بیرجند - ایرنا - مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: شب گذشته پیکر چهار کارگر دیگر معدن "معدنجو" شهرستان طبس از تونل خارج شد و تعداد جانباختگان این حادثه به ۳۵ نفر رسید.

محمدعلی آخوندی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پیکر تمامی متوفیان تحویل پزشکی قانونی می‌شود.

وی افزود: تیم‌های تخصصی مرحله به مرحله با تقویت مکش‌ها و تخلیه گاز داخل تونل پیش می‌روند تا متوفیان و پیکرهای کارگران به بیرون منتقل شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: به تدریج این‌ کار ادامه پیدا می‌کند تا تمامی کارگران جانباخته از تونل معدن به بیرون کشیده شوند لذا با رعایت اصول تخصصی و ایمنی توسط افراد متخصص HSE این کار در حال انجام و مقداری زمانبر است.

وی عنوان کرد: تک تک این مراحل نیاز به یکسری برنامه‌ریزی و اقدامات داخلی دارد و عملیات امدادی تا پایان ادامه می‌یابد.

به گزارش ایرنا حادثه انفجار ۲ معدن شرکت معدنجوی طبس ساعت ۲۱ شامگاه شنبه رخ داد و تصاعد آنی گاز متان سبب شد ۶۹ کارگر در این معادن محبوس شوند.

با آغاز عملیات امدادی توسط تیم‌های تخصصی HSE معدن، در وهله نخست تعداد ۱۳ کارگر که جان خود را از دست داده بودند به بیرون کشیده شد و با ادامه عملیات این آمار به ۳۰ فوتی و ۱۷ مصدوم در بلوک نخست رسید.

عملیات امدادی بلوک دوم نیز عصر روز گذشته در دستور کار قرار گرفت و مرحله به مرحله با تخلیه گاز پیش رفت و تا پایان شب تعداد فوتی‌ها با اعلام رسمی پزشکی قانونی به ۳۱ نفر رسید.

با توجه به غلظت گاز در تونل‌ها که موجب انفجار در عمق ۲۵۰ متری به صورت ارتفاعی و ۷۰۰ متری به صورت مورب در معدن شده، هنوز عملیات امدادی در حال انجام است و تاکنون تعداد فوتی‌ها به ۳۵ نفر رسیده و ۱۴ نفر هنوز در معدن دوم محبوس هستند.

بنا بر اعلام تیم تخصصی امدادی، از ورودی تونل معدن بلوک C تا محل حبس معدنچیان هزار متر فاصله است که تا شب گذشته تیم‌ها به ۴۰۰ متری کارگران رسیده بودند، بامداد امروز پیکر بی جان چهار کارگر از این معدن به بیرون منتقل شد.

شرکت معدنجوی طبس با دارا بودن هزار و ۷۰۰ کارگر ۲۷ سال سابقه فعالیت دارد و قبل از این هیچ حادثه‌ای که منجر به فوت کارگران شود در این معادن رخ نداده است.