ارومیه- ایرنا- هفته وحدت که به ابتکار امام راحل نامگذاری شده است، بهترین زمان برای بررسی چرایی و چگونگی تقویت اتحاد و انسجام اسلامی و وفاق ملی است چراکه این موارد، مهمترین سد در مقابل دشمنان ایران اسلامی و بهترین سنگر برای مقابله با دشمنان قسم خورده دین مبین اسلام است.

به گزارش ایرنا، نخستین سال های پس از انقلاب شکوهمند اسلامی بود که امام خمینی (ره) در آستانه سالروز میلاد حضرت پیامبر اکرم (ص)، هفته وحدت را در روزهای دوازدهم تا هفدهم ربیع الاول که به ترتیب بنا به قول اهل سنت و اهل تشیع به عنوان روز میلاد حضرت نبی مکرم اسلام (ص) بود، نامگذاری کردند و افزون بر چهار دهه است که این هفته با نشان دادن برادری اهل سنت و اهل تشیع حول محور شخصیت والای حضرت رسول اکرم (ص) گرامی داشته می شود.

این نامگذاری، آن هم در سال های ابتدایی انقلاب نشان داد که یکی از مهمترین راهکارهای توسعه کشور و فائق آمدن بر مشکلات و موانعی که دشمنان ایران اسلامی بر سر راه ملت عزتمند ایران می گذارند، اتحاد و یکپارچگی جمعی است.

البته گرامیداشت این هفته در سال های بعد و دهه های مختلف، از مرزهای جمهوری اسلامی ایران نیز فراتر رفت و در کشورهای منطقه، کشورهای اسلامی و حتی بسیاری از کشورهای اروپایی نیز این هفته گرامی داشته شد و همین امر نشان دهنده موفقیت در نامگذاری ایام بین سالروز میلاد حضرت پیامبر (ص) به روایت اهل سنت و اهل تشیع به نام هفته وحدت است.

در سال های اخیر نیز همواره در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی، مفهوم اتحاد در جامعه اسلامی مورد تاکید قرار گرفته است؛ معظم له روز دوشنبه هفته جاری در دیدار با علمای اهل سنت از جای جای ایران اسلامی فرمودند که «مسئله هویت امت اسلامی، مسئله‌ای اساسی و فراتر از ملیت است و مرزهای جغرافیایی، حقیقت و هویت امت اسلامی را تغییر نمی‌دهد.

ایشان با اشاره به تلاش‌های خصمانه برای بی‌تفاوت کردن مسلمانان به هویت اسلامی خود، افزودند: این خلاف تعالیم اسلامی است که یک مسلمان از رنج مسلمانی دیگر در غزه یا دیگر نقاط جهان غافل باشد.

رهبر انقلاب اسلامی، علمای اهل سنت را به تکیه بر هویت اسلامی و امت اسلامی فراخواندند و با اشاره به طراحی‌ها و فعالیت‌های سابقه‌دار بدخواهان برای دامن زدن به اختلاف‌های مذهبی در جهان اسلام بویژه در ایران، خاطرنشان کردند: آن‌ها با استفاده از ابزارهای فکری، تبلیغی و اقتصادی به دنبال جداسازی شیعه و سنی در کشور ما و هر منطقه دیگر اسلامی هستند و با اقداماتی همچون وادار کردن افرادی از طرفین به بدگویی به لجاجت و اختلاف دامن می‌زنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، علاج و راه مقابله با این توطئه‌ها را تکیه بر وحدت خواندند و تاکید کردند: موضوع وحدت نه یک تاکتیک بلکه یک اصل قرآنی است.»

با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و همچنین تاکیدات رییس جمهور مبنی بر نقش وفاق ملی برای توسعه کشور، به نظر می رسد که مهمترین رکن در راستای توسعه ایران اسلامی و ارتقای شاخص های مختلف و همچنین مقابله با دشمنی های استکبار جهانی هم در داخل کشور و هم در جامعه گسترده اسلامی، توجه داشتن به موضوع اتحاد، انسجام و وفاق است.

هر مسلمانی که دعوت به تفرقه کند، به امت اسلامی خیانت کرده است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه هم در این خصوص معتقد است: امت اسلامی بهترین و بالاترین امتی است که خداوند خلق فرموده و هر مسلمانی که دعوت کننده به تفرقه باشد، به امت اسلامی خیانت کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی افزود: دوری از دنیاطلبی اصلی‌ترین شاخصه حرکت در مسیر دستیابی به امت واحده اسلامی است و باید همه مسلمانان در این باره اهتمام ویژه داشته باشند.

وی اضافه کرد: مسأله تمدن اسلامی وقتی حاصل می شود که ما به ویژگیهای امت اسلامی در قرآن توجه داشته باشیم.

وی ادامه داد: امت واحده اسلامی، امتی است که برای همه عالمیان الگو و اسوه است و وقتی همه عالمیان به آن می نگرند، از آن تبعیت می کنند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر ازجمله ویژگی های مهم امت اسلامی به شمار می رود.باید تلاش کنیم امت مورد نظر خداوند و پیامبر اسلام (ص) را تحقق ببخشیم.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی گفت: ایمان به خداوند متعال محور اصلی امت اسلامی است و مردم این جامعه متمدن و پیشرفته، تابع حق و حق گرا هستند.

وی با بیان اینکه وحدت اهمیت خاص و ویژه ای در دین مبین اسلام دارد، افزود: اخوت و برادری از خصوصیات دیگر امت اسلامی است و ما باید تلاش کنیم امت مورد نظر خداوند و پیامبر اسلام (ص) را تحقق ببخشیم.

پرهیز از رفتارهای اهانت آمیز و احترام به یکدیگر از مولفه های تقویت وحدت است

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری نیز با اشاره به اینکه وحدت روزافزون شیعه و سنی هراس و نگرانی دشمنان اسلام را مضاعف می کند، گفت: پرهیز از رفتارهای اهانت آمیز، احترام گذاشتن به یکدیگر از مولقه های تقویت وحدت به شمار می رود.

آیت الله عسگر دیرباز افزود: همچنین برگزاری نشست ها و گفت وگو های صمیمانه پیرامون مسایل مختلف از جمله عواملی است که می تواند باعث تقویت هرچه بیشتر وحدت بین شیعه و سنی شود.

وی اضافه کرد: دشمنان دین اسلام تلاش دارند با تقویت شبکه های تبلیغاتی خود، وحدت مسلمانان را هدف قرار داده و انسجام آنها را برهم زنند که باید در مقابل این تلاش آنان با همه توان ایستادگی کنیم.

وی اظهار کرد: هفته وحدت فرصت مناسبی برای ارتباط بیشتر شیعه و سنی است و برنامه هایی که طی این هفته برگزار می شود زمینه نزدیکی و انسجام بیشتر اهل تشیع و تسنن را بیشتر کرده و صمیمیت میان آنها را دو چندان می کند.

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: توجه داشتن به اهداف مشترک و معتقد به این مهم بودن که می خواهیم کشوری مستقل داشته باشیم و زندگی مان توام با عزت باشد و در برابر ظالمان یکپارچه بایستیم از دیگر مولفه هایی است که رعایت و محور قرار دادن آنها موجب استحکام بیشتر پایه های وحدت و همدلی شیعه و سنی می شود.

وی با بیان اینکه اتحاد و همدلی بین شیعه و سنی درکشور روز به روز بیشتر می شود، افزود: این اتفاق حاصل ابتکار ماندگار امام راحل است.تبعیت از فرامین رهبر معظم انقلاب مهمترین عامل وحدت در بین ملت مسلمانان و ملت ایران است.

وی بیان کرد: علاقه مندی به پیشرفت ایران اسلامی دیگر مولفه وحدت است و می توان حول این محور اساسی نیز، زمینه همدلی و اتحاد روزافزون ملت ایران را فراهم کرد.

وی تبعیت از فرامین رهبر معظم انقلاب را هم مهمترین عامل وحدت در بین ملت مسلمانان و ملت ایران عنوان کرد و افزود: فرمایشات مقام معظم رهبری همواره ملت مسلمان ایران را از تفرقه دور ساخته و به آنان ثابت کرده است که روح حاکم بر دنیای غرب، تفرقه افکنی است.

دشمنان اسلام عامل و بهره‌بردار اصلی ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی هستند

معاون فرهنگی مرکز بزرگ اسلامی آذربایجان‌غربی گفت: دشمنان اسلام و مسلمانان با جدیت تمام دنبال مباحث اختلافی بین شیعه و سنی هستند تا از این امر بهره برداری مد نظر خود را داشته باشند.

حجت الاسلام ولی کوهی افزود: افرادی که دنبال تفرقه افکنی بین شیعه و سنی هستند، نیتشان صدمه زدن به وحدت مسلمانان است.

وی اظهارکرد: بسیاری از کشورها به وحدت موجود در کشور ما غبطه می‌خورند که افراد و اقوام مختلف با وحدت و صمیمیت کنار هم زندگی می‌کنند.

معاون فرهنگی مرکز بزرگ اسلامی آذربایجان غربی با بیان اینکه جنگ امروزه، تقابل اراده هاست، گفت: در طول تاریخ این تقابل بین حق و باطل وجود داشته است اگر اراده و برنامه ریزی قوی برای ایجاد اتحاد وجود داشته باشد اتحادیه جهان اسلام به معنای واقعی شکل خواهد گرفت.امروز ایران اسلامی را نماد وحدت در جهان اسلام می‌شناسند.

حجت الاسلام کوهی ادامه داد: اگر چه وحدت واقعی و مدنظر پیامبر اسلام شکل نگرفته اما خوشبختانه امروز ایران را نماد وحدت جهان اسلام می‌شناسند و به دنبال نگهداشت تفکر و ایدئولوژی اسلامی هستیم.

درک شخصیت والای پیامبر اعظم (ص) رکن اساسی تقویت اتحاد در جامعه اسلامی است

دبیر شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور با اشاره به اینکه شخصیت پیامبر بزرگوار اسلام (ص) محور اصلی وحدت در جامعه اسلامی و بین مسلمانان جهان به شمار می رود، گفت: درک این شخصیت والا در تقویت اتحاد و انسجام جامعه اسلامی بسیار موثر است.

حجت الاسلام کاظم لطفیان افزود: مودت و رحمت از جمله شاخصه های شخصیت والای پیامبر اعظم (ص) است که باید ما نیز در این خصوصیات، پیرو آن حضرت باشیم و از ایشان تبعیت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه همین مودت و رحمت بین مسلمانان، وحدت ساز است، اضافه کرد: لازم است پیمان ببندیم که به مقدسات دیگران توهین نکنیم و جهاد در برابر دشمنان، سازش ناپذیری با آنان و اصل یقین به پیروزی همواره باید مورد توجه باشد.

وی اظهار کرد: مسأله علم در اسلام دارای اهمیت است و بی توجهی به علم، تمدن ما را از هدف دور می‌کند.

دبیر شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) کلمه الله است و اگر کسی ایشان را ادراک کند، به جایگاه والای ایشان پی می برد.

حجت الاسلام لطفیان بیان کرد: پیامبر اکرم (ص) دارای خصوصیات بسیاری هستند که اصالت وجود و صداقت، شرافت و شجاعت، سخاوت و فضیلت، تواضع و صبوری، سازگاری و نرم خویی از ویژگی های ایشان است.

با توجه به مواردی که صاحب نظران گفتند انتظار می رود که آحاد افرادی که در جامعه اسلامی زندگی می کنند، موضوع وحدت را به عنوان مهمترین عامل در راستای مقابله با دشمن در دستور کار خود قرار دهند و از هر اقدامی که باعث خدشه دار شدن این مهم درجامعه اسلامی می شود خودداری کنند چراکه بهره بردار اصلی افتراق در جامعه اسلامی، دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند.