تهران- ایرنا- امروز و همزمان با اول مهرماه تعدادی از مسئولان با حضور در مدارس به صورت نمادین زنگ آغاز سال تحصیلی را به صدا درآوردند و رسما مدارس فعالیت خود را شروع کردند.

گروه جامعه ایرنا - دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهور کشورمان اولین مسئولی بود که راس ساعت ۸ صبح با حضور در مدرسه دکتر حسن عسکری شیرازی در منطقه ۱۷ تهران با نواختن زنگ مهر، ایثار و نماز با همراهی دختر شهید بابایی در آیین بازگشایی مدارس شرکت کرد نواخته شد.

دکتر پزشکیان در ادامه به صورت نمادین در برخی کلاس های درس این مدرسه حضور یافت و با دانش آموزان گفت و گو کرد.

رئیس جمهور در این آیین پرسش مهر امسال را مطرح کرد و گفت: راه وفاق در مدرسه و تاثیر آن در فردای کشور چیست؟

وی در جمع دانش آموزان این مدرسه با تاکید بر اینکه فردای کشور با دوستی و محبت ساخته خواهد شد، گفت: با دعوا و اختلاف مشکل مملکت حل نخواهد شد.

رئیس جمهور تاکید کرد: باید مدیران و سیاستگذاران به فکر ایجاد عدالت و امکانات کافی برای همه باشند و معلمان عزیزمان هم باید فکر این باشند که علم و مهارت خود را به گونه‌ای ارتقا دهند که دانش‌آموزان بدون دردسر رشد کنند و سازنده فردای کشور با دوستی و محبت باشند.

پزشکیان با اشاره به اینکه با دعوا و اختلاف مشکل مملکت حل نخواهد شد، خطاب به دانش آموزان گفت: باید کاری کنیم که شما آگاهی و مهارت پیدا کنید و بخواهید و بتوانید برای ایران‌تان افراد مفیدی باشید، اگر خوب درس بخوانید و البته اگر ما هم خوب کار کنیم تا بستر برای آموزش شما ایجاد شود، فردای کشور بهتر از آنچه هست با حضور شما شکل خواهد گرفت.

رئیس جمهور تاکید کرد: تلاش می کنیم ساختار آموزش و پرورش کشور را به گونه ای رقم بزنیم تا فضای تحصیل برای شما فراهم شود، باید کاری کنیم این امکانات در همه کشور برای مردم شکل بگیرد.

اولین و آخرین ایستگاه قطار پیشرفت و توسعه کشور مدرسه است

وزیر آموزش و پرورش نیز صبح امروز که رئیس جمهور را در آیین بازگشایی مدارس همراهی می کرد، در سخنانی با بیان اینکه راه سربلندی ایران اسلامی از مدرسه می گذرد، گفت: اولین و آخرین ایستگاه قطار پیشرفت و توسعه کشور مدرسه است.

علیرضا کاظمی اظهار داشت: امروز در آغاز بهار تعلیم و تربیت در هفته بزرگداشت دفاع مقدس، فرهنگیان کشور با مردم و شهدا پیمان می بندند که در راه اعتلای نظام تعلیم و تربیت دریغ نورزند.

وی خطاب به معلمان و مدیران مدارس تاکید کرد: چشم امید کودکان و نوجوانان ایران به شماست؛ اینکه گفته اند معلمی هنر است، شعار و اغراق نیست بلکه یک حقیقت انکار ناپذیر است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: باید با تأسی از پیامبر مهربانی و عطوفت پا به عرصه گذاشته و آینده کودکان را روشن‌تر بسازیم و در میان آموختن الفبای علم و دانش، الفبای خوب زیست را بیاموزیم.

کاظمی ادامه داد: بنده به عنوان خادم نظام تعلیم و تربیت برای ارتقای معلمان از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنم، توسعه عدالت و ارتقای کیفیت، ایجاد تعلق بیشتر به باورها و ارزش‌های دینی و ملی و توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز جزو مهمترین اولویت‌هاست و خوشحالیم که آموزش و پرورش دولت چهاردهم، اندیشه را در اولویت خود قرار داده است.

علم با اخلاق راهگشاست

همچنین امروز آیین بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید با حضور «فاطمه مهاجرانی» سخنگوی دولت در هنرستان امام محمد باقر (ع) واقع در منطقه ۱۵ شهر تهران برگزار شد.

سخنگوی دولت در این آیین ضمن تبریک آغاز سال جدید تحصیلی، تصریح کرد: دختران عزیزم، موفقیت یک امر فردی نیست، افرادی هستند که بستری را برای ما فراهم می‌کنند که ما آن را به دست آوریم. امروز ما در مدرسه‌ای هستیم که حاج آقا سلیمی آشتیانی خیرمدرسه ساز آن را احداث و مقدمات رشد و پیشرفت شما را فراهم کرده است.

وی افزود: آغاز ماه مهر همراه است با شروع مدارس و اتفاقی که ۴۴ سال قبل افتاد و آن چیزی نبود جز جنگ تحمیلی، جانبازان، شهدا و عزیزانی که وجود خود را فدا کردند که خیر جمعی ما حاصل شود، شما در مسیر فنی و حرفه‌ای و کار و دانش قدم گذاشتید، برای زندگی خود یک فلش بکشید و هر گاه مسیر را گم کردید به فلش نگاه کنید. زندگی پر از راهزن است؛ موبایل‌ها راهزن هستند و زمان ما را از ما می‌دزدد.

مهاجرانی گفت: جامعه به اندازه‌ای توسعه یافته می‌شود که آدم‌ها دانه‌هایی بکارند که دیگران برداشت کنند، از خیران مدرسه ساز تا کسانی که جنگیدند برای وطن، اینها کسانی هستند که چیزی کاشتند تا دیگران برداشت کنند و این چیزی نیست جز خیر جمعی که چراغ راه ماست.

وی اظهار داشت: علم به تنهایی راهگشا نیست، علم با اخلاق راهگشاست. کسی که اخلاق داشته باشد به خیر جمعی فکر می‌کند. آموزش امر فردی نیست بلکه جمعی است.آدمی که اخلاق داشته باشد یاد می‌گیرد که باید در کار خیر پیشگام باشد، یاد می‌گیرد که باید به خیر جمعی فکر کند و به دیگران بیاموزد.

دانش‌‎آموزان آینده ایران را فارغ از نژاد ، زبان و قومیت می‌سازند

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده نیز که امروز در دبیرستان دخترانه باهنر تهران حضور یافته بود ضمن به صدا درآوردن زنگ آغاز سال تحصیلی جدید در سخنانی گفت: دانش آموزان آینده ایرانی را می سازند که در آن همه انسان ها فارغ از نژاد و زبان و قومیت در کنار هم زندگی می کنند.

زهرا بهروز آذر در این آیین با بیان اینکه سه سال در این مدرسه تحصیل کرده است، اظهار داشت: دوست داشتم در اولین باری که به‌ عنوان معاون رئیس‌جمهور زنگ مدرسه را به صدا درآورم کنار کسانی باشم که با هم خاطره داریم و به آنها بگوییم شما افرادی هستید که قرار است آینده ایران را بسازید، ایرانی که در آن همه انسانها فارغ از نژاد و زبان و قومیت با هم زندگی می کنند و زیست مسالمت‌آمیز داشته باشند.

وی افزود: می خواستم کنار شما باشم تا بگویم قدر روزها را بدانید زیرا این روزهایی که سپری می کنید هیچ وقت تکرار نمی‌شود؛ قدر لحظه لحظه دوستی هایی را که اینجا با همدیگر می سازید، بدانید و بدانید که این مهمترین سرمایه‌ای است که بعدها از آن استفاده می کنید.

معاون رئیس جمهور خطاب به دانش آموزان با بیان اینکه امروز شما برای آموختن علم و دانش و ساختن روابط دوستی اینجا هستید، گفت: مهارت کار تیمی را یاد بگیرید، مهارت حل مساله را یاد بگیرید، یاد بگیرید که چطور به مسائل از زوایای مختلف نگاه کنید و بدون قضاوت بتوانید بهترین راه حل را پیدا بکنید، بتوانید با همدیگر گفت‌وگو کنید و روی حل یک مساله به وفاق برسید.

نگاه آینده محور به مسائل محیط زیست در کتب درسی حتماً باید فراگیر شود

شینا انصاری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز صبح امروز زنگ مهر مدرسه پروین اعتصامی را در شهرستان قدس در غرب استان تهران را به صدا در آورد و در سخنانی گفت: در خصوص آشنایی بیشتر دانش آموزان در کتب درسی در دهه گذشته آموزه های محیط زیستی به کتب درسی دانش‌آموزان اضافه شده که اتفاق خوبی است ولی این مساله نیازمند افزایش بیشتر این موضوعات در کتب درسی است.

وی افزود: نکته مهم در این خصوص آموزش‌های تئوری در کنار آموزش‌های عملی است که در این راستا امروز شاهد اتفاقات خوبی در مدرسه پروین اعتصامی در رابطه با آموزش‌های عملی و تئوری هستیم و به همت مدیر مدرسه بسیاری از تکنیک‌ها و روش‌های محیط زیستی در حوزه‌های مختلف همچون پسماند، مدیریت مصرف آب، پسماندهای خطرناک و غیره به دانش آموزان با روش‌های عملی آموزش داده می‌شود که مساله بسیار ضروری است لذا نگاه آینده محور به مسائل محیط زیست در کتب درسی حتماً باید فراگیر شود .

معاون رئیس جمهور یادآور شد: این آموزش‌ها در مدارس درحال حاضر انجام می‌گیرد ولی نیازمند افزایش آن به صورت گسترده‌تر هستیم که در این راستا تفاهم‌نامه‌هایی مشترک بین آموزش و پرورش و محیط زیست عملیاتی خواهد شد تا بتوانیم اقدامات آموزشی را به نحو بهتری در مدارس اجرایی کنیم.

دولت به دنبال رفع کمبود نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش است

علاء الدین رفیع زاده معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور نیز ضمن حضور در دبیرستان باهنر کرج و نواختن زنگ آغاز سال تحصیلی گفت: دولت به دنبال رفع مشکلات وزارت آموزش و پرورش در حوزه تامین نیروی انسانی است.

وی افزود: امیدواریم با کمک کارشناسان سازمان اداری و استخدامی بتوانیم با استفاده از روش های کارشناسانه این سازمان مشکلات بخش آموزشی کشور را مرتفع کنیم .

وی بیان کرد: دولت چهاردهم اکنون در حال استقرار است و یکی از برنامه های اصلی ما با استفاده از آمایش سرزمین بررسی دقیق نیازمندی های وزارت آموزش و پرورش در جذب معلمان است .

تاکید بر مطالبه‌گری، گفتمان‌سازی و داشتن نگاه نقادانه دانش‌آموزان

فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی نیز با حضور در مدرسه دخترانه «حاج حسین مکتبی و اولاده» در منطقه ۱۶ تهران و نواختن زنگ آغاز سال تحصیلی جدید در سخنانی با تاکید بر مطالبه‌گری، گفتمان‌سازی و داشتن نگاه نقادانه پس از بررسی نظرات موافق و مخالف، گفت: درصورت توجه دانش‌آموزان به چنین مواردی، عرصه توسعه و برگ‌های زرین دیگری در این کشور رقم می‌خورد.

وی با بیان اینکه «سنجه‌های کشورهای توسعه یافته در توجه آنها به علوم انسانی نمود پیدا می‌کند»، گفت: در دنیای فناوری، کشورهایی پیشرفت واقعی را رقم می‌زنند که به انسان و انسان‌مدار بودن و چگونگی ارتباط با معنویت و خداوند اهمیت می‌دهند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اینگونه موارد در کشوری که تمدن چند هزار ساله دارد بسیار پررنگ‌تر است، اظهار داشت: با همه مشکلاتی که هم اکنون با آن‌ها مواجه هستیم، اگر نسل شما شاد و امیدوار باشد به طور قطع روزهای بهتری خواهیم داشت.

صادق در بخش دیگری از سخنانش به دانش آموزان دبیرستان دخترانه حاج حسین مکتبی و اولاده، گفت: ما در کشوری زندگی کردیم که روزهای سختی را پشت سر گذاشته‌ایم و فرایند به گونه‌ای پیش رفته است که مسئولیت یک وزارتخانه مهم و با فعالیت زیربنایی به یک بانو واگذار می‌شود. پس باور داشته باشید در سال‌های آینده شما دختران و نسل شما زنگ مدارس را به صدا در می‌آورند.

اول مهر نقطه عطفی در تقویم ملت ایران است

اسکندر مومنی وزیر کشور نیز امروز در دبیرستان دخترانه ابرار سنندج پس از به صدادرآوردن زنگ آغاز سال تحصیلی جدید گفت: اول مهر نقطه عطفی در تقویم ملت ایران و روز شور و شوق برای فراگیری علم و دانش است؛ امروز سراسر کشور دست به دست هم داده اند تا آغازین روز سال تحصیلی به بهترین نحو برگزار شود.

وی اظهار کرد: امروز جهت‌گیری‌ همه ایرانیان به سمت علم و دانش است و بیش از ۱۵میلیون دانش‌آموز، والدین آنان و معلمان و فرهنگیان آغاز سال تحصیلی جدید را جشن می گیرند.

وزیر کشور با بیان اینکه دانش آموزان آینده سازان این مرز و بوم هستند، اضافه کرد: دانش‌آموزان در تاریخ این سرزمین نقش برجسته‌ای داشته و وظیفه آنان تنها تمرکز بر علم و دانش نیست چراکه شهدای زیادی از میان همین دانش‌آموزان برای حفظ این سرزمین به جبهه‌ها رفتند و در مقابل دشمنان ایستادند و امنیت کنونی را برای به ارمغان آوردند.

مومنی با بیان اینکه خوشحالم امروز در دبیرستان دخترانه و در بین دانش آموزان دختر این سرزمین هستم، گفت: در نظام جمهوری اسلامی احترام ویژه‌ای برای بانوان و شان آنان قائل است و هیچ مسیری برای این قشر بسته نیست. امروز در هیات وزیران و کابینه دولت چهادهم، چهار بانوی فرهیخته وجود دارند و هیچ عرصه‌ای ازعلم و دانش و مسئولیت‌های اجتماعی برای بانوان بسته نیست و بانوان در همه عرصه ها پا به پای با پا بای مردان حضور گسترده دارند.

هنرستان‌های هنرهای زیبا بزرگان زیادی را به کشور معرفی کرده است

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن حضور در هنرستان هنرهای زیبای تهران در آیین آغاز سال تحصیلی جدید شرکت کرد و گفت: این هنرستان بیش از یکصد سال سابقه تاریخی در ایران دارد؛ شاگردانی که بعدا از بزرگان هنر شدند در این هنرستان‌ها تحصیل کردند.

وی تصریح کرد: تقریبا همه استان ها یک هنرستان پسرانه و دخترانه دارند این چشم اندازی بود که در دولت دوازدهم (که مسئولیت داشتم) درنظر گرفتم؛ ۲۰ هنرستان در دولت دوازدهم شکل گرفت که یکی از آنها هنرستان مشهد بود که امسال خوشبختانه نفر اول کنکور هنر را معرفی کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: چشم اندازی که می توان داشت این است که در چند برنامه پنج ساله به نقطه‌ای برسیم که همه شهرهای بزرگ ایران دارای هنرستان هنرهای زیبا باشند؛ هنرستان های عمومی هم هنر را تدریس می کنند اما ویژگی هنرستان های هنر این است که به صورت تخصصی و استاد - شاگردی تدریس صورت می گیرد.

در این مراسم با حضور صالحی گالری پیچ شمران (که در یکی‌ از هنرستان های تهران آغاز به کار کرده‌ بود) و سینمای یکی از هنرستان‌های تهران افتتاح و از سامانه هنرستان هنرهای زیبای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد و در ادامه نیز از رتبه های برتر کنکور تجلیل به عمل آمد.

رقابت‌های درسی نباید مانع کارهای تیمی شود

ستار هاشمی وزیر ارتباطات و ‌فناوری اطلاعات هم از دیگر مسئولانی بود که صبح امروز و همزمان با آغاز سال تحصیلی برای به صدا درآوردن زنگ مهر به دبیرستان فرزانگان رفت و در سخنانی گفت: نکته مهم امروز این است که ما کمتر به کارهای تیمی توجه می‌کنیم. رقابت‌های درسی نباید مانع از کنار هم بودن شود. یکی از مهم‌ترین کارکردهای کار تیمی قبول مسئولیت‌های اجتماعی است.

وی افزود: مسئولیت‌هایی که دانش‌آموزان فرزانه در کشور دارند، نباید صرفا نگاه یک بعدی و پرداختن به بحث آموزش و تحصیل باشد، زیرا این روش راه به جایی نخواهد برد. ما باید ابعاد مختلفی را در کنار یکدیگر دنبال کنیم و در کنار تحصیل به مبانی اعتقادی توجه ویژه داشته باشیم.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: نکته‌ای که رئیس جمهور در مناظرات انتخاباتی و پس از آن مدنظر قرار دادند، بحث وفاق است. اگرچه وفاق در کلام ساده است اما در عمل پیچیدگی‌ زیادی داشته و نیاز به نگاه هم افزایی دارد.

هاشمی افزود: استفاده از هوش مصنوعی یکی از مهم‌ترین دروسی است که باید امروز مدنظر قرار گرفته شود. توجه به دروس ریاضی را مدنظر قرار دهید زیرا این امر در تمامی مسیر همراه شما خواهد بود. هوش مصنوعی بسیاری از شغل‌ها را در معرض خطر انقراض قرار داده است.

در پایان این مراسم، وزیر ارتباطات ۲ سوال مطرح کرد تا به چند پاسخ درست جوایزی اهدا شود؛ چطور می‌توانیم از ظرفیت هوش مصنوعی برای تولید محتوا استفاده کنیم. ایده شما برای این موضوع چیست؟ سوال بعدی این است که تعریف شما از اینترنت امن چیست و چه پیشنهادی برای این موضوع دارید.

تاکید بر آموزش دانش‌آموزان در خصوص زندگی سالم

محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز امروز اول مهرماه و همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳، با حضور در دبیرستان دخترانه حسنیه منطقه ۲ آموزش و پرورش تهران، با تاکید بر اینکه مسائلی مانند جوانی جمعیت و مؤلفه‌های مربوط به زندگی سالم از تغذیه تا نحوه درست نشستن باید در کانون توجه قرار گیرد، گفت: لازم است بسته‌های آموزشی مرتبط با زندگی سالم به میزان حداقل یک ساعت در هر هفته در اختیار معلمان و دانش‌آموزان قرار گیرد.

وی افزود: براساس تفاهم‌نامه‌های منعقد شده، رسیدگی به مسائلی مانند تغذیه، وزن و فعالیت‌های ورزشی دانش‌آموزان باید در کانون توجه قرار گیرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: سلامت باید از بدوتولد تا زمان مرگ در کانون توجه قرارگیرد نه اینکه در زمان بیماری به یک مولفه مهم تبدیل شود. پیشگیری از بیماری‌ها باید در کانون توجه قرار گیرد نه اینکه فقط درمان مورد توجه باشد. زیرا سلامت و اهمیت این مولفه می‌بایست به وسیله «آموزش همگانی» و «آموزش و پرورش» برای مردم تشریح شود.

ظفرقندی اظهار امیدواری کرد تا با همکاری مشترک با وزارتخانه‌های آموزش‌وپرورش و ورزش و جوانان، شهرداری‌ها و سایر مجموعه‌ها بتوانیم زمینه‌ساز زندگی سالم و پیشگیری از بیماری‌ها را فراهم کنیم.

وی یادآور شد: یک اداره‌ کل به منظور پایش سلامت دانش‌آموزان در وزارت آموزش‌وپرورش ایجاد شده است، براساس تفاهم‌نامه‌های منعقد شده، رسیدگی به مسائلی مانند تغذیه، وزن و فعالیت‌های ورزشی دانش‌آموزان باید در کانون توجه قرار گیرد اما رسیدگی به این مسائل باید با حمایت‌های وزارت بهداشت به طور جدی اعمال شود تا در آینده یک جامعه جوان سالم داشته باشیم.

تحصیل برای یافتن راه درست زندگی است

امین حسین رحیمی وزیر دادگستری امروز یکشنبه یکم مهر با حضور در هنرستان دخترانه شهادت در منطقه ۶ آموزش پرورش، زنگ آغاز سال تحصیلی جدید را به صدا در آورد و در سخنانی گفت: بسیاری جان و زندگی خود را فدا کردند تا ما در امنیت و آسایش زندگی کنیم، همه ما به خصوص مسئولان باید نسبت به خون شهدا و ایثار و از خودگذشتگی همه کسانی که از میهن دفاع کردند دغدغه و اهتمام جدی داشته باشند.

وی اظهار داشت: تحصیل برای یافتن راه درست زندگی است و دولت بر اساس قانون وظیفه دارد زمینه تحصیل همه دانش آموزان و همه فرزندانی که در سن آموزش هستند فراهم کند همچنین وظیفه دیگر دولت فراهم آوردن زمینه اشتغال و بهره‌مندی از دانش کسب شده در دوره تحصیل برای پیشرفت کشور است و همه تلاش خود را در این زمینه به کار می‌بندد.

آمادگی  پلیس تهران برای امنیت انتظامی و ترافیکی دانش‌آموزان

سردار عباسعلی محمدیان رئیس پلیس تهران بزرگ نیز در مدرسه شاهد رهروان امام خمینی (ره) در شهرک آپادانای تهران حضور یافت و در سخنانی به شهروندان اطمینان داد که امنیت انتظامی و ترافیکی دانش‌آموزان را پلیس به صورت ۱۰۰ درصدی مهیا می‌کند و از مدت‌ها پیش ماموران تمهیدات لازم را در این زمینه تدارک دیده‌اند.

وی در سخنانی خطاب به دانش‌آموزان این مدرسه گفت: به شهدای انقلاب کسانی که جانشان را تقدیم کردند تا سایه جمهوری اسلامی در این کشور حاکم شود؛ درود می‌فرستیم.

به گفته سردار محمدیان، پلیس مسئول تامین امنیت آحاد مردم است اما دانش‌آموزان به دلیل شور و حال جوانی ممکن است بیشتر مورد طمع دشمن قرار گیرند و یا در طول مسیر مدرسه ممکن است تهدیداتی وجود داشته باشد که ما از مدت‌ها قبل برای این امر آماده‌ایم.

طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش ۱۶ میلیون و ۶۱۵ هزار دانش آموز در سال تحصیلی جدید در ۱۱۷ هزار ۱۴۰ مدرسه ثبت نام و سال تحصیلی جدید را آغاز کردند.