تهران- ایرنا- حسین انتظامی نوشت: فروش ۶ ماهه سینمای ایران در حال وارد شدن به کانال همتی هزار میلیارد تومان است. این رکوردشکنی فی‌نفسه خوشحال کننده است اما در این ارتباط باید مواردی را مطرح کرد.

به گزارش ایرنا، حسین انتظامی که در دولت دوازدهم، ریاست سازمان سینمایی را بر عهده داشت، در شبکه اجتماعی خود نوشت: فروش ۶ ماهه سینمای ایران در حال وارد شدن به کانال همتی هزار میلیارد تومان است. این رکورد شکنی فی نفسه خوشحال کننده است. و اما چند ملاحظه

۱. در این ۶ ماه ۱۶.۵ میلیون نفر به سینما رفته اند و متوسط هر سانس ۳۸ نفر بوده که رقم خوبی است.

۲. ۸۹درصد فروش سینما مربوط به ۱۰ فیلم بوده و ۲۸ فیلم دیگر جمعاً ۱۱درصد از فروش داشته اند. (با توجه به دو فیلم پرفروش کمدی که به تازگی به اکران پیوسته‌اند پیش‌بینی می‌شود این نسبت‌ها در هفته‌ها و ماه‌های آینده، آمار را به نفع ۱۰ فیلم اول باز هم تغییر دهد) این توزیع به شدت غیرنرمال، خوب نیست که سیاستگذاری دقیق‌تری در اکران را می طلبد.

۳.از ده فیلم پرفروش فقط دو اثر غیرکمدی هستند این برای سینمای ایران که به ویژه در گونه اجتماعی الهام‌بخش بوده است خبر خوبی نیست که ۸۰ درصد تعداد و فروش ۱۰ فیلم برتر، کمدی باشد.

۴. این درست که فیلمهای کمدی معمولاً پرفروش‌تر هستند اما کمرنگی جدی سهم آثار غیرکمدی (اجتماعی تاریخی کودک و ...) نگران کننده است. امید می‌رود با سیاستگذاری درست، درجه سخافت فیلم های اصطلاحاً کمدی کم شود و به سوی طنز وزین برود.

۵. بخش قابل توجهی از فروش به برکت پخش تبلیغ از کانالهای ماهواره ای فارسی زبان بوده است گفته میشد این چشم پوشی در دولت قبل (استاندارد دوگانه) به برکت همسویی ارکان مختلف نظام بوده است.

۶. با این ارقام خوب اما نمیتوان ادعای رونق سینما را داشت چون سود اصلی این فروش را سینماداران برده اند و سینماگران (شامل سی و اندی صنف) همچنان بی بهره اند چرا که فقط ۸-۷ تهیه کننده و ۸-۷ کارگردان و چند پخش کننده و تعداد معدود فعال دیگر (بازیگر، فیلمبردار، صدابردار، مونتور، منشی صحنه و...) درآمد نسبتا مناسبی داشته اند. این آمار با توجه به جمعیت چندهزار نفری خانه سینما نگران کننده است.