تهران- ایرنا- روزنامه «القدس العربی» نوشت: تداوم حملات به نوار غزه و بستن گذرگاه های این منطقه از سوی رژیم صهیونیستی، مشکلات فراوانی را به ویژه در زمینه دارویی برای ساکنان آن ایجاد کرده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، القدس العربی در گزارشی با عنوان «نبود دارو، بحران ساکنان غزه را عمیق می‌کند»، افزود: ماه‌های اخیر شاهد ناپایداری غافلگیرکننده جوی در آستانه فصل پاییز بودیم که این بر سلامت آوارگان غزه که چادر ساده ای دارند و در شرایط نامطلوب بهداشتی به سر می‌برند. تاثیرگذار است، آنها حتی لباس های زمستانی و پتو هم ندارند و این جان بسیاری، به ویژه کودکان را در معرض خطر قرار می دهد.

این روزنامه ادامه داد: داروهای ضد سرما خوردگی، تنفسی، آنتی بیوتیک و مُسکن نایاب است و این به دلیل ممانعت اسرائیل با ورود دارو، همزمان با جنگ و نیز محاصره شدید یازده ماهه غزه به عنوان مجازات جمعی و فشار به ساکنان این منطقه است.

این رسانه اضافه کرد: وزارت بهداشت فلسطین از نبود بیش از هفتاد درصد از داروها در انبارهایش خبر داده و اینها داروهای اساسی ویژه بیماران مزمن و نیز داروهای با مصرف بالا و ویژه بیماری های فصلی است. وزارت بهداشت کمبود شدید دارو را عاملی برای در معرض خطر قرار گرفتن هزاران بیمار در نوار غزه و این وضعیت را تهدیدی برای این بیماران به ویژه کودکان دانست.

القدس العربی اعلام کرد: شهروندان داروهایی که در اختیار دارند را میان یکدیگر رد و بدل می کنند و داروهای ویژه کودکان نایاب است.

«زکی شنینو» که ۶ کودک دارد، از نبود دارو در مراکز ویژه بهداشتی و حتی مراکز وابسته به آژانس امدادرسانی و کاریابی ملل متحد برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (آنروا) به دلیل ممانعت اسرائیل از ورود مقادیر زیادی دارو و اکتفا به ورود اندک آن، شکایت دارد.

وی به القدس العربی گفت: پس از خروج از رفح به دنبال حمله زمینی اسرائیل، مانند دیگر ساکنان به ساحل دریای خان یونس پناه بردم، زیرا جایگزین بهتری نداشتیم. از آن زمان کودکان و همسرم از مشکلات و التهابات پوستی رنج می برند و این در نتیجه ماسه دریا و نمک آن و استفاده از آب دریا به جای آب آشامیدنی است.

«اکرم حجاج» نیز از آنفلوآنزای شدید به سبب تغییرات جوی و نبود مُسکن و آنتی بیوتیک رنج می‌برد و به طب سنتی عربی روی آورده است.

وی افزود: ما شرایط دشواری در غزه داریم. اشغالگران غیرنظامیان را با گرسنه نگه داشتن و ممانعت از ورود دارو مجازات می‌کنند. گذرگاه‌ها بسته است و اجازه خروج بیماران به خارج از غزه داده نمی‌شود.

«کفاح طومان» مدیر انبار داروی وزارت بهداشت فلسطین کمبود دارو در انبار وزارت بهداشت را بسیار خطرناک به ویژه با توجه به هزاران زخمی توصیف کرد.

وی افزود: اوضاع با تشدید بیماری های خطرناک پوستی و بیماری های فصلی میان آوارگان خطرناکتر هم می‌شود. کودکان به علت سوء تغذیه و ضعف سیستم ایمنی، بیشتر در معرض بیماری هستند.

طومان به کمبود شدید دارو به ویژه از زمان بسته شدن گذرگاه‌ها و سیاست باج خواهانه رژیم صهیونیستی اشاره و از کمبود داروهای پرمصرف از جمله داروی کودکان و آنتی بیوتیک ها و نیز داروهای بیماران کلیوی، دیابت، قلب و فشار خون سخن گفت و تداوم این روند را به منزله در خطر افتادن جان بیماران دانست.

وی همچنین به بسته شدن داروخانه ها اشاره کرد.

القدس العربی در ادامه گزارش خود از راه اندازی گروه های واتساپی و فیسبوکی از سوی برخی داروخانه داران و پزشکان خبر داد.

«انس ابوکرش» موسس گروه پزشکی در شبکه اجتماعی علت راه انداختن این گروه را اوضاع انسانی فاجعه بار در غزه به علت تداوم جنگ و تشدید بحران بهداشتی ساکنان دانست.