تهران بزرگ - ایرنا - همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید و با اقدامات انجام شده حوزه‌های مختلف ترافیکی و مدیریت شهری، تهران با آمادگی به استقبال از فصل پاییز، بازگشایی مدارس و حضور دانش آموزان و دانش پژوهان رفته است.

به گزارش ایرنا، شهردار تهران صبح یکشنبه با حضور در مرکز کنترل ترافیک پایتخت ضمن بازدید از آخرین روند ترافیکی معابر اصلی و بزرگراهی شهر، در جلسه‌ای هم تحت عنوان ستاد استقبال از مهر با حضور عوامل پلیس راهور و مدیران شهری حضور یافت.

معاون حمل و نقل شهرداری تهران در این جلسه از ایمن سازی معابر منتهی به ۳۹۴ مدرسه خبر داد و گفت: ۳۹۴ مدرسه تا شعاع ۲۰۰ متری ایمن سازی شده همچنین ۶ جرثقیل سنگین برای روان سازی ترافیک و جابجایی احتمالی خودروهای پارک شده مزاحم در معابر مستقر کردیم.

مهدی گلشنی اظهار کرد: در موضوع ارتقای کیفیت حمل و نقل عمومی نیز ۲ هزار و ۱۰۰ اتوبوس امروز در خطوط شهری فعال است و در خطوط منتهی به مدارس و دانشگاه‌ها نیز اتوبوس ویژه مستقر شده است.

وی از ساماندهی سرویس‌های مدرسه و نصب برچسب بر روی این خودروها خبر داد و افزود: در مهر ماه سال گذشته در مناطق ۳، ۱۱ و ۱۰ تهران شاهد بیشترین حجم ترافیک بودیم که اوج ترافیک صبحگاهی از ساعت ۶ و نیم تا ۸ صبح بود بطوریکه طول ترافیک تهران در هفته اول مهر ماه نسبت به هفته دوم مهر، ۲۲ درصد بیشتر گزارش شده بود.

به گفته وی، ۲۱ هزار متر مربع اصلاح هندسی در معابر پایتخت داشتیم و ۹۳۰ کیلومتر خط کشی محوری و اصلاح زمانبندی چراغ‌های راهنمایی در معابر نیز در دستور کار قرار گرفت.

افزایش ۳۰ درصدی ترافیک تهران

رییس پلیس راهور تهران بزرگ نیز در این جلسه از شناسایی ۱۰۵ گلوگاه پرترافیک شهری پایتخت خبر داد.

سرهنگ سید ابوالفضل موسوی پور در خصوص آخرین وضعیت بار ترافیکی در تهران هم گفت: اکنون شاهد افزایش ۳۰ درصدی ترافیک در مسیرهای بزرگراهی هستیم.

وی اظهار کرد: بزرگراه‌های مرکزی و شرقی پایتخت از جمله نواب، شرق به غرب همت شاهد بار ترافیکی سنگین تردد خودروها هستیم.

گشت مشترک تاکسیرانی و پلیس راهور

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران نیز در این جلسه اظهار کرد: گشت مشترک پلیس راهور و تاکسیرانی راه اندازی شده و ساماندهی سرویس مدارس در دستور کار است.

شادی مالکی افزود: بدون تایید صلاحیت راننده و ایمنی خودرو امکان فعالیت خودروها در قالب سرویس مدرسه نیست.

وی همچنین از تمهیدات ویژه و کنترل ورود و خروج تاکسیران در پایانه‌های مسافربری درون شهری نیز خبر داد.

فعالیت ۲۱۰۰ دستگاه اتوبوس در خطوط شهری پایتخت

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران نیز گفت: از امروز ۲ هزار و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس در خطوط شهری تهران آماده خدمت رسانی به مردم است.

مهدی علیزاده اظهار کرد: با ورود این تعداد اتوبوس می‌توانیم تا حدودی در خطوط پر مسافر سرفاصله حرکت اتوبوس‌ها را مدیریت کنیم.

ورود نسل جدید دوربین‌ها به تهران

مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران نیز با بیان اینکه برای اورهال دوربین‌های موجود قراردادی منعقد شد و به زودی نسل جدید دوربین‌ها که نوع تردد را پشتیبانی می‌کند بارگذاری می‌شود گفت: همچنین درباره ۶۰۰ سامانه ثبت سرعت مناقصه برگزار شده تا سرعت متوسط بزرگراهی کنترل شود. 

حمید برادران با بیان اینکه در حال رایزنی با شرکت همراه اول هستیم که الگوریتم مبدا و مقصد را داشته باشیم تا دیگر از سامانه‌های خارجی ثبت اطلاعاتی نداشته باشیم گفت: به‌روزرسانی سامانه زمان‌بندی چراغ‌های راهنمایی تقاطع‌ها با کمک گروه‌های دانشگاهی انجام شده است و با همکاری مجموعه‌های مختلف سامانه دسترسی خودروهای امدادی راه‌اندازی می‌شود تا در صورت وقوع حادثه و انسداد معابر به آنها کمک شود.

وی اظهار کرد: برای ۲ تونل رسالت و توحید که دچار اختلال شده بود همه تجهیزات به مدار برگشت و طرح به‌روزرسانی شده برای جایگزینی اسکادای ایرانی در دستور کار قرار گرفت.

برادران خاطرنشان کرد: الگوی ترافیکی امسال بسیار به سال گذشته شباهت دارد ۱۳ درصد در کل شهر نسبت به هفته گذشته و ۱۴ درصد نسبت به همین روز در سال گذشته تغییر کرده است همچنین طول ترافیک نسبت به سال گذشته‌ هفت درصد افزایش پیدا کرده است.

۶ طرح ویژه برای روان‌سازی ترافیک در پایتخت

معاون استاندار و فرماندار تهران ضمن قدردانی از اقدامات صورت گرفته برای روان‌سازی ترافیک اول مهرماه گفت: پیش‌بینی‌های انجام شده اثرات مثبتی روی ترافیک تهران گذاشته است.

احمد قیومی افزود: تمهیدات خوبی از سوی شهرداری تهران صورت گرفته و شاهد تلاش چند ماهه آنها هستیم و با این اقدامات بهره‌وری کار را بالا برده و باعث شدند با هر آنچه که در اختیار دارند خدمات بیشتری را ارائه دهند.

وی با بیان اینکه ۶ طرح ویژه عمرانی برای اول مهر ایجاد شده که هر کدام سهمی را در روان‌سازی ترافیک داد گفت: با مجموع این اقدامات در حوزه عمرانی، تغییر ساعات،  سرویس مدارس و دیگر برنامه‌ها، امروز شاهد یک ترافیک آرام و منظمی برای بازگشایی مراکز تحصیلی هستیم. شرکت متروی تهران هم تلاش کرد سرفاصله خطوط را حداقل به پنج دقیقه برساند و خدمت‌رسانی هفته اول را برای محصلان رایگان کند. امیدوارم با برنامه‌ریزی مناسب شهرداری تهران تا پایان سال با ورود این ناوگان ویژه حمل و نقل عمومی از سرویس‌دهی خوب بهره‌مند باشیم.

رییس سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌های کشور نیز در این جلسه گفت: امسال به دنبال اینکه آیین‌نامه سرویس مدارس هم متفاوت شده بود و بار کار به دوش شهرداری افتاده بود جلسات ویژه‌ای با دولت برای هماهنگی برگزار شد.

حمید جمالی‌نژاد با بیان اینکه در رایگان شدن حمل و نقل عمومی برای محصلان در هفته اول مهرماه شهرداری تهران پیشقدم شد و در بین سایر کلانشهرها  هم این موضوع اتفاق افتاد اظهار کرد: برای نوسازی ناوگان عمومی خیز بزرگی برداشته شده است اما شهرداری برای رسیدگی به این امر نباید از سوی حاکمیت تنها بماند.  

 اتوبوس‌های برقی به بندر رسیده است

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز گفت: با برگزاری ستاد استقبال از مهر در چهار کارگروه فعال شد که مهم‌ترین آنها روان‌سازی ترافیک و افزایش ناوگان بود.

محسن هرمزی ادامه داد: در حوزه واگن‌های اورهال شده ۱۴۲ رام قطار و همچنین ۲ هزار و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در خطوط پایتخت وجود دارد و ۶ هزار تاکسی هم به خطوط اضافه شده است. نسبت به مهرماه سال گذشته پیش‌بینی می‌شود تا ۲۰ درصد افزایش ترافیک برسد.

وی اضافه کرد: تمهیدات ویژه‌ای در حوزه شناورسازی ساعت ادارات در نظر گرفته شده که در نقطه به نسبت مناسبی است. نزدیک به سه هزار دستگاه اتوبوس تا پایان سال به ناوگان با کمک دولت اضافه می‌شود.

معاون شهردار تهران گفت: بخش اول اتوبوس‌های برقی به بندر رسیده و امیدوارم تا پایان مهرماه شاهد رونمایی از آنها باشیم و در روزهای جاری شاهد ورود ۱۰۰ اتوبوس داخلی به ناوگان هستیم.