شهرکرد- ایرنا- مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در شرایطی در این استان به پایان رسید که بارش‌ها در مقایسه با میانگین بلندمدت ۱۶ درصد کاهش داشته است.

معصومه نوروزی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بارش‌های سال زراعی که پشت سر گذاشتیم در مقایسه با میانگین بلندمدت با کسری ۱۶ درصدی معادل ۱۰۷ میلیمتر کاهش همراه شده است.

وی ادامه داد: همچنین بارش‌های سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در مقایسه با سال گذشته آن ۱۲ درصد کمبود را نشان می‌دهد و بر همین اساس چهارمحال و بختیاری دومین استان کم‌بارش‌ کشور پس از گیلان گزارش شد.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه سال‌های متوالی خشکسالی در این استان در حال تکرار است تصریح کرد: نقشه‌های موجود گویای آن است که سال زراعی جدید نیز با خشکسالی آغاز می‌شود و بارش‌های موثر پاییز کمتر از نرمال و دیرتر از موعد شکل می‌گیرد.

نوروزی به تغییرات دمایی استان در سال زراعی گذشته نیز اشاره کرد و گفت: دمای میانگین استان در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در مقایسه با میانگین بلندمدت ۱.۸ درجه سانتی‌گراد گرم‌تر شد.

وی وقوع خشکسالی در استان را ناشی از تغییرات اقلیمی اعلام کرد و افزود: در چنین شرایطی مدیریت منابع یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

به گزارش ایرنا، خشکسالی‌های اخیر چهارمحال و بختیاری از سال آبی ۸۵-۸۶ آغاز شده است و در طول این سالها پیامدهای ناگواری بر منابع آب، محیط‌زیست و فعالیت‌های اقتصادی این استان برجا گذاشته است.

این استان سرچشمه ۲ رودخانه زاینده‌رود و کارون و بخشی از رودخانه دز است و هرگونه تغییرات اقلیمی در این استان، استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.