یاسوج - ایرنا -رییس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: با حضور به موقع و توان علمی و عملیاتی کارشناسان اورژانس ۱۱۵، هشتمین فرزند مادر ۳۸ ساله اهل منطقه دور دست زیلایی در آمبولانس فوریت‌های پزشکی استان به دنیا آمد.

محمد امین نیکویی نژاد شنبه شب در گفت و گو با خبرنگاران افزود:در آخرین روز تابستان بدنبال تماس همراهان‌ مادرباردار با مرکز ارتباطات اورژانس کهگیلویه و بویراحمد از منطقه پوله زیلایی با شکایت دردهای شکمی این مادر باردار، بلافاصله کارشناس تریاژ تلفنی مرکز ارتباطات، ضمن راهنمایی بیمار و همراهان، در کمترین زمان ممکن نزدیکترین آمبولانس اورژانس ۱۱۵ استان را به محل اعزام کرد.

وی بیان کرد: کارشناسان اورژانس پس از حضور بر بالین بیمار با معاینه وضعیت بالینی او، متوجه زایمان قریب الوقوع مادر باردار می‌شوند.

نیکویی نژاد تصریح کرد: در مسیر انتقال به مرکز درمانی با توجه به وضعیت آناتومیکی نوزادان حین زایمان، مبنی بر وضعیت نوزاد با وضعیت پا(زایمان بریچ)، مدیریت مادر باردار انجام شد و کارشناسان اورژانس با مهارت و توانایی مثال زدنی خود نوزاد را در آمبولانس اورژانس۱۱۵ بدنیا آورده و جان مادر و نوزاد را نجات می‌دهند.

وی تصریح کرد: مادر و نوزاد دختر بعد از خدمات بدو زایمان و تولد، با مراقبت های پیش بیمارستانی و وضعیت پایدار به بیمارستان شهدای لردگان انتقال یافتند و تحت نظر هستند.

به گزارش ایرنا، به‌طور معمول جنین‌ها به صورت سر به پایین در رحم مادر قرار دارند و هنگام زایمان ابتدا سرشان خارج می‌شود هنگامی که جنین در وضعیتی برعکس حالت فوق قرار می‌گیرد و در هنگام زایمان ابتدا با باسن یا پا خارج می‌شود، این وضعیت قرارگیری در رحم را نمایش بریچ و زایمان را زایمان بریچ نامیده می شود که شرایط را برای زایمان طبیعی بسیار سخت می کند.

رئیس مرکز حوادث وفوریت های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: بامداد روز ۳۰ شهریور ماه امسال هم در منطقه بردپهن زیلایی یک زایمان موفق در آمبولانس اورژانس این منطقه انجام گرفت.

وی تاکید کرد: در این ماموریت با کمک کارشناسان فوریت های پزشکی استان نوزاد دختر از مادر ۳۵ ساله به دنیا آمد.

نیکویی نژاد بیان کرد: همه کارشناسان فوریت های پزشکی آموزش های لازم برای انجام فرآیند تسهیل زایمان اورژانسی در شرایط پیش بیمارستانی( منزل و یا داخل آمبولانس ) را فرا گرفته اند.

وی ابراز کرد: چنانچه مادران باردار مراقب های بهداشتی لازم به ویژه در هفته های پایان بارداری و مراجعه زودهنگام به مراکز بهداشتی را رعایت کنند، درصد زایمان داخل آمبولانس تا حد زیادی کاهش می یابد.

نیکویی نژاد تاکید کرد: نیاز است مادران باردار نسبت به مراجعه به هنگام به مراکز بهداشتی و انجام مراقبت های بارداری اهتمام داشته باشند.