شیراز - ایرنا - دبیر شورای توسعه قرآنی کشور گفت: حافظان قرآن کریم، به شرط مطالعه مواد تعیین شده و موفقیت در آزمون، بدون رفتن به دانشگاه، مدرک دانشگاهی علوم قرآن و حدیث دریافت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام سید مصطفی حسینی پنجشنبه در حاشیه آیین جبرئیل امین ( تجلیل حافظ قرآن کریم) در جمع خبرنگاران فارس ، بیان کرد: این از جمله تشویق ها و امتیازات در نظر گرفته شده برای حافظان کل قرآن کریم است و در صورتی که حافظ قزآن مدرک کارشناسی داشته باشد، مدرک کارشناسی ارشد این رشته به او اعطا می‌شود.

حسینی ادامه داد: حافظان کلام‌الله در صورتی که موفق به دریافت مدرک تخصصی حفظ شوند به ازای مدرک درجه یک، مدرک معادل دکتری و درجه ۲ معادل کارشناسی ارشد به آنها داده می‌شود.

دبیر شورای توسعه قرآنی کشور اضافه کرد: اعطای درجات فرهنگی و هنری از دیگر تسهیلات در نظر گرفته شده برای حافظان است و در آزمون‌های استخدامی نیز تسهیلاتی برای آنها در نظر گرفته شده است.

نیمی از اعتبارات توسعه فرهنگ قرآنی به حفظ قرآن تخصیص یافت

حسینی گفت: سال گذشته (۱۴۰۲) نیمی از اعتبارات منشور توسعه فرهنگ قرآنی برای تروج حفظ قرآن در کشور تخصیص پیدا کرد و در بخش های زیرساختی، تولید برنامه ها و حمایت از به مجموعه‌های مردمی در حفظ قرآن و حافظان و مربیان هزینه شد.

وی افزود: البته این حمایت‌ها در برابر آنچه که باید انجام شود، بسیار ناچیز است و اگر اهتمام مجموعه‌های مردمی مانند بیت الاحزان نبود موفقیت حاصل نمی‌شد.

حسینی افزود: سند توسعه فرهنگ قرآنی به تصویب رسیده و و تقسیم کار ملی میان نهادها، دستگاه‌ها و مجموعه‌ها انجام شده و امیدواریم با اهتمام بیشتر در سالهای آینده، بیت الاحزان و دیگر موسسه‌های قرآنی توانمند بتوانند هزاران حافظ را تربیت کنند.

دبیر شورای توسعه قرآنی کشور با اشاره به خواسته رهبر معظم انقلاب برای تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم در کشور، اظهار کرد: هر حافظ، یک سفیر قرآن در محیط های کار، خانواده و جامعه است، او مروج قرآن خواهد بود و در جامعه‌ای که ۱۰ میلیون حافظ داشته باشد، فساد و مشکلات اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی حل می‌شود.

حسینی با قدردانی از موسسه‌های مردمی حفظ قرآن، گفت: باید در این مسیر تسهیلگری شود و موانع فعالیت مؤسسه های قرآنی را برطرف کنیم.

تجلیل از ۴۷۰ حافظ قرآن کریم در شیراز

در این آیین از ۴۷۰ حافظ کل و ۲۰ جزء قرآن کریم از ۲۸ استان کشور که طی یکسال گذشته موفق به حفظ شده بودند، تجلیل شد.

به گفته مدیر مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) از ۲۵۶ نفر از افراد تجلیل شده، حافظ کل و ۲۱۴ حافظ ۲۰ جزء قرآن کریم بودند که ۲۵۲ نفر از انها را مردان و ۲۲۳ نفر را زنان تشکیل میدهند.

حجت‌الاسلام علیرضا شاهسونی اظهار کرد: باید برای تحقق تربیت ۱۰ میلیون حافظ در کشور بکوشیم چرا که به فرموده رهبر معظم انقلاب جامعه ای که این میزان حافظ داشته باشد از هر نظر نفوذناپذیر خواهد شد.

وی ادامه داد: برای حل معضلات فرهنگی و اجتماعی جامعه راهی جز تمسک به قرآن کریم وحفظ، فهم، درک و تدبر در آیات آن نداریم.

شاهسونی با اشاره به تفاهم‌های موسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا (س)، گفت: علاوه مراکز حفظ قرآن نیروی دریایی ارتش و نیروی انتظامی که اکنون فعال است و امروز نیز از شماری حافظان نیروی دریایی تجلیل می‌شود، فعالیت مرکز نیروی زمینی ارتش نیز آبان ماه آغاز خواهد شد.

وی اضافه کرد: سپاه نیز آمادگی خود را برای راه‌اندازی مرکز حفظ قرآن برای پاسداران و بسیجیان اعلام کرده است.