تهران - ایرنا - رئیس کمیته محیط زیست کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، شهرداری‌ها را یکی از اصلی‌ترین عوامل‌ قطع درختان در شهرها دانست و افزود: ترکیب اعضای کمیسیون ماده ۷ شهرداری‌ها باید اصلاح شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، سمیه رفیعی روز یکشنبه - اول مهرماه - تغییر ترکیب کمیسیون ماده ۷ شهرداری‌ها را ضروری دانست و به خبرنگاران گفت: کمیسیون ماده ۷ شهرداری وظیفه نظارت بر اجرای قانون و همچنین تشخیص باغات در محدوده شهری را برعهده دارد و حتی اگر خود شهرداری بخواهد درختی را قطع کند باید درخواست خود را به کمیسیون ماده ۷ اعلام کند.

رئیس کمیته محیط زیست کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ترکیب کمیسیون ماده ۷ شهرداری‌ها، افزود: یک عضو شورای شهر و یک معاون شهردار و ۲ عضو کمیسیون عملاً تصمیم‌گیران اصلی برای قطع درختان هستند. حال سوال این است که چه نظارتی بر کمیسیون و تصمیمات اتخاذ شده وجود دارد؟

وی درباره گزارشات متعدد وصول شده درباره قطع درختان توسط شهرداری‌ها و سایر افراد حقیقی و حقوقی به فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم گفت: در پی دریافت این گزارشات فراکسیون محیط زیست مجلس موضوع را در دستور کار خود قرار داد و پس از بررسی‌های کارشناسی و استفاده از نظرات دستگاه‌های مختلف به خصوص کارشناسان وزارت کشور و استانداری تهران مشخص شد نقص در ماده ۷ آئین نامه اجرایی ماده یک قانون اصلاح قانون حفظ و گسترش فضای سبز و همچنین اجرای ناقص این آیین نامه از دلایل عمده این تخلفات است.

رفیعی با بیان اینکه «بررسی‌ها نشان داد که عمدتاً شهرداری‌ها یکی از اصلی‌ترین عوامل‌ قطع اشجار در سطح شهرها هستند»، تاکید کرد: از طرفی با دقت در ترکیب اعضای کمیسیون ماده ۷ که تصمیم گیرنده در خصوص قطع اشجار هستند، مشخص می‌شود، که اعضای این کمیسیون در کلانشهرها و سایر شهرها عمدتاً از اعضای شهرداری‌ها و شورای شهر هستند؛ لذا اینگونه به ذهن متبادر می‌شود که برای پروژه‌های عمرانی که عمدتاً شهرداری‌ها در سطح شهرها انجام می‌دهند به راحتی می‌توانند نسبت به قطع اشجار تصمیم بگیرند.

وی تصریح کرد: در این راستا مجلس تصمیم گرفت با پیگیری از شورای عالی استان‌ها که مرجع تصمیم‌گیری در خصوص اصلاح این آئین‌نامه است، مذاکراتی انجام شود که در این خصوص جلسه‌ای توسط کمیته محیط زیست کمیسیون کشاورزی مجلس برگزار شد و ابعاد مختلف موضوع مورد بررسی قرار گرفت.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس خاطرنشان کرد: در این جلسه مقرر شد نمایندگان استانداری تهران و تعدادی از استان‌های دیگر گزارشات کاملی از قطع اشجار به شورای عالی استان‌ها ارائه کنند و شورای عالی نیز پس از بررسی این گزارشات در جلسه دیگری در مجلس به بررسی دقیق‌تر ابعاد موضوع بپردازد و در نهایت نسبت به اصلاح آئین نامه مذکور و ترکیب اعضای آن به خصوص عضویت نمایندگان استانداری، سازمان حفاظت محیط زیست و سایر نهادهای مرتبط تصمیم‌گیری شود.