تبریز - ایرنا - مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: میزان بارش سال آبی جاری استان در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته ۳۱.۳ درصد معادل ۷۰.۲ میلی‌متر افزایش یافته است.

«حبیب عبدلی» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه میزان بارش از اول مهر سال گذشته تا ۳۱ شهریور امسال (یک سال آبی) در استان ۲۹۴.۵ میلی‌متر ثبت شده است، افزود: در سال آبی گذشته ۲۲۴.۲ میلی متر بارش در این استان ثبت شده بود.

وی اظهار کرد: میزان بارش سال آبی جاری حاکی از تامین حدود ۹۴.۶ درصد از متوسط بارش سال آبی آذربایجان شرقی است به طوری که متوسط بارش یک سال کامل آبی استان ۳۱۱.۳ میلی‌متر است.

مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه متوسط بارش بلند مدت استان در این بازه زمانی حدود ۳۱۱.۳ میلی‌متر است، گفت: در این بازه زمانی میزان بارش سال آبی جاری نسبت به بلندمدت ۵.۴ درصد معادل ۱۶.۹ میلی متر کاهش نشان می دهد.

عبدلی، ادامه داد: در سال آبی جاری بیشترین بارش در استان از ورزقان به میزان ۳۹۱.۳ میلی متر و کمترین بارش از شرق دریاچه ارومیه و ملکان به ترتیب ۱۷۰.۳ و ۲۰۰.۷ میلی متر گزارش شده است.

در سال آبی جاری بیشترین بارش در استان از ورزقان به میزان ۳۹۱.۳ میلی متر و کمترین بارش از شرق دریاچه ارومیه و ملکان به ترتیب ۱۷۰.۳ و ۲۰۰.۷ میلی متر گزارش شده است.

وی یادآور شد: میزان بارش سال آبی جاری در ورزقان نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته ( ۲۴۴.۷ میلی متر) حدود ۱۴۶.۶ میلی متر و نسبت به بلند مدت (۳۴۲ میلی متر) حدود ۴۹.۳ میلی متر افزایش یافته است.

مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: میزان بارش در شرق دریاچه ارومیه نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته (۱۳۸.۹ میلی متر) حدود ۳۱.۴ میلی متر افزایش و نسبت به بلند مدت ( ۲۲۴.۹ میلی متر) حدود ۵۴.۶ میلی متر کاهش نشان می دهد.

عبدلی، افزود: میزان بارش سال آبی جاری در ملکان نیز نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته ( ۲۱۳.۳ میلی متر) حدود ۱۲.۶ میلی متر و نسبت به بلند مدت (۲۶۹ میلی متر) حدود ۶۸.۳ میلی متر کاهش یافته است.

وی میزان بارش در سال آبی جاری در تبریز را ۲۷۹ میلی متر اعلام کرد و یادآور شد: میزان بارش سال آبی جاری در این شهرستان نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته (۱۷۴.۳ میلی متر) حدود ۱۰۴.۶ میلی متر و نسبت به بلند مدت(۲۷۳ میلی متر) حدود ۶ میلی متر افزایش یافته است.

دمای هوا در آذربایجان شرقی هفت دهم سانتی گراد افزایش یافته است

مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: دمای استان در سال آبی زراعی جاری ( از اول مهر سال گذشته تا ۳۱ شهریور امسال) نسبت به مدت مشابه سال آبی زراعی گذشته هفت دهم درجه سانتی گراد افزایش یافته است.

عبدلی، با بیان اینکه میانگین دمای ثبت شده در این بازه زمانی در سطح استان ۱۲.۷ درجه سانتی گراد است، افزود: میانگین دمای ثبت شده در این بازه زمانی در بلند مدت ۱۰.۸ درجه و در سال زراعی گذشته ۱۲ درجه سانتی گراد است.

وی اظهار کرد: در سال زراعی جاری بیشترین افزایش دما نسبت به بلند مدت در شهرهای کلیبر و خداآفرین به میزان ۲.۶ درجه سانتی گراد و کمترین افزایش دما در هریس و ورزقان به میزان ۱.۲ درجه سانتی گراد ثبت شده است.

در سال زراعی جاری بیشترین افزایش دما نسبت به بلند مدت در شهرهای کلیبر و خداآفرین به میزان ۲.۶ درجه سانتی گراد و کمترین افزایش دما در هریس و ورزقان به میزان ۱.۲ درجه سانتی گراد ثبت شده است.

عبدلی، یادآور شد: در این بازه زمانی دمای بلندمدت در کلیبر، خداآفرین، هریس و ورزقان به ترتیب ۱۳.۶، ۱۶.۵، ۱۱.۳ و ۹.۸ درجه سانتی گراد ثبت شده است.

به گزارش ایرنا، آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

آذربایجان شرقی همواره زیر تأثیر بادهای سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.