تهران- ایرنا- جشنواره ملی موسیقی جوان به ایستگاه هفدهم رسید. در این دوره نوجوانان و جوانان بسیاری در بخش‌های مختلف حضور یافته‌اند و تلاش کردند تا در این مجال خود را برای آینده محک بزنند.

به گزارش ایرنا، در سومین روز از برگزاری جشنواره ملی موسیقی جوان، برخی از هنرمندان جوان از شهرهای مختلف در گروه‌های سنی الف، ب و ج در خصوص این دوره از جشنواره که پس از چندین دوره بالاخره به همت انجمن موسیقی ایران به صورت حضوری برگزار شده است به بیان نظرات خود پرداختند.

پریا عقیلی ۱۷ ساله از استان اصفهان که در دوره‌های پیشین به صورت برخط در این جشنواره شرکت کرده بود. درباره هدف از حضورش در جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: با حضور در جشنواره، نوازنده ایرادات و اشکالات کار خود را درک می‌کند، ضمن اینکه جشنواره پل ارتباطی است میان من و هم‌سن و سالان خودم که می‌توانیم با هم در ارتباط باشیم.

چاوش شمس ۱۹ ساله نیز که از ۹ سالگی نوازندگی نی را آغاز کرده و از سال ۹۸ در جشنواره موسیقی جوان در بخش نی حضور یافته است. در شانزدهمین دوره جشنواره مقام اول را کسب کرده و در پانزدهمین دوره نیز مقام دوم را بدست آورده است. وی دلیل اصلی حضورش در جشنواره را حفظ سبک موسیقی‌ای که استادان این عرصه به میراث گذاشته‌اند، می‌داند و می‌گوید: باید این دوستی‌ها حفظ شود و بتوانیم پیشرفت داشته باشیم تا همان‌طور که گذشتگان نهال کاشتند و برای ما به ارث گذاشتند و امروز تبدیل به درخت شده، ما نیز نهالی برای آیندگان بکاریم تا این چرخه ادامه پیدا کند.

وی تاکید بر ردیف‌نوازی در موسیقی را نقطه‌ قوت جشنواره ملی موسیقی جوانعنوان کرد و افزود: امروزه فضای موسیقی از آنچه که باید، دور شده و ردیف‌نوازی کمرنگ شده است. اهمیت و خوبی جشنواره به این است که تمام شرکت‌کنندگان می‌توانند این ردیف‌ها را بشناسند و این شناخت باعث کمک ما به نسل آینده و آهنگسازی می‌شود. چرا که میزان شناخت ما از ردیف‌ها و اشعار آن بیشتر می‌شود.

اما محمد حسین گروسی ۱۶ ساله یکی از شرکت کننده در جشنواره ملی موسیقی جوان که اولین تجربه حضورش در این مراسم را پشت سر می‌گذارد. او ۱۱ سال است که به فراگیری موسیقی ایرانی اشتغال دارد و معتقد است با حضورش در جشنواره استادان برجسته کارش را می‌بینند و او می‌تواند خودش را در این زمینه محک بزند.

امیرمهدی جیریایی از شهر اراک که ۱۲ سال است موسیقی کار می‌کند و سومین دوره حضورش در جشنواره ملی موسیقی جوان را پشت سر می‌گذارد، آمده تا بتواند کسب مقام کند. در واقع او حضور یافته تا خودش را در این جشنواره محک بزند. وی می‌گوید: در جشنواره ملی موسیقی جوان بحث رقابت چالش‌برانگیز است و شرکت‌کنندگان را ترغیب می‌کند تا تمرین بیشتری کنند.

رضا بخشایش در رده سنی «ب» از مشکین شهر اردبیل در این بخش حضور یافته است. او با شنیدن اجراهای استادانی همچون استاد کسایی و استاد فروهری ترغیب شده و موسیقی آموخته است. بخشایش یکی از مزایای جشنواره را رقابت دانشت و گفت: برای حضور در جشنواره تمرین‌ها جدی‌تر می‌شود. شاید در کنسرت ساز بزنید اما آن اجرا مانند اجرای جشنواره پرشور نیست، چون رقابت در آن وجود ندارد. اینجا هم رقابت هست و هم این که استادان حضور دارند تا ایرادات را گوشزد ‌کنند و نوازندگان سعی می‌کنند ریزه‌کاری‌های نوازندگی را رعایت کنند. همین عوامل باعث می‌شود جشنواره شناخته شود و تعداد شرکت‌کنندگان بالا برود.

علی شیخ ۱۵ ساله از استان اصفهان برای دومین بار در این جشنواره شرکت کزده است. او پیش از این مقام دوم را در بخش نی کسب کرده بود. شیخ دلیل حضورش در جشنواره را ایجاد انگیزه دانسته و می‌گوید: حضور در جشنواره تلاش را بیشتر می‌کند و شما می‌توانید تعامل بیشتری با همسن و سالان خود برقرار کنید.

حسین کرمی از استان چهارمحال و بختیاری در گروه سنی «ج» به جشنواره آمده است. او نیز جشنواره را سنگ محکی برای خود دانسته و علاقمند است با استادان شناخته‌شده این عرصه بیشتر آشنا شود. به نظر او جشنواره باعث می‌شود بتواند با نوازندگان دیگر تعامل داشته باشد و نقاط قوت و ضعف کار خود را بیشتر درک کند. کرمی اهمیت به موسیقی جوانان و خود آنها را مهم‌ترین نقطه قوت جشنواره ملی موسیقی جوان می‌داند.

وی می‌گوید: جشنواره باعث می‌شود شما در سطح بالاتری نوازندگی کنید و یک پله از آنچه بودید فراتر بروید. برگزاری چنین جشنواره‌هایی به نشاط و انگیزه جوانان کمک می‌کند و باعث رشد آنها می‌شود.