تهران– ایرنا- رهبران کشورهای عضو «گفتگوی چهارجانبه امنیتی» موسوم به «کوآد» (Quad) در بیانیه‌ای مشترک برنامه اتمی و موشکی کره شمالی را محکوم و نسبت به اقدامات چین در دریای جنوبی چین ابراز نگرانی کردند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، خبرگزاری یونهاپ از مبدا واشنگتن دراین باره گزارش داد: رهبران کشورهای هند، ژاپن، استرالیا و آمریکا روز شنبه (روز گذشته به وقت محلی) در بیانیه‌ای «پرتاب‌های بی‌ثبات کننده موشکی و برنامه هسته ای کره شمالی» را محکوم کرده و بر تعهد خود مبنی بر «عاری‌سازی کامل شبه جزیره کره» از تسلیحات هسته ای تاکید ورزیدند.

بنابراین گزارش نارندرا مودی نخست وزیر هند، فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن، آنتونی آلبانیز نخست وزیر استرالیا و جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا پس از چهارمین نشست چهارجانبه چهار کشور در «ویلمینگتون» در ایالت «دلاور» آمریکا، بیانیه مشترکی در این باره صادر کردند.

در این بیانیه مشترک که از آن به‌عنوان «بیانیه ویلمینگتون» (Wilmington Declaration) یاد شد، آمده است: ما پرتاب های بی ثبات کننده موشک های بالستیک کره شمالی و تداوم اقدامات هسته‌ای کره شمالی را که ناقض قطعنامه های متعدد شورای امنیت سازمان ملل است، محکوم می‌کنیم. این پرتاب ها، تهدید جدی برای صلح و ثبات بین المللی است.

در ادامه این بیانیه مشترک آمده است: ما از کره شمالی می خواهیم به تمامی تعهدات خود تحت قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد، پایبند باشد، از تحریکات بیشتر خودداری کرده و وارد گفتگوی جدی شود. ما بر تعهد خود مبنی بر خلع سلاح اتمی کامل شبه جزیره کره مطابق با قطعنامه های مربوط به شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکید می ورزیم و از همه کشورها می خواهیم که این قطعنامه ها را به طور کامل اجرا کنند.

یونهاپ در ادامه گزارش داد: کوآد در این نشست بر لزوم جلوگیری از هر گونه گسترش فناوری های هسته ای و موشکی مرتبط با کره شمالی تاکید کرد. همچنین ابراز نگرانی عمیق خود را در مورد کشورهایی که همکاری نظامی با کره شمالی را تعمیق می کنند، ابراز داشته چراکه مدعی است این امر نظام جهانی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را تضعیف می کند.

یونهاپ افزود: رهبران عضو کوآد در این نشست همچنین بر اهمیت و لزوم اجرای تحریم ها علیه پیونگ یانگ تأکید کردند.

نگرانی از نظامی شدن وضعیت در دریای چین جنوبی

بنابراین گزارش، رهبران کشورهای عضو کوآد در بخش دیگری از این بیانیه مشترک نگرانی جدی خود را از ادعاهای چین در دریای چین جنوبی ابراز کردند.

دراین بیانیه در خصوص چین آمده است: ما همچنان نگرانی جدی خود را در مورد (برخوردهای) نظامی در مناطق مورد مناشقه (در آب‌های دریای جنوبی چین) و به کار بردن نیروی قهری و ایجاد ارعاب در دریای جنوبی چین ابراز می کنیم. ما استفاده خطرناک از گارد ساحلی و کشتی های شبه نظامی دریایی و نیز افزایش رزمایش‌های خطرناک را (در این آب ها) محکوم می کنیم.

نشست بعدی کوآد قرار است در هند برگزار شود.