تهران- ایرنا- پایگاه خبری بلومبرگ در گزارشی نوشت: روابط تنگاتنگ میان ایران، چین، روسیه و کره شمالی بر شدت نگرانی‌های آمریکا افزوده است زیرا دشمنان واشنگتن برای به چالش کشیدن تسلط و نفوذ ایالات متحده ائتلاف تشکیل داده‌اند.

به گزارش بامداد دوشنبه ایرنا، در گزارش بلومبرگ آمده است: آمریکا برای حفظ سلطه و نفوذ خود که به سرعت رو به کاهش است، از اهرم‌ اعمال تحریم‌های گسترده علیه دشمنان خود استفاده می‌کند اما این تحریم‌ها تاثیر خود را به دلیل افزایش بیش از پیش همکاری‌ها میان تهران، پکن، مسکو و پیونگ یانگ، هر روز بیش از روز گذشته از دست می‌دهد.

در همین ارتباط مارتین کیمانی سفیر سابق کنیا در سازمان ملل متحد نیز در اظهاراتی با اشاره به اینکه سلطه و نفوذ یکجانبه آمریکا در جهان به سرعت رو به کاهش است، گفت: دلیل این امر این است که قدرت‌هایی در عرصه جهانی در حال ظهور هستند که این سلطه و نفوذ یکجانبه واشنگتن را برنمی‌تابند و به دنبال چندجانبه‌گرایی در فضای جهانی هستند.

به گزارش ایرنا، پیش تر واشنگتن‌پست در مطلبی با اشاره به تلاش روسیه برای تعمیق روابط با کشورهای غیربلوک غرب نوشت: مسکو به دنبال به چالش کشیدن سلطه آمریکا بر نظام بین‌الملل و تضعیف آن است.

این روزنامه آمریکایی در این گزارش می‌افزاید: بر اساس اسناد به‌ دست آمده از کاخ کرملین و مصاحبه با مقام‌ها و مدیران تجاری روسیه، مسکو اطمینان خاطر دارد که تعمیق روابط اقتصادی و دیپلماتیک با چین و کشورهای متحد در نیمکره جنوبی این امکان را فراهم می‌کند تا نظام مالی بین‌المللی تحت سلطه آمریکا را به چالش کشیده و غرب را تضعیف کند.

به نوشته این روزنامه، روسیه از موفقیت خود در جلوگیری از ضدحملات اوکراین با حمایت غرب و به دنبال آن بن‌بست‌های سیاسی در واشنگتن و بروکسل بر سر ادامه تامین مالی کی‌یف خرسند است. مسکو همچنین بر این عقیده است که پشتیبانی آمریکا از تهاجم اسرائیل به غزه به جایگاه واشنگتن در بسیاری از نقاط جهان لطمه زده است.

نویسنده در ادامه یادآور شده است: مقام‌های مسکو به افزایش داد و ستد با چین، همکاری با ایران، گسترش روابط دیپلماتیک در جهان عرب و توسعه گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس اشاره دارند و آنها را نشانه‌ای از تلاش خود برای تضعیف قدرت غرب می‌دانند.

به عقیده نویسنده، سخنرانی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در نخستین روز از سال میلادی ۲۰۲۴ نیز گواهی بر همین مدعاست. وی گفت: گسترش بریکس اقتدار و نقش رو به رشد این گروه در امور جهانی را نشان می‌دهد و تمرکز آن بر برابری حاکمیتی خواهد بود.

واشنگتن پست در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به انتقادهای روسیه از جنگ غزه آورده است: از زمان حمله حماس در ۷ اکتبر (۱۵ مهر) به اسرائیل، به نظر می‌رسد کرملین روابط خود را به سمت تعمیق با جهان عرب پیش می‌برد و با سفری کم‌سابقه به امارات متحده عربی و عربستان سعودی این امر را ثابت کرد.