تهران- ایرنا- رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: با وزیر راه و شهرسازی قرار گذاشتیم در کم‌تر از ۲ سال مشکل مسکن ایثارگران را به‌صورت ریشه‌ای حل کنیم.

به گزارش ایرنا، سعید اوحدی (شب گذشته پنجشنبه) در برنامه صف اول که از شبکه خبر صداوسیما درباره برنامه‌های بنیاد در دولت چهاردهم پخش شد، اظهار داشت: مواد ۲ تا ۷ قانون جامع ایثارگران تأکید دارد که دولت مکلف است زمین و مسکن جامعه ایثارگری جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر را تأمین کند. زیبنده نیست بسیاری از افرادی که ۳ هزار روستا و ۱۰ شهر و ۱۵ هزار کیلومتر مربع از کشور و خانه‌های مردم را از دست اشغالگران آزاد کردند، یک وجب خانه برای خود نداشته باشند.

وی افزود: ما با وزیر راه، مسکن و شهرسازی نهضت زمین و مسکن ایثارگران را راه‌اندازی می‌کنیم که طبق آن در کم‌تر از ۲ سال باید بحث مسکن ایثارگران را به صورت ریشه‌ای حل شود. سه‌شنبه هفته آینده با حضور وزیر راه همایش مدیران استانی برگزار می شود، از بنیاد شهید هم برای شرکت در این برنامه دعوت شده است. یک تفاهم‌نامه بی‌سابقه‌ای برای اولین بار امضا می‌کنیم.

پرداخت هزینه بیمه تکمیلی جانبازان تا ۴۸ ساعت

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره مراکز درمانی مخصوص جانبازان گفت: دوستان بیمه دی موظف هستند ظرف ۴۸ ساعت هر هزینه‌ای که جانباز در مراکز درمانی پرداخت کرده باشد را به وی پرداخت کنند. با مراکز درمانی تا امروز حدود ۹ هزار قرارداد بسته شده که به سقف ۱۰ هزار می‌رسانیم. ۳۰ مرکز درمانی داریم که پنج مرکز آن برای تهیه و تأمین ارتز و پروتز جانبازان است. در ۳۰ استان هم مراکز توانبخشی داریم. ۱۶ آسایشگاه برای جانبازان در سراسر کشور داریم.

اوحدی ادامه داد: پیش‌ازاین قرارداد بیمه دی با برخی از بیمارستان‌های بنیاد شهید کامل نشده بود؛ لذا هزینه بیمه پایه دریافت می‌شد. حدود یک میلیون و ۸۶۰ هزار ایثارگر تحت پوشش بیمه تکمیلی ما هستند. تلاش داریم در ساختمان‌های بنیاد شهید در شهرستان‌ها شعبه بیمه دی یا میز خدمت بیمه دی راه‌اندازی شود.

وی گفت: اگر جامعه ایثارگری مشکل یا دغدغه‌ای داشتند که می‌خواستند به اطلاع مسئولان بنیاد شهید اطلاع دهند، می‌توانند با شماره‌های تماس بیمه دی تماس بگیرند. ما معاونت بهداشت و درمان را مجدد احیا کردیم. موضوع درمان اولویت کار ما است.

استخدام ۱۹ هزار ایثارگر / راه اندازی مرکز ملی تماس برای جانبازان

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره اشتغال و توانمندسازی ایثارگران نیز اظهار داشت: مسکن و اشتغال از موضوعات جدی ایثارگران است. در برنامه توسعه ششم و هفتم برای فرزندان جانبازان ۷۰ درصد و شهدا دولت تعیین شده به استخدام رسمی دستگاه در آیند.

اوحدی اضافه کرد: آزمونی در دوره قبل گرفته شد که تعداد زیادی از این عزیزان استخدام شدند. همچنین آزمونی چند وقت پیش برگزار شد که حدود ۱۴ هزار نفر پذیرفته شدند؛ البته ۳۰ هزار کد رشته به بنیاد اعلام شد. درخواست دادیم ۱۹ هزار نفر در آزمون شرکت کنند. این پنج هزار نفر را در تکمیل ظرفیت می‌آوریم.

وی گفت: براساس ماده ۳۱ قانون جامع ایثارگران از هر استخدامی که در کشور برگزار می شود باید یک ظرفیت به جامع ایثارگری داده شود. یک ظرفیت هم صندوق اشتغال ما است.

اوحدی ادامه داد: سفرهای استانی را بعد از هفته دفاع مقدس شروع می‌کنیم. در این سفرها یک ظرفیت‌ها مثل شرکت‌های خصوصی یا کارخانجات بزرگی هستند که می‌توانیم از آن ظرفیت برای حل این مشکل استفاده کنیم.

وی اظهار داشت: در دیدارهایی که از بیمارستان‌های مختلف جانبازان داشتیم، تصمیم گرفتیم که مرکز ملی تماس در بیمارستان شهید مصطفی خمینی را کنیم و ۴ خط تلفن آماده شده که جانبازان اگر مثلاً نیمه شب دچار یک مشکل بحرانی شدند در یک شهرستان، از این طریق بفهمند به کجا پناه ببرند، با چه کسی تماس بگیرند یا چه کار انجام دهند؟ این مرکز ملی تماس از ساعت ۴ بعدازظهر تا ۸ صبح فعال است. شماره‌های مذکور به این شرح است (۰۹۰۳۷۸۱۶۷۷۲)، (۰۹۰۳۷۸۱۶۴۸۲)، (۸۸۹۵۰۷۹۳ ـ ۸۸۹۶۴۱۴۷) که آنها را به شماره‌هایی ۴ رقمی تبدیل خواهیم کرد.

حواسمان به خودروی جانبازان هست

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره خودروی جانبازان گفت: بحث خودرو در قانون بودجه سال قبل آمد؛ اما متأسفانه اتفاق جدی نیفتاد. امسال در جزء ۱۰ بند ۳ تبصره ۱۳ قانون بودجه آمده. یعنی شورای نگهبان ابلاغ کرده است که دولت و وزارت صمت مکلف هستند خودروی جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر را تأمین کنند. جانبازان مطمئن باشند اگرچه این وظیفه بر عهده وزارت صمت قرار داده شده، اما بنیاد شهید با عنوان صیانت از حق این عزیزان در کنارشان است.

اوحدی اضافه کرد: خیلی وقت‌ها فرزندان ایثارگر حاضر نیستند در پرسش‌نامه کنکور اعلام کنند که فرزند ایثارگر هستند.۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر از جامعه ایثارگری، شامل فرزندان شهدا، فرزندان آزادگان، فرزندان جانبازان و همسران شهدا جزو نخبگان کشور هستند. این یعنی این افراد شاخص‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی و بنیاد ملی نخبگان برای تعیین نخبه دارند، اینجا دیگر سهمیه‌ای نیست.

وی تأکید کرد: امروز بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ نفر از جامعه ایثارگری عضو هیأت علمی دانشگاه هستند. این افتخاری است برای این کشور. ۱۸۰ نفر از این عزیزان طی چند سال گذشته رتبه ۲ رقمی کنکور را داشتند. امروز ۴۰ هزار فرزند شاهد در بیش از ۱۴ هزار دبستان شاهد سراسر کشور ثبت‌نام کرده‌اند. بیش از ۷۰ هزار دانشجو داریم. بیش از ۱۲۰ تشکل جامعه ایثارگری داریم. آنها می‌توانند پل ارتباط ما با جامعه هدف باشد. بیش از هزار و ۲۰۰ مجموعه پیشران علمی (استارت‌آپ) داریم که ۶۵۰ تای آن توسط بنیاد علمی نخبگان و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور تأیید شده‌اند که ۸۰ محصول از این شرکت‌ها به عنوان محصولات دانش‌بنیان به ثبت رسیده‌اند.

اوحدی درباره تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران اظهار کرد: این موضوع در قانون بودجه سال بعد دنبال می‌شود.

پرونده‌های شهادت و جانبازی تا پایان سال به روز می‌شود

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره احراز شهادت و جانبازی ایثارگران با بیان اینکه مصوب و ابلاغ کردیم که تا پیش از پایان سال کمیسیون پزشکی به روز شود، توضیح داد: غیر از شهدای دفاع مقدس، شهدای امنیت، ترور، مدافع حرم، منا را داریم. ۶۰ هزار نفر در نوبت کمیسیون احراز تعیین درصد جانبازی قرار دارند. کمیسیون پزشکی باید به صورت روزانه در ۳۰ استان با پزشکان مشاوری که پرونده‌ها را از قبل آماده کردند، برگزار شود.

آسایشگاه‌های جانبازان بهسازی می‌شوند

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: در دولت مطرح شده، شهردار تهران و دیگر شهرداران قبول کردند مسؤلیت بازسازی و آراستگی آسایشگاه‌های جانبازان را به عهده بگیرند. قول دادیم ظرف ۲ ماه ظاهر آسایشگاه‌ها را درست کنیم.

اوحدی تصریح کرد: در دوره قبل یک سری مصوبات را برای همسران جانبازان قطع نخاعی و ویلچری نوشتیم، امیدواریم آنها دوباره احیا شود و گوشه‌ای از زحمات این همسران و همیاران جانبازان را در آسایشگاه‌ها جبران کنیم.

رسالت اصلی بنیاد شهید ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره اولویت برنامه‌های بنیاد شهید گفت: رسالت اصلی بنیاد شهید، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است. اگر صادقانه و منطقی درباره موضوع دوران هشت سال دفاع مقدس و ۲ سال علاوه‌ برآن که بعضی رزمندگان در اسارت بودند، بپرسیم که چه چیزی باعث شد باوجوداینکه ما در سخت‌ترین شرایط، شامل تحریم اقتصادی، تحریم سلاح، حدود ۱۵ هزار کیلومتر از خاک ایران در اشغال بود، بیش از ۳ هزار روستا و ۱۰ شهر در اشغال بود، این عزت نصیب ما شود؟ دلیل آن چیزی نیست مگر همین فرهنگ ایثار و شهادتی که ما را از این شرایط بسیار سخت نه‌تن‌ها در دوران دفاع مقدس، بلکه بعد از دوران دفاع مقدس هم عبور داد. ما هم رسالت اصلی بنیاد را همین موضوع می‌دانیم.

اوحدی توضیح داد: باید در نظر داشته باشیم که نباید ورود به مقوله ترویج فرهنگ ایثار و شهادت یک ورود اداری، انتزاعی و یک‌طرفه باشد. باید مخاطب‌شناسی کنیم. باید گفتمان ما با نسل جدید، گفتمانی باشد که بتواند این فرهنگ را منتقل کند. در دوره جدید برنامه‌ریزی بسیار خوبی در این حوزه داریم.

وی افزود: در دوره قبلی که بنده در بنیاد شهید بودم، سند ملی ایثار، شهادت و مقاومت در شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی به‌عنوان یکی از اولین سندها به تصویب رسید. نگاهمان این است که دوباره بتوانیم طبق آن سند وظایف و مأموریت‌های دستگاه‌ها را تعیین کنیم و برنامه‌های متنوعی داشته باشیم تا بتوانیم مخاطبمان را قانع کنیم.

اوحدی گفت: از روش‌های هنری که می‌تواند اثرگذار باشد استفاده می‌کنیم. در هفته دفاع مقدس که عمدتاً برنامه‌های فرهنگی است، ۵۴ برنامه را اجرا می‌کنیم. برنامه‌ای را در سال ۱۳۹۹ برگزار کردیم با عنوان «لشکر فرشتگان تاریخ‌ساز». ۱۷ هزار زن این کشور یا جانباز بودند یا شهید شدند یا آزاده هستند. خیلی از مردم کشور اصلاً از آن خبر نداشتند. ۳۵ جانباز قطع نخاع زن داریم. از این ۳۵ عزیز، امروز ۱۶ نفر زنده هستند. زندگی آنها باید در قالب هنر تهیه و تنظیم شود.

وی درباره تغییر ساختار در بنیاد شهید اظهار داشت: تغییر ساختار ظرافت دارد و باید با دقت به آن پرداخته شود. اگر دیدارها با گروه‌های مختلف ایثارگر را نداشته باشیم نمی‌توانیم مشکل آنها را درک کنیم. با دیدارهای چهره به چهره می‌توانیم به راهکارهای اجرایی برسیم.