تهران- ایرنا- مدیرعامل فرابورس ایران گفت: فرابورس با هدف کمک به تامین مالی طرح‌های توسعه نیروگاهی، به این مقوله ورود کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمدعلی شیرازی» امروز (یکشنبه) در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری فرابورس ایران و گروه صنعتی مپنا افزود: بیش از ۴۰۰ ناشر در فرابورس فعالیت دارند که همه آنها مصرف‌کنندگان برق به شمار می‌روند.

وی با اشاره به ناترازی برق در کشور، ادامه‌داد: اگر برق نباشد، رشد و توسعه اقتصادی محقق نخواهد شد و بورسی هم وجود نخواهد داشت.

مدیرعامل فرابورس خاطرنشان‌کرد: مهمترین دغدغه ناشران در چند سال اخیر و به‌ویژه تابستان امسال تامین پایدار انرژی بود.

شیرازی گفت: بر همین اساس و باتوجه‌به کمبود برق، تلاش فرابورس بر این قرار گرفته تا فکری در زمینه تامین مالی طرح‌های توسعه نیروگاهی داشته باشد.

وی ادامه‌داد: اگر تامین مالی زنجیره برق تسهیل شود به سایر ناشران کمک خواهد شد و علاوه بر آن رونق به صنایع کشور باز خواهد گشت.

مدیرعامل فرابورس ایران افزود: بنابراین تلاش خواهیم کرد تأمین مالی برق تسهیل شود تا طرح‌های توسعه‌ای این صنعت اجرایی شوند.

شیرازی خاطرنشان کرد: اگر به‌این‌ترتیب بتوانیم تحرک در صنعت برق کشور ایجاد کنیم، به دنبال آن مشکل سایر صنایع نیز برطرف خواهد شد.

۲ مسیر برای تامین مالی طرح‌های نیروگاهی

در ادامه این مراسم «محمد اولیاء» مدیرعامل مپنا از تعامل بیشتر این گروه صنعتی با بازار سرمایه خبر داد و گفت: تامین مالی طرح‌های توسعه نیروگاهی از طریق بازار سرمایه در دستور کار قرار گرفته است.

 وی ادامه داد: به‌زودی یکی از شرکت‌های زیرمجموعه وارد بازار بورس خواهد شد.

 مدیرعامل مپنا ضمن اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌ای که امروز با فرابورس انجام شد، افزود: این تفاهم‌نامه برای همکاری و تسریع در آماده‌سازی برای عرضه اولیه تعدادی از شرکت‌های زیرمجموعه انجام شده است.

 اولیاء بیان‌داشت: دو مسیر برای تامین مالی طرح‌های نیروگاهی دنبال می‌شود که یکی از آنها از طریق بازار سرمایه است.

 وی ادامه‌داد: پیگیری مطالبات از پیمانکاران و وزارت نیرو، مسیر دوم است که در حال رسیدگی است.

 مدیرعامل مپنا از تلاش برای کمک به رفع ناترازی برق در کشور خبر داد و گفت: تلاش می‌شود حدود هفت‌هزار و ۳۰۰ مگاوات نیروگاه بخاری به سیکل ترکیبی تبدیل شود تا ضمن کاهش مصرف سوخت به تامین برق پایدار کمک شود.

 اولیا ادامه‌داد: امسال ناترازی برق به حدود ۱۷ هزار مگاوات رسید که وزارت نیرو برنامه دارد برای سال آینده بخش عمده‌ای از این ناترازی را برطرف کند.

 وی خاطرنشان‌کرد: پیش‌بینی‌شده دو سوم از ناترازی کاهش یابد که ۷۰ درصد آن را مپنا انجام خواهد داد.