بجنورد-ایرنا- همایش بزرگ دفت نوازان خراسان شمالی به مناسبت ولادت حضرت محمد(ص) و امام جعفر صادق(ع) ظهر روز شنبه با حضور پرشور و گسترده اقشار مختلف مردم در پارک بش قارداش بجنورد برگزار شد.

معاون فرهنگی شهرداری بجنورد در آیین همایش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: ۳۰۰ نفر از دف نوازان آقا و خانم از شهرهای مختلف استان با حضور خود در این مراسم به اجرای این برنامه معنوی جهت شادی و نشاط عموم مردم خواهند پرداخت.

محمدرضا موفق اظهارکرد: مردم در آیین های دینی و مذهبی خود از جمله مولودی خوانی از ساز دف استفاده می‌کنند و به همین خاطر دف به عنوان یک ساز معنوی بین آنان شناخته شده است.

وی هدف از برگزاری این همایش را ایجاد شور، نشاط و خوشحالی بین مردم عنوان کرد و افزود: همان گونه که مردم استان در ماه‌های محرم و صفر برای عزای سیدالشهدا (ع) و اهل بیت (ع) سنگ تمام می‌گذارند و نسبت به نصب پرچم سیدالشهدا (ع) در محلات و منازل خود اقدام می‌کنند، شایسته است در میلاد حضرت رسول اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) این گونه همایش ها برگزار شود.

معاون فرهنگی شهرداری بجنورد اضافه کرد: برنامه ریزی های لازم جهت باشکوه برگزار شدن این همایش بزرگ با همکاری شهرداری بجنورد و گروه هنری مشکات انجام شد.

نوای عرفانی این ساز هنگامی که با صدای مولودی خوانان و مداحان توانمند با بهره گیری از اشعار نغز شاعران به شکر گزاری از درگاه احدیت و ذکر اوصاف پیامبر اسلام (ص) و ائمه اطهار(ع) می‌پردازند هم آوا می‌گردد، مخاطب را به عالم والا سوق و روح‌ها را صیقل می‌دهد.

به مناسبت آغاز هفته وحدت جشن‌هایی در شهرهای استان برگزار خواهد شد.

به گزارش ایرنا، هفته وحدت از ۱۲ ربیع‌الاول سالگرد میلاد پیامبر اسلام (ص) بنابر روایات اهل سنت تا ۱۷ ربیع‌الاول ولادت حضرت محمد (ص) بنابر روایات شیعه است؛ هفته‌ای که با تدبیر ویژه‌ بنیانگذار انقلاب اسلامی به یکی از اثرگذارترین ایام در ایجاد وحدت و دوستی هرچه بیشتر بین مسلمانان جهان و به خصوص ایران تبدیل شده است.

خراسان شمالی یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آنان در روستاها سکونت دارند.