به گزارش خبرنگار ایرنا، حسن بروشکی روز یکشنبه در آیین محوری آغاز سال تحصیلی و نواختن زنگ مهر و مقاومت، ضمن تبریک فرارسیدن بهار تعلیم و تربیت و گرامیداشت هفته دفاع مقدس، اظهار کرد: در سال تحصیلی جدید پیش بینی میشود بیش از ۹۰۸ هزار دانش آموز در مدارس دولتی و غیردولتی در کلاسهای درس حاضر شوند و رسالت تربیت این تعداد دانش آموز را بیش از ۶۲ هزار فرهنگی فهیم و ساعی و خوشفکر عهده دار هستند.
وی بیان کرد: از ابتدای خرداد ماه با شروع فرآیند ثبت نام دانش آموزان عملاً فعالیت ستاد پروژه مهر در همه شهرستانها و مناطق سیستان و بلوچستان آغاز و در کنار همه اقدامات انجام گرفته، موضوع توزیع کتب درسی برای اولین بار در تاریخ آموزش و پرورش استان از نیمه فروردین ماه شروع و اکنون کتب درسی در همه مدارس موجود و با شروع سال تحصیلی در اختیار دانشآموزان قرار گرفته است.
مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: در بحث ساخت و ساز کلاسهای درس و تکمیل پروژههای نیمه تمام در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۳ تعداد ۱۷۷ پروژه در قالب ۷۱۰ کلاس درس به بهرهبرداری رسید و در اختیار دانشآموزان عزیز قرار گرفته و در سالهای اخیر و از ابتدای دولت سیزدهم استان تبدیل به کارگاه مدرسه سازی شده و نهضت ساخت و ساز کلاسهای درس آغاز و در حال تقویت و توسعه است.
وی ادامه داد: شعار سال تحصیلی جدید (برای ایران، برای مدرسه) خواهد بود و بر همین اساس و با هدف تحقق و عملیاتی کردن این شعار به دنبال تقویت مدارس دولتی و نظارت حداکثری بر عملکرد مدارس غیردولتی هستیم.
بروشکی اظهار کرد: اعتقاد داریم مدیران و معلمان مدارس نقطه تحول و ایجاد تغییر و تحول رو به جلو هستند و هرچه اختیارات مدیران مدارس افزایش یابد قطعاً نتایج خوب و درخور تحسینی به دنبال خواهد داشت و موفقیت مدارس در گرو داشتن برنامه مدون هفتگی، ماهیانه، فصلی و سالانه است که به عنوان نقشه راه و چشم انداز آینده از آن یاد میشود و همه مدارس ملزم به داشتن برنامه یادشده هستند.
ضرورت توانمند سازی نیروی انسانی
وی افزود: موضوع توانمندسازی نیروی انسانی و به روز بودن دانش معلمان نیز بسیار حائز اهمیت است به گونهای که در صدد هستیم با برگزاری دورهها و کارگاههای آموزشی به صورت شهرستانی و حتی درون مدرسهای این موضوع را تقویت کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان بیان کرد: بهرهگیری از ظرفیت دانش آموزان و توانمندی آنان در اجرای برنامهها و فعالیتهای مدارس نیز به موفقیت در دسترسی به اهداف آموزشی تربیتی کمک شایانی میکند و اعتقاد داریم انجام فعالیتها و برنامههای مدرسه توسط خود دانش آموزان و با مشارکت آنان صورت پذیرد.
وی ادامه داد: دانش آموزان ما نیز باید تربیتی انقلابی و اسلامی داشته باشند و لازم است تلاش کنیم دانش آموزانی توانمند، بصیر، خلاق، فکور، ماهر و در تراز انقلاب اسلامی تربیت کنیم.
بروشکی خاطرنشان کرد: مدرسه و خانواده دو مولفه مهم و تاثیرگذار در عرصه تعلیم و تربیت هستند که هر کدام به فراخور وظایف خود در تربیت دانشآموزان نقش آفرینی میکنند و در این بین فعالیتهای مدرسه و برنامههای آموزشی و تربیتی جاری در فضای کلاس درس و مدرسه زمانی تکمیل میشود و معنا پیدا میکند که ارتباط دوسویه بین مدرسه و خانواده برقرار باشد و به تعبیر دیگر خانواده در کنار مدرسه و همراه و همگام با مدرسه گام بردارد.
وی گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری مشارکت فکری و عملی و هماندیشی بین عوامل مدرسه و اولیای دانش آموزان با توجه به شرایط موجود در پیرامون دانش آموزان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی و فرهنگی و روانی ضرورت دارد.