تهران-ایرنا- روزنامه انگلیسی آبزرور نوشت: غزه بزرگترین شکست سیاست جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا است و کاخ‌سفید قادر به توقف جنگ نیست و با بی‌تفاوتی خود فقط به آن دامن می‌زند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، روزنامه آبزرور افزود، به نظر می رسد سیاست ادعایی مهار جنگ در کاخ سفید با نگرانی دموکرات ها درباره آینده سیاسی این حزب اجرا می شود.

این رسانه نوشت: بحران خاورمیانه به نقطه عطف بسیار خطرناکی رسیده است. این بحران ناشی از شکست دیپلماسی بین المللی در یک سال گذشته، بی نتیجه بودن مذاکرات آزادی اسرا و آتش بس، شکست اعتراضات، تهدید به تحریم و فشارهای اخلاقی، سیاسی و حقوقی برای توقف کشتار در غزه است.

آبزرور نوشت: در حالی که چشم اندازی از صلح و خروج از این بحران وجود ندارد، احتمالا تنش ها افزایش خواهند یافت. تصمیم هفته گذشته بنیامین نتانیاهو نخست وزیر (رژیم) اسرائیل و کابینه جنگ او برای گشودن «مرحله جدیدی» در درگیری ها با هدف قرار دادن حزب الله در لبنان، روندی را تسریع کرد که به نظر می رسد یک لغزش اجتناب ناپذیر به سمت گسترش درگیری ها به منطقه است.

این رسانه، هدف ادعایی رژیم صهیونیستی در باره نابودی حماس در غزه را با توجه به شهادت بیش از ۴۰ هزار غیرنظامی فلسطینی «شکست خورده» توصیف کرد و افزود: رهبری رژیم اسرائیل اکنون به دنبال گشودن جبهه جنگ جدیدی در لبنان، بدون هدفی مشخص است.

به نوشته آبزور، واکنش احتمالی سید حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان به این حملات، در این که خاورمیانه تا چه اندازه به فاجعه نزدیک شده است، تعیین کننده خواهد بود.

این روزنامه انگلیسی، شکست مذاکرات با میانجیگری مصر و قطر برای توقف کشتار غزه را ناامید کننده خواند و نوشت: انگلیس نیز مانند آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی نتوانسته با محدود کردن فروش سلاح های تهاجمی و تایید کیفرخواست برای نتانیاهو به دلیل ارتکاب جنایت جنگی در دادگاه بین المللی کیفری و تحمیل فشارهای معنادار بر این رژیم به منظور توقف نقض قوانین حقوق بشر، اقدامی انجام دهد.

آبزور به ویژه بی تفاوتی دولت آمریکا را در بحبوحه این شکست های شرم آور، ناامید کننده توصیف کرد و نوشت: آمریکا بزرگترین تامین کننده کمک های مالی و سلاح به رژیم اسرائیل است. بایدن می تواند و باید نتانیاهو را وادار به توافق آتش بس کند. اما درمقابل دولت آمریکا به هزینه منافع کشور و مردم عادی، اقدامات اسرائیل را تحمل و تسهیل کرده است.

این روزنامه افزود: غزه شکستی به مراتب بزرگتر از اوکراین برای بایدن است. اما مقامات واشنگتن به جای این که به فوریت این شکست را جبران کنند مدعی اند که تحقق آتش بس قبل از روی کار آمدن جانشین بایدن در کاخ سفید، در ژانویه آینده بعید است.

سیاست ادعای مهار آمریکا نتوانسته جنگ را متوقف کند و کاخ سفید فقط به دلیل نگرانی از آسیب این جنگ بر پیروزی کامالا هریس معاون بایدن و نامزد دموکرات ها و شانس این حزب در انتخابات آتی ریاست جمهوری امریکا تلاش می کند مانع گسترش آن شود. دولت آمریکا به هیچ وجه سیاستی برای کنترل جنگ ندارد و به همین دلیل است که خاورمیانه اکنون بیش از هر زمان دیگری در لبه پرتگاه قرار گرفته است.