تهران- ایرنا- سینمای ایران در تابستان امسال با افزایش اکران موفق به جذب حدود ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار مخاطب شد که این آمار اگرچه رشد ۶۶ درصدی را در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته رقم زده اما به‌واسطه تعطیلات محرم و صفر، کاهش ۴۶درصدی مخاطب را به‌نسبت بهار امسال شاهد بوده است.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، سینماهای کشور طی ۳ ماه تابستانی، فراتر از انتظار ظاهر شدند و درحالی که تنها حدود ۲۰ روز عادی را تجربه کردند، موفق شدند تا با جذب ۷ میلیون و ۴۲۳ هزار مخاطب، به گیشه ۴۱۱ میلیارد تومانی برسند. این آمار در شرایطی به دست آمد که حدود ۲۱۳ هزار سانس برای فیلم‌های روی پرده تعریف شد.

این آمار از آن لحاظ برای سینمای تابستانی قابل‌قبول است که ۲ ماه از این مدت، با ماه‌های محرم و صفر در تلاقی بود و طی ۱ ماه دیگر نیز مناسبت‌هایی سبب تعطیلات سینماها شد. بنابراین با در نظر گرفتن این مختصات، می‌توانیم میزان استقبال از سینماها را خوب ارزیابی کنیم.

سینمای تابستانه؛ وقتی فیلم‌سوزی برای سینما منجر به رشد شد

البته باید به یک حقیقت نیز اشاره کنیم که درصد نمایش فیلم‌های پرمخاطب در تابستان، بسیار بالا بود و اگر این فیلم‌ها، در یک حیات نرمال نمایش داده می‌شدند، بسیار بیشتر از آن چیزی که امروز به دست آوردند، گیشه داشتند. نتیجه آن‌که سینمای ایران در تابستان، با دست کاملا پر به چنین آماری رسید و اگر این فیلم‌ها در فصل گرم نمایش داده نمی‌شدند، قطعا چنین فروشی حاصل نمی‌شد.

در تیرماه، ۲ میلیون و ۲۵ هزار نفر به سینما رفتند که این تعداد مخاطب، گیشه ۱۱۸ میلیاردی را برای سینماها رقم زدند. تعداد مخاطبان مردادماه به ۳ میلیون و ۶۳ هزار نفر رسید و گیشه نیز رقم ۱۶۰ میلیارد تومان را دید. این آمار برای شهریورماه، به ۲ میلیون و ۳۴۵ هزار مخاطب و گیشه ۱۳۳ میلیارد تومانی رسید

این ترافیک فیلم‌های پرمخاطب سبب شد تا آثار پراقبالی چون پول و پارتی، مفت‌بر، قیف، یادگار جنوب، ملاقات با جادوگر و ساعت ۶ صبح در رقابت فیلم‌های روی پرده نظیر تگزاس ۳، خجالت نکش ۲، مست عشق، تمساح خونی و حتی سال گربه، یک فیلم‌سوزی گسترده به راه بیاندازد و دست مخاطب دوستدار کمدی برای تماشای فیلم، باز باشد.

در چنین شرایطی بود که سینمای ایران توانست از این فرصت تابستانی، نهایت بهره را به عمل آورده و مخاطبان فصلی خود را از ۷ میلیون نفر عبور دهد تا این آمار، ۶۶ درصد بیشتر از تابستان سال گذشته باشد. البته این آمار نشان می‌دهد که سینمای ایران در فصل تابستان، ۴۶ درصد کمتر از بهار امسال موفق به جذب مخاطب شده است.

در تیرماه، ۲ میلیون و ۲۵ هزار نفر به سینما رفتند که این تعداد مخاطب، گیشه ۱۱۸ میلیاردی را برای سینماها رقم زدند. تعداد مخاطبان مردادماه به ۳ میلیون و ۶۳ هزار نفر رسید و گیشه نیز رقم ۱۶۰ میلیارد تومان را دید. این آمار برای شهریورماه، به ۲ میلیون و ۳۴۵ هزار مخاطب و گیشه ۱۳۳ میلیارد تومانی رسید.

بهترین عملکرد اکران تابستانی به فیلم تگزاس ۳ اختصاص دارد که موفق شد تا با جذب ۲ میلیون و ۵۴۰ هزار نفر، ۱۳۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون بفروشد.

پول و پارتی با ۱ میلیون و ۴۳۹ هزار مخاطب، ۷۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان فروخت و به رتبه دوم جدول پرمخاطب‌ها رسید.

خجالت نکش ۲ نیز با ۱ میلیون و ۱۲۹ هزار مخاطب، گیشه ۶۰ میلیارد و ۲۰۰ مییون تومانی را محقق کرد.

در بازه‌ای که ۳ ماه از ۶ آن با ماه‌های رمضان، محرم و صفر در تلاقی بود و ۳ ماه دیگر نیز متاثر از اتفاق‌هایی چون شهادت ائمه و حادثه بالگرد رئیس‌جمهور شد، توانست با جذب ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار مخاطب، به گیشه ۹۰۸ میلیارد تومانی برسد که قطعا جلوتر از تحلیل‌ها است

رتبه چهارم در اختیار کمدی قیف با ۱۶ روز نمایش قرار دارد که با ۳۲۱ هزار مخاطب، ۱۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان فروخت.

مست عشق توانست اقتدار بهاری خود را به تابستان بکشاند و با ۲۶۹ هزار مخاطب، به گیشه ۱۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی برسد.

مفت‌بر که از ۱۵ شهریور به روی پرده رفت توانست با ۲۱۹ هزار مخاطب و فروش ۱۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی‌اش، در رده ششم جدول قرار بگیرد.

یادگار جنوب نیز ۱۹۹ هزار مخاطب داشت و به فروش ۱۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی رسید.

ملاقات با جادوگر نیز توانست ۱۸۳ هزار مخاطب جذب کند و ۱۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بفروشد.

تمساح خونی که از ۱۶ اسفند به روی پرده بود، در زمره ۱۰ فیلم پرمخاطب تابستان قرار گرفت و با ۱۶۴ هزار مخاطب و گیشه ۱۰ میلیارد تومانی در رده نهم قرار گرفت.

دهمین فیلم این جدول، به قلب رقه اختصاص دارد که توانست با جذب ۱۳۶ هزار مخاطب، به گیشه ۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی برسد.

۶ماه مهم و پرامید برای سینمای ایران

سینمای ایران توانست به‌سلامت، ۶ماه ابتدایی امسال را سپری کند. در بازه‌ای که ۳ ماه از ۶ آن با ماه‌های رمضان، محرم و صفر در تلاقی بود و ۳ ماه دیگر نیز متاثر از اتفاق‌هایی چون شهادت ائمه و حادثه بالگرد رئیس‌جمهور همراه شد، توانست با جذب ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار مخاطب، به گیشه ۹۰۸ میلیارد تومانی برسد که قطعا جلوتر از تحلیل‌ها است و برآیند گیشه ۲۰۰۰ میلیاردی امسال را نزدیک‌تر کرده است.

برای ۶ماه دوم امسال، چشم‌انداز بسیار روشنی در انتظار سینمای ایران است. ناوگان اکران کشور از یازدهم مهرماه، با فیلم‌هایی قدرتمند تعویض می‌شود ضمن اینکه اکران چند فیلم پرمخاطب ادامه می‌یابد تا با چنین رویکردی، به احتمال فراوان، در فصل پائیز، شاهد بهترین عملکرد فصلی سینمای ایران طی امسال باشیم. برای فصل زمستان نیز به نظر می‌رسد که اتفاق‌های خوبی در راه باشد و تا پایان جشنواره، سینما حیات نرمالی خواهد داشت. فصل مرده اکران که همواره پس از پایان جشنواره تا انتهای سال است نیز امسال به‌واسطه اکران فیلم‌های رمضانی و نوروزی از اواسط اسفندماه، این نوید را می‌دهد که در آخرین ماه سال نیز باید شاهد استقبال مخاطبان سینما باشیم.

اگر برنامه‌ریزی هوشمندانه‌ای که برای اکران فیلم‌های پرمخاطب کمدی (زودپر از ۱۱ مهر، صبحانه با زرافه‌ها از ۳ آبان و هفتاد سی احتمالا از آذرماه) برای گونه‌های اجتماعی، کودک و... نیز در نظر گرفته شود، سینمای ایران به‌راحتی این پتانسیل را خواهد داشت تا با گذر از ۳۳ میلیون مخاطب و گیشه فراتر از ۲۰۰۰ میلیارد تومانی، رکورد ۲۴ ساله تعداد مخاطبان را شکسته و بیش از هر زمان دیگری، امید را به بدنه فعالان این حوزه نظیر سینماداران، تهیه‌کنندگان، دفاتر پخش و البته صنوف مختلف سینما تزریق کند.