده و نقشه راه دقیق و درستی برای آن ترسیم شده است.

به گزارش ایرنا از وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی در بازدید از سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، در جمع مدیران این سازمان با اشاره به راهبردی‌ بودن سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان افزود: مهمترین بخشی که سمپاد می‌تواند نقش‌آفرینی کند، رقابت بین تمدن‌هاست؛ یکی از راه‌هایی که ما می‌توانیم در میدان رقابت با دنیای علم‌ و ‌فناوری حضور پیدا کنیم، توسعه و تقویت سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان است، اگر می‌خواهیم در عرصه رقابت‌های جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم باید از این راه که بهترین مسیر است عبور کنیم.‌

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: انتظار می رود مدارس سمپاد، استعدادهای درخشان در میان دانش آموزان سراسر کشور را کشف و شناسایی کنند، اما آیا برگزاری آزمون ابزار مناسبی برای کشف استعدادهای درخشان در سراسر کشور است؟ ‌آیا این مسیری را که تاکنون طی کردیم منتهی به کشف استعدادها شده است؟ بنابراین نخستین وظیفه این سازمان یافتن راهی مناسب برای شناسایی استعدادها است.

وی با تاکید بر ترسیم اطلس وضعیت و جایگاه ایران در منطقه و جهان، ادامه‌داد: موضوع دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، «عدالت» است، ما وظیفه داریم زمینه پرورش استعدادهای همه دانش آموزان را فراهم کنیم، رویکرد عدالت‌ در تمامی ابعاد و مولفه های خود (هم در نسبت، جنسیت و هم در جغرافیا)، موضوع مهمی است که باید در سمپاد به آن توجه و عدالت را به‌معنای واقعی و ‌در ابعاد ‌و مولفه‌های مختلف ببینیم.‌

کاظمی با اشاره به برخی از آسیب‌هایی که ممکن است متوجه ‌مجموعه نخبگانی کشور شود، بر تدوین یک مدل و الگوی تربیتی در مدارس سمپاد تاکید کرد و گفت: باید یک بسته تربیتی با ضریب پوشش بالا طراحی شود.

وی ضمن تأکید بر ضرورت توجه به سلامت روان دانش آموزان با اشاره به آسیب های اجتماعی به عنوان بزرگترین خطری که کشور را تهدید می‌کند، گفت: حتی یک دانش‌آموز هم نباید گرفتار آسیب های اجتماعی و روانی شود و این مأموریت ماست که باید برای این کار مهم ‌برنامه ‌داشته باشیم.

الهام یاوری، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان نیز در ابتدای این دیدار، به ارائه الگوی تربیتی سمپاد پرداخت‌ و تربیت تمام‌ساحتی در مدارس سمپاد را یکی از اولویت‌های این مدارس برشمرد.