ساری-ایرنا- مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران با اشاره به اینکه نیت بیشتر موقوفات استان صرف عوائد آن برای عزاداری امام حسین (ع) است، گفت که با تبیین نیازهای جامعه و آگاهی بخشی واقفان جدید اکنون موضوعات بروز مورد توجه آنها برای وقف قرار گرفته است.

حجت الاسلام ابراهیم حیدری جناسمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از آن جمله نخستین وقف هسته‌ای کشور در استان مازندران انجام شده است.

وی ادامه داد: موقوفه‌ دیگری در ارتباط با زوج‌های نابارور که در سطح کشور بی‌نظیر بوده در شهرستان قائمشهر به ثبت است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران گفت: در راستای اجرای نیات موقوفات علمی ۲ هزار و ۲۳۰ بسته تحصیلی در قالب طرح مهر تحصیلی در اختیار دانش‌آموزان کم‌برخوردار استان قرار گرفت.

وی از ثبت ۸۵ وقف جدید در مازندران در یکسال اخیر خبر داد و گفت: برخی‌ها فکر می کنند وقف جدید نداریم اما در استان مازندران موقوفات شاخص کشور به ثبت رسید و در این پنج سال اخیر ثبت ۳۶۴ وقف جدید در مازندران داشتیم.

حجت الاسلام حیدری جناسمی توضیح داد: یکی از اقدامات شاخص این اداره کل دریافت مجوز حذف پذیره اولیه موقوفات استان در جهت کمک به مردم است که با این مجوز مازندرانی ها از پرداخت پذیره اولیه معاف هستند و این مسئله نیازمند همکاری مردم است.

وی گفت: خدمات اوقاف مازندران دارای تنوع است و در حوزه‌های مختلف به انجام وظیفه قانونی و شرعی می‌پردازد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران ادامه داد: پیگیری‌های مختلفی در راستای تثبیت مالکیت موقوفات مازندران صورت گرفته که منجر به نتیجه شده و طی یک سال اخیر اوقاف مازندران رتبه نخست کشور را در تثبیت مالکیت موقوفات و رقبات کسب کرد و تاکنون با تلاش خادمین وقف، حدود ۶۰ درصد موقوفات مازندران دارای سند مالکیت شدند.

به گزارش ایرنا، ۱۴ هزار و ۷۹۳ موقوفه در مازندران وجود دارد که ۱۳ هزار و ۸۷۳ مورد متصرفی هستند و مدیریت آن‌ها با اوقاف است. بنا به اعلام اداره کل اوقاف و امور خیریه مازندران نیت ۷۰ درصد موقوفات استان صرف درآمدهای آن برای عزاداری امام حسین (ع) ‌است.

از این تعداد بخشی از موقوفات مازندران نیت واقفان آن مربوط به تامین هزینه‌های تحصیل دانش‌آموزان است که بخش عمده‌ای از این دست موقوفات در شهرستان بهشهر قرار دارد.