تهران- ایرنا- مجری طرح‌های بهینه‌سازی شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق (توانیر) گفت: اگر کشور به این نتیجه رسیده باشد که تجدیدپذیرها باید سهم مناسبی در سبد انرژی داشته باشند و به‌عنوان یکی از مهم‌ترین راهکارها رفع ناترازی است، باید یک بسته سیاستی خاص آن نه‌تنها در وزارت نیرو بلکه به‌صورت کلی و فرادستگاهی تدوین شود.

به گزارش ایرنا از وزارت نیرو، «مسعود خانی» افزود: هم اکنون سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران (ساتبا) از طریق تفاهم‌نامه با دستگاه‌های مختلف بسیاری از مشکلات را حل کرده است، اما مهم‌ترین مشکل دراین‌زمینه تامین مالی است که باید به‌طورجدی نسبت به رفع آن اقدام کرد.

وی درباره تخصیص ارز برای واردات قطعات مورد نیاز توسعه طرح‌های تجدیدپذیر، ادامه‌داد: در خصوص نیروگاه‌های خورشیدی در حال حاضر تولید بخش پنل آن در کشور انجام می‌شود، اما اینورتر آن باید از طریق واردات تامین شود که نیازمند تخصیص ارز و ایجاد تسهیل در ثبت سفارش توسط وزارت صمت است.

مجری طرح‌های بهینه‌سازی شرکت توانیر خاطرنشان‌کرد: نیازمند یک بسته سیاستی در حد مصوبه هیات وزیران هستیم که در آن همه بخش‌ها مانند مسائل تأمین ارز، واردات، مجوزها، اقدام‌های حمایتی از سرمایه‌گذاران دیده شود.

خانی گفت: در مرحله بعد باید از روش‌هایی غیر از روش‌های انگیزشی مانند ترغیب صنایع برای احداث نیروگاه تجدیدپذیر برای سرمایه‌گذاری استفاده کنیم، زیرا صنایع در احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر فقط به دنبال سود نیستند، بلکه تأمین برق پایدار یکی از اولویت‌های آنها است و این روش‌ها را باید در سایر بخش‌ها مانند بخش‌های تجاری پیاده کنیم.