همدان- ایرنا- رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان از اجرای طرح سرشماری عمومی کشاورزی آبان ماه امسال همزمان با سراسر کشور در همدان خبر داد و گفت: این طرح در استان با بهره مندی از افراد بومی و متخصص اجرا می شود.

به گزارش ایرنا، تورج الوانیان روز یکشنبه در نشست خبری با موضوع سرشماری کشاورزی افزود: ششمین دوره طرح سرشماری عمومی کشاورزی ۱۴۰۳ همزمان با سراسر کشور ۱۲ آبان ماه امسال آغاز می شود و حدود ۵۰۰ نفر در استان کار سرشماری را به عهده دارند.

وی اهداف برگزاری این طرح را تهیه فهرست بهره برداران کشاورزی و گردآوری اطلاعات از آنها، مشخص شدن سطح زیر کشت محصولات، اطلاعات ساختاری و پایه ای از سطح کشاورزی، تهیه چارچوب آماری برای آمارگیری های نمونه ای، تولید اطلاعات ساختاری در سطوح جغرافیایی کوچک با قابلیت ارائه در طبقه بندی های چند بعدی و فراهم کردن سرجمع ها و اطلاعات کلی عنوان کرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان گفت: با توجه به اهمیت کشاورزی برای کشور و استان و امنیت غذایی باید بتوانیم اطلاعات پایه و درستی از وضعیت کشاورزی داشته باشیم بنابراین این سرشماری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

الوانیان ادامه داد: ۳۰ درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی مستقر است و ۲۰ درصد ارزش افزوده استان را کشاورزی تشکیل می دهد و باید به سمت اقتصاد کشاورزی کم آب بر حرکت کرد و در این راستا و برای اجرای الگوی کشت داشتن آمار و اطلاعات جامع برای برنامه ریزی سال های آینده ضروری است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان خاطر نشان کرد: در این طرح سرشماری همه محصولات زراعی و باغی، پرورش دام و طیور، زنبور عسل و شیلات و همه نقاط جغرافیایی شامل شهرها و روستاها سرشماری می شود.

الوانیان تاکید کرد: همه اطلاعات گرفته شده در این سرشماری محرمانه است و به هیچ وجه در اختیار نهاد دیگری غیر از مرکز آمار ایران قرار نمی گیرد.

وی ادامه داد: در این سرشماری هشت تا از مراکز شهرستان ها به صورت منتخب سرشماری می شود و تویسرکان و فامنین به طور کامل سرشماری خواهد شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان افزود: همچنین مرغداری های صنعتی و واحد پرورش قارچ خوراکی سرشماری نمی شود.

به گفته وی سرشماری کشاورزی در روستای مهدی آباد همدان و پادگان قهرمان نیز کامل انجام نمی شود و علت آن نیز آمار پایین بهره برداران در این ۲ منطقه است.

طرح های مصوب سفر رییس جمهور شهید با تشکیل کمیته ای پیگیری می شود

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان در ادامه گفت: پیگیری طرح های مصوب سفر رییس جمهور شهید ادامه خواهد داشت و در این راستا کمیته ای تشکیل و طرح های اولویت دار بررسی و مشخص می شود.

الوانیان افزود: با توجه به اینکه منابع مالی دولت محدود است برای طرح های اولویت دار تامین اعتبار صورت می گیرد.

وی در خصوص اعتبارات استانها از محل نفت نیز گفت: ۲.۳ دهم درصد از اعتبارات نفت کشور به استان تعلق می گیرد که این اعتبار نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است.

وی ادامه داد: سال قبل مجوزی داشتیم مبنی بر اینکه ۵۰ درصد اعتبارات محل نفت را با شاخص های عمومی توزیع کنیم اما امسال این مجوز را نداشتیم و ۱۰۰ درصد این اعتبار را با شاخص محرومیت توزیع کردیم، شاخص هایی که مربوط به ۲۵ سال پیش است.