تهران‌ بزرگ - ایرنا - رییس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با اشاره به پرداختن جامعه جهانی به طرح «من شهردارم» گفت: این جایزه جهانی منجر به دیده شدن پایتخت ایران در بین شهرهای بزرگ جهان می‌شود.

به گزارش ایرنا از شهرداری تهران، عطاءالله رفیعی‌آتانی روز جمعه درباره برگزیده شدن طرح «من شهردارم» به عنوان ابتکار تهران در رویداد جایزه جهانی ۲۰۲۴ مسکو، اظهار کرد: مهمترین مبنایی که برای این ایده وجود داشت مردم‌سالاری جمهوری اسلامی با عجین شدن ماهیت آن با مشارکت مردم بود و همچنین مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی ایجاد یک نظام مردم‌سالار در ایران است تا با این واسطه آن زمینه اجرایی شدن این طرح فراهم شد.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری در واقع محصول همین مردم‌سالاری بوده و هست، ادامه داد: مهمترین شعارهای رهبران انقلاب اسلامی این بود که شهرها باید از سمت شوراها اداره شوند، حتی در آن زمان شوراها با ظرفیتی بیشتر از امروز پیش‌بینی شدند.

رفیعی‌آتانی با تاکید بر اینکه در طرح «من شهردارم» بسیاری از پروژه‌ها با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شوند، اضافه کرد: در اولین دوره «من شهردارم» نزدیک به حدود ۵۰۰ هزار رای‌دهنده وجود داشت و بیش از یک هزار و ۲۰۰ پروژه با رای مستقیم مردم انتخاب شد، پس از اجرای موفق آن، گام دوم نیز اجرایی شد که در آن طرح نیز بیش از یک میلیون نفر رای داده و پروژه‌هایی را انتخاب کردند.

استفاده از عقل جمعی برای تصمیمات

رییس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران بیان کرد: همه طرح‌هایی که از سمت مردم برگزیده شدند در دست اقدام قرار دارند. نوآوری اصلی این است که انتخاب پروژه‌ها به جای اینکه پشت درهای بسته انجام شود، به مردم سپرده شد و شهرداری تهران انتخاب را حق مردم دانست. در واقع با این اقدام از عقل جمعی و بیشتری برای تصمیمات استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه وقتی مردم به طرحی رای دادند به آن دلبسته‌تر خواهند بود، افزود: اقدامات شهرداری بیش از حد متعارف با مردم عجین است؛ در واقع در متن زندگی مردم قرار دارد.

رفیعی‌آتانی یادآور شد: توجه جامعه جهانی به این تدبیر شهرداری تهران می‌تواند مردم‌سالاری را تقویت کرده و باعث رشد مردم شود. مردم زمانی که همراهی خودشان را موثر ببینند در نتیجه این تصمیم همراه‌تر می‌شوند.

رییس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با اشاره به نقش این اتفاق در دیده شدن اقدامات مدیریت شهری گفت: این اتفاق سبب می‌شود که جامعه جهانی و شهرهای بزرگ جهان تهران را ببینند. این رخداد قدرت گفت‌وگوی شهرداری تهران را با سایر شهرداران و شهرهای بزرگ افزایش خواهد داد و طبیعتا این نوآوری تهران می‌تواند فرصت های بیشتری برای مدیریت شهری پایتخت فراهم کند.