کرمان - ایرنا - در شرایطی که برنامه هفتم توسعه رشد ۱۳ درصدی را برای حوزه صنعت و معدن کشور ترسیم کرده، مسئولان ملی و استان کرمان به عنوان بهشت معادن ایران در آیین روز ملی صنعت و معدن با اشاره به موانع ناترازی انرژی، اعتبارات و اکتشافات، اعلام کردند که تغییر نگاه و همگرایی یک راهکار برای توسعه پایدار این حوزه است.

به گزارش ایرنا، آیین همایش بزرگداشت روز صنعت و معدن و هفته صنایع کوچک در شرایطی روز پنجشنبه با تجلیل از برگزیدگان این حوزه ها در محل دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شد که مسئولان و کارشناسان در این آیین با اشاره به موانع اصلی صنعت و معدن در کرمان به عنوان بهشت معادن ایران، راهکارهای برای رسیدن به توسعه پایدار در دیار کریمان ارائه کردند.

چالش های توسعه معادن در کرمان

استاندار کرمان در این آیین گفت: مشکلاتی در تمامی حوزه‌های معدنی استان کرمان وجود دارد و در این خصوص هنوز اکتشاف قابل توجهی در پهنه‌های معدنی استان انجام نشده در حالی که بسیاری از پهنه‌های معدنی بلوکه شده است.

محمدمهدی فداکار با اشاره به اینکه سازمان انرژی اتمی ۱۶ درصد پهنه‌های معدنی استان کرمان را در اختیار گرفته است ابراز داشت: شرکت اکتشافی با سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ معدنی کشور ایجاد شده که باید پهنه‌ها در اختیار این شرکت بگذاریم تا یکی از موانع توسعه معادن رفع شود.

وی اضافه کرد: همچنین ایمیدرو بخش قابل توجهی از پهنه های معدنی را در اختیار دارد که از آنها استفاده نمی کند ضمن آنکه فعالیت خوبی برای توسعه صنایع پایین دستی انجام ندادیم که این صنایع باید شکل گیرند.

استاندار کرمان افزود: سهم استان کرمان از حقوق دولتی معادن یا وجود تلاش ها افزایش یافته و این سهم امسال به ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال رسید لذا پیگیر برگشت این سهم به استان هستیم.

وی در ادامه با اشاره به مشکل‌ نیروی انسانی بیان کرد: نداشتن مهارت مانع اصلی اشتغال در استان کرمان است لذا باید مهارت آموزی را به عنوان یک حلقه مفقوده در اشتغال استان جدی گرفت.

ضرورت های رشد ۱۳ درصد معدن کشور و مشکلات توسعه معادن

معاون طرح های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو در این نشست گفت: همواره تلاش خود را برای تامین زیرساخت های معدن و صنایع معدنی کشور به کار بستیم تا طی سال های گذشته رشد ۶ درصدی معدن در کشور محقق شده است.

حسام مقدمعلی افزود: ۵۴ درصد فعالیت و محصولات تولیدی ایرانی مبتنی بر منابع است و معدن ۱۳ میلیارد دلار از مجموع ۴۵ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی کشور را تشکیل می دهد که این آمار نشان می دهد سهم خوبی داریم.

وی ادامه داد: کرمان به علت ذخایر خدادادی خود فرصت توسعه معادن را پیدا کرده، ما در رتبه پنجم مس دنیا قرار گرفتیم اما میزان توسعه یافتگی و تولید ما متناسب با این آمار نیست و در این زمینه بایستی مدل جدید در حکمرانی سرمایه گذاری باید پیش بینی کنیم.

این مسئول اضافه کرد: فعالیت حوزه معدن را از اکتشاف آغاز می کنیم که در نهایت به شناسایی و بهره برداری و فرآوری می رسد.

وی با بیان اینکه رشد ۱۳ درصدی اقتصادی حوزه معدن در اسناد بالادستی به ۴۰ میلیارد دلار منابع نیاز دارد گفت: باید به فکر تامین اعتبار باشیم و در این زمینه ۷.۲ رشد اقتصادی ناشی از سرمایه گذاری و پنج درصد را به واسطه افزایش شاخص بهره وری تامین می کنیم.

مقدمعلی با اشاره به دیگر چالش های لجستیک انرژی معدن و صنایع معدنی افزود: چهار میلیارد دلار خسارت عدم نفع تولید را در ۲۶ مجموعه معدنی و صنایع معدنی کشور داشتیم در حالی که با ناترازی برق مواجه بودیم، سه ماه طلایی برای فعالیت های معدنی داریم و دوباره گرفتار کمبود گاز می شویم.

وی بیان کرد: صنایع ما ۲ هزار و ۱۰۰ مگاوات برق را تامین کردند و آب از خلیج فارس آوردند، اکتشاف با دسترسی به زمین است اما فقط هفت درصد ظرفیت زمین کشور امکان مطالعات اکتشافی دارد و مابقی بلوکه شده و یا محدودیت دارد اگر بخواهیم رشد ۱۳ درصدی داشته باشیم باید تغییر نگاهی برای حوزه صنعت و معدن داشته باشیم.

رشد ۲۰ درصدی تولید ناخالص داخلی کرمان با همگرایی

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز در این نشست گفت: صنعتگران در بدترین شرایط و در زمان جنگ اقتصادی کارهای بزرگی انجام می دهند و تلاش می کنند کشور را بسازند اما تحریم ها ما را دچار چالش کرده است.

مهدی حسینی نژاد افزود: فعالیت صنایع استان کرمان تولید ناخالص داخلی این استان را ۲۰ درصد افزایش داده است.

وی تصریح کرد: تولید ناخالص داخلی صنعت و معدن استان کرمان در ابتدای برنامه ششم توسعه ۳۷ درصد بود که به ۵۷ درصد رسیده است و سال ۹۹ تولید ناخالص داخلی استان کرمان ۳.۳۳ درصد از کشور بود که این میزان به واسطه رشد صنایع استان به ۴.۱ درصد افزایش یافته است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با بیان اینکه استان کرمان ظرفیت های بسیار زیادی دارد که می تواند باعث تحولات بیشتر این استان شود گفت: همگرایی و وفاق در این استان کمک زیادی به استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و دانشگاهی کرده است.

وی یادآور شد: باید با کمک همه ظرفیت ها و با هم کار را پیش ببریم تا تحولات بزرگی را رقم بزنیم این همگرایی در استان وجود دارد و بخش خصوصی، دولتی و قضایی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند اما تلاش می کنیم که این نگاه را بیشتر کنیم.

حسینی نژاد تاکید کرد: باوجود تمامی مشکلات اقتصادی اتفاقات خوبی در استان کرمان افتاده، ما قطب فولادی کشور هستیم و در این راستا واحدهای بزرگی ایجاد کردیم که باید به سفره های مردم کمک کنند، همچنین این واحدها بایستی از واحدهای کوچک و متوسط و دانش بنیان‌ها حمایت کنند.

وی افزود: به یکسری اصلاح قوانین نیاز داریم تا از ظرفیت معدنی برای توسعه پایدار استفاده کنیم، اگر تولید می کنیم باید به محیط زیست، اقتصاد و اجتماعی که رکن های اساسی توسعه پایدار است، توجه کنیم تا توسعه پایدار کامل اتفاق بیفتد.

فعال سازی ۱۷۲ واحد صنعتی در کرمان و توسعه شهرک ها

همچنین مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان کرمان در این نشست با تبریک روز صنعت و معدن و هفته صنایع کوچک گفت: ۴۰ هزار نفر اشتغال در شهرک ها و نواحی صنعتی استان کرمان ایجاد کردیم که در قیاس با مجموعه های معدنی آمار قابل توجهی است.

حسین میجانی افزود: تعداد شهرک های صنعتی استان کرمان طی ۲ سال گذشته از ۴۳ به ۵۰ شهرک و ناحیه افزایش یافته که این مهم به همت تیم مدیریتی جوان شهرک ها و تیم اقتصادی استان بوده که در نوع خود دستاوردی بی نظیر است.

وی ادامه داد: ساخت هفت شهرک صنعتی طی مدت زمان ۲ ساله به معنای ایجاد اشتغال است اما واحدهای استان امسال در ناترازی حوزه انرژی برق بسیار گلایمند هستند و در این زمینه زمانی که توجه بیشتری به شهرک ها داشته باشید، باعث اشتغال زایی بیشتر می شود.

این مسئول گفت: یک همت سرمایه گذاری با توجه به توازن منطقه ای در زیرساخت های استان ایجاد کردیم و این زیرساخت ها در چند شهرستان از جمله راور، بلورد، رودبار جنوب و مرکز استان ایجاد شده است.

وی ادامه داد: در شهرستان رابر ناحیه صنعتی شهید سلیمانی را به عنوان یکی از زیباترین نواحی استان تاسیس کردیم و معادن محلی همچون معدن مس دره‌آلو که در رابر قرار گرفته باید کمک کنند تا زنجیره ارزش افزوده در ناحیه صنعتی این شهرستان شکل گیرد.

میجانی تصریح کرد: احیای ۱۷۲ واحد صنعتی استان کرمان را که جلوی کار آنان گرفته شده و در کشور حل نشده بود، را با همکاری شورای تامین و استاندار حل شد و این واحدها اکنون فعال شده و کار می کنند.

وی ابراز داشت: همچنین برای نخستین بار یکهزار و ۵۰۰ تن قیر رایگان را با ظرفیت قانونی برای تامین زیرساخت های شهرک های صنعتی استان کرمان دریافت کردیم و در راستای مسایل محیط زیستی مجوز پنج شهرک صنعتی را به صورت تخصصی دریافت کردیم.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان کرمان در ادامه با تاکید بر اینکه مجوز فعالیت پنج شهرک تخصصی خورشیدی را برای این استان گرفتیم، تصریح کرد: بزرگترین شهرک در بخش راین قرار گرفته که واگذاری در این پروژه آغاز شده و در کمتر از ۶ ماه قرارداد پروژه های برای تولید ۳۲ مگاوات برق منعقد کردیم که این پروژه ها اجرا می شوند.

وی گفت: کل شهرک های صنعتی شهرستان کرمان (چهار شهرک صنعتی) در مجموع به ۵۰ مگاوات برق نیاز دارند که امیدوارم دیگر برق ما را قطع نکنند.

میجانی همچنین با بیان اینکه مدول دوم تصفیه خانه کرمان ۲ با سه هزار میلیارد ریال اعتبار تکمیل می شود عنوان کرد: تا یک سال آینده زمینی برای واگذاری در شهرک های صنعتی نداریم در حالی که باید واحد کوچک و متوسط را توسعه دهیم.

وی افزود: شهرک صنعتی شماره چهار کرمان آماده بهره برداری است و در این زمینه قوانین مقررات دولت انجام نمی شود، تقصیر گردن کسی نمی اندازم دستگاه قضایی کمک کند که مشکل این شهرک حل شود.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان کرمان یادآور شد: نرم افزاری به همت معاون اقتصادی استاندار کرمان برای ارتباط واحدهای بزرگ و کوچک راه اندازی کردیم که واحدهای بزرگ تامین سه همت از نیازهای خود را به اس ام ای ها و واحدهای خرد و کوچک داخل استان دادند اما بایستی اطلاعات کامل آنها اعلام شود که آیا نیاز خود را از داخل استان تامین می کنند یا خیر؟.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در راستای مصوبات ستاد تسهیل برای نخستین بار از محل منابع خود و با کمک بانک توسعه تعاون تسهیلاتی را دریافت و در اختیار واحدهای صنعتی قرار دادیم و خوشه‌ ماشین آلات شهرک های صنعتی کرمان در رتبه برتر کشور قرار گرفت.

برنامه پنج ساله اتاق بازرگانی کرمان برای درآمد ۳۰ میلیارد دلاری صنعت و معدن

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نیز در این نشست گفت: تولید کنندگان پرچم تولید را باوجود تحریم‌های سخت بالا نگه داشتند لذا کشور و مردم ما مدیون این تلاش ها هستند.

سیدمهدی طبیب زاده افزود: تلفیق عوامل منفی و مثبت موجود می تواند برنامه بلندپروازانه و میان بری را به سمت حل مسایل اساسی و ناترازی کشور ترسیم کند.

وی عنوان کرد: در آغاز دولت و مجلس جدید قرار گرفتیم و برنامه هفتم از مردادماه امسال لازم الاجرا شده است اما علاوه بر برنامه های سازمان برنامه و بودجه، اتاق بازرگانی پروژه های پیشران و لیستی از طرح ها را برای رفع نیاز کشور تعریف می کند، که بسیاری از این پروژه ها را می توان در استان پیش برد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان در ادامه با اشاره به ضرورت استفاده از فرصت زمانی موجود گفت: کمبودها، ناترازی آب، برق و گاز باوجود اینکه تهدید هستند، فرصت هایی را ایجاد می کنند زیرا می توان پروژه های بزرگی را برای رفع آنها تعریف کرد.

وی با اشاره به بخش ناقص زنجیره ارزش افزوده ادامه داد: معتقدم بیش از ۳۰ درصد از زنجیره ارزش افزوده در حوزه فولاد(تا شمش)، کرومیت، زغالسنگ و مس(تا کاتد) اجرا نشده اجرای کامل این زنجیره در حوزه کشاورزی، گردشگری و صنعت فرصت های زیاد اقتصادی برای کشور ایجاد می کند.

طبیب زاده با اشاره به برنامه تولید یک میلیون تنی مس کاتد عنوان کرد: پس از تولید کاتد طرح‌هایی را تعریف می‌کنیم و در این زمینه اتاق بازرگانی ظرفیت تعریف طیف وسیعی از پروژه های با ارزش افزوده را دارد.

وی گفت: زنجیره های ارزش افزوده فرصت بی نظیری برای کرمان است که در این راستا می توان ۳۰ میلیارد دلار به درآمد استان اضافه کرد، در حالی که جمع درآمد کرمان به سه میلیارد دلار هم نمی رسد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان تصریح کرد: می دانیم که برنامه بلند پروازانه ای است اما فرصت چهار تا پنج ساله می تواند استان را در معیارهای توسعه پایدار و ناترازی ها نجات دهد، باید پیمان ببندیم با تلفیق آنچه هست برنامه جامعی را برای توسعه پایدار و رفع دردهای مزمن استان تدوین کنیم.

بخش دیگری از موانع تولید در کرمان

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمان هم در این آیین گفت: از مرحله فرار مغزها عبور کردیم و حالا وارد مرحله فرار دست ها شدیم که نیروی کار ما می رود و نیروی با مهارت متوسط به راحتی در فضای صنعت کرمان پیدا نمی شود.

وی ادامه داد: باید نوع نگاه‌ها در وضعیت اقتصادی کنونی تغییر بدهیم زیرا این موضوع تنها راه پیشرفت ما است.

ظرفیت قانون گذاری در حمایت از تولید

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های قانون گذاری و برنامه هفتم توسعه در حمایت از تولید گفت: در صورتی که امید، خودباوری، اعتماد به نفس، عزم و اراده داشته باشیم، می توانیم به توفیق برسیم.

مجید دوستعلی افزود: کرمان استان صنعت و معدنی است و در این ارتباط با تمام توان در زمینه حل مسایل ملی و استانی همکاری می کنیم و امیدوارم مشکلات کشور را با امید و خودباوری حل کنیم.

حمایت‌های قضایی از صنایع و معادن

نماینده شورای حل اختلاف استان کرمان نیز در این نشست گفت: حمایت خود را از صنایع و معادن اعلام می کنیم و تفاهم نامه های متعددی در این زمینه منعقد شده، ضمن آنکه مجوزهای اکتشافی در این استان به راحتی و دغدغه مندانه مورد موافقت قرار می‌گیرد.

همچنین در این آیین از واحدهای تولیدی، صنایع و معادن برتر استان کرمان قدردانی شد.