یاسوج- ایرنا- مدیرکل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت:بر اساس ارزیابی شاخص‌های هواشناسی، پیش بینی می‌شود امسال از نیمه دوم آذر ماه بارش‌های پاییزی روند رو به رشدی داشته باشد.

علی کرمی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته بارش‌های پاییزی در کهگیلویه و بویراحمد از نیمه نخست آبان ماه آغاز می شده اظهار کرد: بارندگی های سال زراعی جدید دیرهنگام شروع می شود.

وی نسبت به احتمال بروز پدیده کم آبی در استان هشدار داد و به مردم و مسئولان دستگاه‌های اجرایی توصیه کرد که مدیریت مصرف آب را جدی بگیرند.

براساس آمار هواشناسی اداره کل کهگیلویه و بویراحمد میزان میانگین بارندگی پاییزی شهر یاسوج مهر ماه ۴.۸،آبان ۱۱،آذرماه ۲۰۵ میلیمتر است و میانگین بلند مدت بارندگی پاییزی شهر دوگنبدان در مهر ۲.۶،آبان ۴۱.۶ و آذرماه ۱۵۱.۲ میلیمتر گزارش شده است.

داده های هواشناسی استان میزان بارندگی های پاییزی شهر دهدشت در مهر۱.۲آبان،۵۴.۴ و آذرماه ۱۸۰.۶ میلیمتر و شاخص بلندمدت بارندگی های پاییزی شهر سی سخت مهر ۲.۵ ،آبان۷۲ و آذرماه۲۱۱ میلیمتر نشان می دهد .

همچنین میانگین بارندگی های بلندمدت پاییزی شهر لیکک در مهر ۸،آبان ۴۵ و آذر ۱۵۲ میلیمتر است وشاخص بارندگی های پاییزی ایستگاه تحقیقات کشاورزی امامزاده جعفر نیز در مهر ۲.۹،آبان ۴۶.۹ و آذرماه ۱۶۸ میلیمتر است.

میانگین بارش بلند مدت سالیانه در کهگیلویه و بویراحمد را ۵۸۰ میلیمتر برآورد شده است.

میزان بارش بلند مدت سالیانه در ایستگاه یاسوج ۸۰۰.۴،سی سخت ۶۹۳،دوگنبدان ۴۳۰،دهدشت ۴۰۲،لیکک ۳۹۶ و منطقه امامزاده جعفر ۴۲۹ میلیمتر ثبت شده است.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

این استان با ۷۲۶ هزار نفر جمعیت یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.

کهگیلویه و بویراحمد پس از گیلان دومین استان پربارش ایران در بلندمدت به شمار می رود.