تهران- ایرنا- کاخ سفید شنبه شب اعلام کرد که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن درباره پکن و نگرانی‌های خود در خصوص «فعالیت‌های قهری و بی‌ثبات‌کننده» در دریای جنوب چین دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت که بایدن و کیشیدا بر عزم خود برای حفظ صلح و آرامش در تنگه تایوان و تعهد خود به منظور توسعه و حفاظت از فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی و نیمه‌هادی‌ها تاکید کردند.

این دیدار در چارچوب نشست «چهارگانه» میان سران آمریکا، استرالیا، ژاپن و هند در ایالات متحده انجام شد.

چین ادعای مالکیت بر بیشتر مناطق دریای جنوبی چین را دارد، اما این ادعاها با مناطق دریایی چند کشور دیگر از جمله فیلیپین همپوشانی دارد. در سال ۲۰۱۶ میلادی (۱۳۹۵ شمسی)، دادگاه داوری لاهه ادعاهای چین را رد کرد، اما پکن این حکم را نمی‌پذیرد.

نشست چهارگانه در آمریکا در حالی برگزار شد که هفته گذشته هیاتی نظامی از کشور آمریکا برای گفت‌وگو درباره مسائل مختلف و تنش‌های مربوط به دریای جنوب چین با سفر به شهر پکن، با مقامات نظامی چینی دیدار و گفت‌وگو کردند.

مقامات نظامی آمریکا و چین بعد از دو سال تیرگی روابط دو کشور درباره موضوعات مختلف از جمله تایوان، جنگ روسیه و اوکراین و موضوع تنش‌های دریای جنوب چین گفت‌وگو کردند.

ارتباط بین دو ارتش در سال ۲۰۲۱ قطع شد، زیرا تنش های ایالات متحده و چین به دلیل اختلافات گسترده در مورد موضوعاتی مانند حاکمیت تایوان، منشاء ویروس کرونا و تنش‌های مربوط به مسائل اقتصادی افزایش یافت.

ارتباط دو کشور بعد از دیدار جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در سانفرانسیسکو در نوامبر سال گذشته از سر گرفته شد.