ساری-ایرنا- برخلاف این تصور که وقف و وقف کردن تنها در گذشته و توسط نیاکان مان انجام می شد اما این اقدام پسندیده و خیرخواهانه هنوز هم در میان مردم مازندران جایگاه و پایگاه خود را حفظ کرده و حتی نیات واقفان نیز روزآمد شده است.

به گزارش ایرنا، سنت حسنه وقف و انجام اعمال خیر که بتوان به واسطه آن گره از مشکل کسی باز کرد یا حتی قدمی کوچکی برای رفع گرفتاری شخصی برداشت؛ از جمله مسائلی است که مورد تاکید تمامی ادیان الهی به خصوص دین مبین اسلام است.

در لغت به معنای توقف و حبس و در اصطلاح فقهی از عقود اسلامی به معنای حبس کردن مال و جاری کردن منفعت یا ثمره آن برای استفاده عموم مردم، بدون دریافت عوض است.

وقف یکی از برترین مصادیق احسان و نیکوکاری است که در سامان‌دهی زندگی فردی و اجتماعی، نقش فراوانی دارد و از اموری است که قبل از اسلام بین جوامع بشری و بین پیروان همه ادیان متداول بود. بعد از ظهور اسلام این سنت توسط پیامبر اسلام(ص) و امامان معصوم (ع) پایه‌گذاری شد و مردم را به این امر تشویق و ترغیب می‌کردند که در راستای آن موقوفات بسیاری بر جای مانده است.

وقف در قرآن کریم عنوان نشده اما عناوینی همانند صدقه، خیر، برّ، انفاق، احسان ذکر شده که هر یک از این عناوین بر وقف صدق می‌کند. احادیث بسیاری به استحباب وقف اشاره کرده و احکام آن‌را شرح داده‌اند.

وقف سنتی کهن و جهانی به معنی بخشش پول یا ملک به شخص یا موسسه غیر انتفاعی است که منافع این بخشش را به مصرف خاصی برساند. جمع این واژه "اوقاف" است و به مال و زمین وقف شده، موقوفه و به شخصی که وقف کند واقف گفته می‌شود.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: مازندران از استان های پیشرو و پیشقدم در انجام وقف به شمار می رود و سالهای سال مردم این دیار به این اقدام پایبند هستند.

حجت الاسلام ابراهیم حیدری جناسمی افزود: در حال حاضر ۱۵ هزار موقوفه در مازندران وجود دارد که نیت غالب این موقوفات صرف عوائد برای مراسم عزاداری امام حسین(ع) است.

وی ادامه داد: در ۲ سال اخیر ۱۵۰ وقف جدید انجام شده است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران توضیح داد: نیات واقفان در وقف های جدید متناسب با نیازهای روز جامعه شده است تا بخشی از مشکلات و مسائل از این طریق رفع شود.

وی ادامه داد: وقف هایی با نیت صرف هزینه تحقیقات علمی، انرژی هسته ای، کشف واکسن و دارو برای درمان بیماران و کمک به هزینه درمان بیماران، فرزندان بی سرپرست و تامین جهیزیه است.