تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۶

تهران - ایرنا- وزیر آموزش و پرورش از «محمود حکیمی» نویسنده و پیشکسوت عرصه ادبیات به عنوان خادم فرهنگ عاشورا یاد کرد که کتاب هایش از شمارگان بالایی برخوردار بود.

به گزارش ایرنا، محمود حکیمی نویسنده و پژوهشگر تاریخ اسلام بامداد جمعه ۳۰ شهریور دار فانی را وداع گفت. او یکی از نویسندگان و مترجمان پرکار ایرانی که چند روز قبل به‌ دلیل عفونت ریه در بیمارستان شریعتی بستری شده بود.

حکیمی ۹ شهریور سال ۱۳۲۳ در تهران دیده به جهان گشود. پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه، برای تحصیل دررشته زبان انگلیسی وارد دانشگاه تربیت معلم شد و پس از مدتی تدریس در مدارس تهران، برای ادامه تحصیل در رشته تعلیم و تربیت به انگلستان رفت و پس از دریافت درجه فوق لیسانس و بازگشت به ایران، به تدریس در مراکز تربیت معلم پرداخت.

وی نویسندگی را از سال ۱۳۳۹ در مجله کیهان بچه‌ها شروع کرد که چهار سال ادامه داشت. نخستین کتاب دینی حکیمی در سال ۱۳۴۷ درباره زندگانی مصعب‌بن عمیر صحابی قهرمان پیامبر اسلام بود که با عنوان «اشراف‌زاده قهرمان» به چاپ رسید و مورد استقبال نوجوانان و جوانان قرار گرفت و بارها تجدیدچاپ شد.

او ادامه راه داستان‌نویسی خود را این‌طور بیان می‌کند: از سال ۱۳۴۷ به جمع نویسندگان مجله «درس‌هایی از مکتب اسلام» پیوستم و از سال ۱۳۵۰ داستان‌های دینی را در این مجله وزین حوزه علمیه آغاز کردم. هر داستان گاه بسیار طولانی بود. آخرین داستان دنباله‌دار من در این مجله اکنون «شکوفایی تشیع» نام دارد که تاکنون ۱۸ بخش آن در ۱۸ شماره به چاپ رسیده است.

حکیمی در زمینه ادبیات، تاریخ تمدن و تاریخ اسلام قلم زده و کتاب‌های بسیاری را نیز ترجمه کرده است. داستان‌هایی از عصر ناصرالدین‌شاه، مجموعه چهارجلدی «هزار و یک حکایت تاریخی»، رمان پرفروش «نقابداران جوان»، مجموعه ۲۲ جلدی «تاریخ تمدن» و ده‌ها اثر دیگر از نوشته‌های این نویسنده پیشکسوت است.

علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش در پیامی نوشت: مرحوم حکیمی، محقق و پژوهشگر ادبیات دینی و تاریخ اسلام بود که سراسر عمر خود را وقف پژوهش و مطالعه در حوزه تاریخ اسلام، تدریس در مراکز آموزشی و تربیت‌معلم و تعمیق و ترویج آموزه های دینی، ادبی و تاریخی کرد.

وی افزود: مرحوم حکیمی در سال ۱۳۸۲ به خاطر نگارش ده ها مقاله و چاپ دو کتاب پیرامون زندگانی امام حسین(ع) و قیام عاشورا، به عنوان خادم فرهنگ عاشورا شناخته شد و لوح تقدیر از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. او در پنجمین جشنواره شهید رجایی نیز به عنوان پیشکسوت برگزیده ملی در محور هنری و ادبی شناخته شد.

کاظمی ادامه داد: حکیمی پس از انقلاب اسلامی، مدتی را در جایگاه معاونت دفتر انتشارات کمک آموزشی خدمت کرد و پس از شرکت در کلاس‌های آموزش ویراستاری انتشارات سمت، از سال ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۵ به عنوان ویراستار کتاب های درسی علوم انسانی دفتر تالیف کتاب های درسی به کار پرداخت و نزدیک ۶۲ کتاب درسی را ویرایش کرد.

وی افزود: در این زمان ریاست کتابخانه‌ی سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی را نیز بر عهده داشت. او از ۱۳۶۵ به سازمان آموزش کودکان و دانش‌آموزان استثنایی رفت و سرپرستی واحد مطالعات و انتشارات آن سازمان را بر عهده گرفت. طی ۲ سال فعالیت در آن سازمان علاوه بر ویرایش کتاب های آن سازمان، چند کتاب، از جمله دو کتاب برای کودکان و دانش آموزان استثنایی ترجمه کرد. حکیمی از ۱۳۶۶ در مدرسه نابینایان خزائلی به آموزش زبان انگلیسی، ادبیات و تاریخ پرداخت.

وی اظهار داشت: حکیمی معتقد بود بسیاری از نویسندگان بدون مطالعه و تحقیق در مورد نهضت حسینی به خلق اثر می پردازند و داستانی تخیلی که به دور از اصول مذهبی است، خلق می کنند. در داستان های تاریخی و نهضتی به ویژه نهضت بزرگ و عظیم عاشورا نباید چاشنی بی حد و اندازه تخیل را وارد کنیم، به محض این‌که داستان و رمان های مذهبی را با تخیل بیاموزیم، تحریف تاریخی آغاز می شود. فقط نویسنده ای که ذهن خلاق داشته باشد، می تواند بدون تحریف و با زبردستی تمام داستان را بنگارد.

قرار است فردا یکشنبه اول مهر، جمعی از نویسندگان، هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر کشورمان ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح با پیکر استاد حکیمی در مقابل تالار وحدت وداع کنند. پیکر این نویسنده و پیشکسوت ادبیات دینی، پس از تشییع در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا به خاک سپرده می‌شود.