تهران-ایرنا- دادستان کل ونزوئلا حکم بازداشت رئیس جمهور آرژانتین را به اتهام جرایم مختلف از جمله سرقت و پولشویی صادر کرده است.

به گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از شبکه تلویزیونی راشا تودی، دادگاه ونزوئلا پرونده قضایی علیه «خاویر مایلی» رئیس جمهور آرژانتین به دلیل تحویل یک هواپیمای باری توقیف شده ونزوئلا به ایالات متحده آغاز کرده است.

تنش بین دو کشور بعد از ماجرای هواپیمای باربری بوئینگ ۷۴۷ بالا گرفت. در آگوست ۲۰۲۲، مقامات آرژانتینی این هواپیما را به درخواست ایالات متحده توقیف کردند.

ونزوئلا مدت‌هاست به توقیف این هواپیما اعتراض کرده و استدلال می‌کند که آرژانتین قوانین بین‌المللی را نقض کرده است و خواستار غرامت شده است. در مارس ۲۰۲۴، کاراکاس حریم هوایی خود را به روی پروازهای آرژانتینی بست.

«تارک ساب» دادستان کل ونزوئلا روز چهارشنبه با اعلام این تحقیقات گفت که ۲ دادستان را برای رسیدگی به حکم دستگیری مایلی، خواهرش «کارینا مایلی» که ریاست دفتر رئیس جمهور را بر عهده دارد و «پاتریشیا بولریچ» وزیر امنیت آرژانتین، منصوب کرده است.

وی گفت: اقدامات رئیس جمهور آرژانتین بر اساس قوانین ونزوئلا شامل جرایم مختلفی از جمله سرقت و پولشویی اعلام شده است. هواپیمای توقیف شده به طور غیرقانونی به آمریکا منتقل شده و این امر ملت ونزوئلا را خشمگین کرده است.

در مقابل، وزارت خارجه آرژانتین با انتشار بیانیه‌ای حکم بازداشت را رد کرد. در این بیانیه آمده است که تحویل هواپیما توسط سیستم دادگاه آرژانتین مستقل از دولت این کشور مطابق با معاهده دوجانبه با واشنگتن انجام گرفته است.

مایلی در سال ۲۰۲۳ رئیس‌جمهور آرژانتین شد و وعده داده روابط کشورش با آمریکا را تقویت کند.

او اخیراً از دادگاه کیفری بین‌المللی خواسته است تا دستور بازداشت نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا را صادر کند.