ایلام - ایرنا - مرحله نهایی لیگ بازی‌های بومی و محلی ه همت دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری ایلام با معرفی تیم های برگزیده برگزار شد.

به گزارش ایرنا، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری ایلام روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، در این خصوص اظهار کرد: مرحله نهایی لیگ بازی‌های بومی و محلی و روستایی استان با حضور ۳۳ تیم برگزیده از ۳۷۵ روستای استان در سه رشته کلاوروان، دال‌پلان و طناب‌کشی با معرفی تیم‌های برتر عصر روز جمعه برگزار شد.

ابوالحسن مهدوی گفت: معرفی، نهادینه‌سازی، توسعه و ترویج بازی‌های بومی و محلی، از اهداف اصلی برگزاری این فستیوال بزرگ ورزشی بود.

وی افزود: از همین روی، برگزاری جشنواره‌های بازی‌های بومی محلی در سطوح مختلف و در رشته‌های گوناگون، همواره در دستور کار دستگاه‌های اجرایی مختلف استان قرار دارد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری ایلام افزود: این جشنواره‌ها امکانی را فراهم می‌کند تا با هم‌افزایی سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف، شاهد اتفاقات خوبی در زمینه بازی‌های بومی محلی باشیم.

مهدوی تصریح کرد: نکته‌حائز اهمیت و قابل ذکر در برگزاری این جشنواره، رقابت‌ سالم و در عین رفاقت اعضای تیم‌های حاضر و هم‌چنین استقبال چشمگیر خانواده‌ها از مسابقات بود.

به گزارش ایرنا، در پایان این جشنواره در رشته طناب‌کشی شهرستان‌های ایلام، بدره و چرداول، در بخش کلاوروان شهرستان چوار، چرداول و ایوان و در پلان شهرستان آبدانان، ایلام و چرداول به عنوان تیم‌های اول تا سوم دست یافتند.

کلاوروان و پلان از بازی های بومی و محلی استان ایلام هستند.

در بازی کلاوروان، بازیکنان به دوسته مساوی تقسیم شده وسپس روی زمین دایره ای به شعاع مناسب مشخص می‌نمایند و یک گروه به قید قرعه در درون دایره به حالت چهار دست وپا قرار می‌گیرند وهر کدام کلاهی به سردارند و دسته‌ی دوم بایستی بدون آنکه ضربه‌ی پای تیم مقابل خورده باشند، یکی از کلاهها را برداشته وبه سرعت به نقطه ای که در فاصله‌ی دورتر از قبل مشخص شده برساند.